En punktering er alltid kjedelig.
Og gjør du det feil, kan et slangebytte i skogen (eller hjemme for den del)bli veldig plundrete. Men med rett metode er det egentlig veldig enkelt.
Dette trenger du
Utstyret du trenger for å gjøre dette er som regel basisutstyret som du uansett bør ha med deg på sykkeltur, det være seg i en sekk, på lomma, eller montert på sykkelen:
Slange
Lappesaker(hvis du ikke har med slange, eller har brukt opp reserveslangene dine)
Dekkspake(r)
Pumpe
Slik bytter du slange
Det første man påser er at kjedet er på det nederste drevet på kassetten.
Så vrir du sykkelen rundt på hodet.
Løsne stikkakselen.
Vipp hjulet av. Vær forsiktig med bremseskiva, for den kan du fort bøyes når du gjør dette.
Huk tak med dekkspaken, og dra rundt. Det som er viktig når du tar av dekket, og tar på dekket, er at du alltid begynner ved ventilen. Når dekket er løst, kan slangen dras ut.
Finn frem den nye slangen og pump inn litt luft. Det gjør det lettere å sette inn slangen igjen uten å knipe den. Husk å begynne ved ventilen når du legger slangen inn i dekket.
Bruk hendene til å presse dekket tilbake inn i felgen. Dekkspaker er ofte unødvendig her.
Så må du fylle opp med luft. Pump til mellom 20 og 40 psi, utifra hva slags dekkoppsett du har, og hva det skal brukes til. Gjerne høyere trykk på asfaltunderlag, lavere på stisykling og i skogen.
Få hjulet på plass på sykkelen igjen.
Vær påpasselig med å få bremseskiva til å treffer nede i bremsekalipperen. Det hjelper å bøye giret litt bakover mens vi slipper hjulet nedi. Sikt, og se at skiva lirker seg på.
Fest hjulet med akslingen, og sykle fornøyd videre!