Hverdagstips: Behold akslingen

Moderne terrengsykler kommer med gjennomgående akslinger. Å miste disse er noe forbanna her. Unngå det!

Sist oppdatert: 26. januar 2015 kl 23.19
INN IGJEN: Skru akslingen inn i gaffelen så lenge du ikke har forhjulet på. Foto: Kristoffer H. Kippernes
INN IGJEN: Skru akslingen inn i gaffelen så lenge du ikke har forhjulet på. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 2 minutter

15 millimeter, Maxle, 142x12 millimeter og så videre, dagens sykler kommer ofte ikke standard stikkaksler og hurtigkoblinger slik vi har vært vant til tidligere. Disse satt fast i hjulene når vi tok hjulene av syklene for å fikse en punktering, pakke den ned i en koffert, eller stappe den inn bak…
i bilen.

 Da skulle det litt til å miste denne stikkakslingen.

De gjennomgående akslingene vi har på de fleste terrengsyklene nå er bedre på mange måter. De stiver opp koblingen mellom gaffel og forhjul og ramme og bakhjul. I tillegg er de enkle og trygge i bruk. En utfordring er at i det du har løsnet hjulet så er også akslingen helt fri og løs. Den kan fort havne på steder der den ikke alltid er synlig.

Å rote i lyngen etter en punktering, eller i bilen på parkeringsplassen er ikke slik vi ønsker å tilbringe den tiden vi har satt av til sykling.

Slik roting og i verste fall tap av akslingen kan unngås ved å følge et enkelt tips.

 

Skru akslingen fast i gaffelen eller i ramma så lenge hjulet ikke er der. Dette gir flere fordeler. I skogen unngår du å rote bort akslingen i lyngen. I bilen unngår du at akslingen forsvinner under setene eller inn en krik du ikke kommer til med mekkefingrene. I sykkelkofferten hjelper akslingene å stive av ramme og gaffel slik at disse ikke brekker under transport.

FESTE: Skru akslingen passe langt inn i gaffelen så den ikke løsner. Da mister du den ikke. Foto: Kristoffer  H. Kippernes.
FESTE: Skru akslingen passe langt inn i gaffelen så den ikke løsner. Da mister du den ikke. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

FESTE: Skru akslingen passe langt inn i gaffelen så den ikke løsner. Da mister du den ikke. Foto: Kristoffer  H. Kippernes. 
 

Altså – ta av hjulet ved å skru ut akslingen, skru så akslingen inn igjen nok til at den sitter fast. Fiks punkteringen, eller pakk sykkelen inn i bilen. Når hjulet skal på igjen skrur du akslingen løs fra ramma eller gaffelen igjen og monterer hjulet slik det skal gjøres med akslingen.

Ved å ikke legge fra deg akslingen på bakken unngår du også at gjengene blir fulle av grus og sand.

En siste advarsel: Ved montering av skruaksling i ramme eller gaffel uten at et hjul står i mellom så bør du ikke stramme for hardt. Unngå å skru akslingen lenger inn enn du ville ha gjort med hjulet på plass.

 

Husk også å montere akslingen slik som manualen beskriver. For eksempel må den nye typen Maxle på Rock Shox-gafler monteres med spaken vannrett bakover.

Publisert 26. januar 2015 kl 23.19
Sist oppdatert 26. januar 2015 kl 23.19

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen