De fleste dempere av en viss kvalitet i dag har en mulighet til å stille inn hvor mye motstand det skal være under demperens kompresjon. Ofte er dette oppgitt med siffer, eller det kan være slik som på Fox sine dempere oppgitt i tre innstillinger – Climb, Trail, Descend, eller Open, Medium og Firm.
Fox sine CTD-innstillinger ga oss tidligere mer enn et subtilt hint om hva de forskjellige innstillingene var beregnet til. Climb/Firm gjør at demperen nesten er låst og er således tiltenkt klatringer. Trail/Medium gjør demperen stram, og gir deg en terskel å tråkke mot, mens Descend/Open gjør demperen helt åpen. På andre gafler vil tallene 3, 2, 1 ha omtrent samme funksjon.
I denne tipssaken tar vi først og fremst for oss Fox sine dempere, da de er blant de aller mest vanlige på dagens stisykler.
Å følge Fox sine råd for innstilling gjør det enkelt å utnytte de tre forskjellige innstillingene sånn passe. De fleste ønsker seg stivere dempere i motbakke enn utfor, og ved å klikke fra Descend/Open til Climb/Firm oppnår man lett dette. Men det kan være mer å hente.
Climb/firm bak, descend/open foran
Når du beveger deg i terrenget med sykkelen er det flere faktorer som spiller inn. I motbakke vil tyngdepunktet på sykkelen flyttes bakover og derfor er det nyttig å stive av bakdemperen, spesielt i bratte klatringer. Men stiver du også av forgaffelen samtidig vil du flytte gå glipp av muligheten til å flytte tyngden noe fremover, samtidig som forhjulet vil stuke mot små hindringer. I tekniske klatringer kan det være veldig nyttig å ha en myk forgaffel, samtidig som du stiver av bakdemperen slik at du ikke faller bakpå. Vanligvis vil du sitte å trå uansett og da er det en stor fordel om gaffelen kan dempe de små slagene som ellers vil stoppe forhjulet litt. Er det mange hindringer i veien kan det også være nyttig å ha bakdemperen i midtstilling, Trail, slik at bakhjulet følger underlaget tettere og dermed får bedre grep.
ÅPEN: Gaffelen kan holdes i åpen stilling mye av tiden, også i bratte klatringer. Det sikrer minst mulig motstand mot forhjulet.
Altså: I bratte motbakker kan man balansere ut sykkelen ved å stive opp bak og åpne opp foran, da unngår man også stuking mot forhjulet. Prøv altså å sykle med gaffelen i open/descend-modus og bakdemperen i climb/firm eller trail/medium.
Descend/open bak, trail/medium foran
I bratte nedoverbakker kan noen ganger nesten det motsatte være smart. Ordentlig bratte utforkjøringer med mye stein og kanskje flere lave dropp vil gjøre at du får mye vekt på forhjulet. Å sette bakdemperen i descend/open hjelper noe på dette. Å sette ned setet hjelper enda mer. I tillegg kan du få hjelp av gaffelens kompresjonsdemping hvis du setter den i midtstilling – trail/medium. Da holder gaffelen seg litt høyere i vandringen og du vil få mindre følelse av å falle over forhjulet. Først og fremst gjelder dette i bratte bakker med lav fart der du har mer enn nok med å holde deg bak styret. I større fart ønsker du som regel å ha gaffelen så aktivt dempende som mulig.
Altså: I bratte, tekniske utforkjøringer kan det noen ganger være lurt å stive opp gaffelen noe, samtidig som du åpner opp bakdemperen helt. Da blir det lettere å holde tyngdepunktet litt bakover på sykkelen, samtidig som du får god demping.
Ved å bruke trail/medium-modus i bratte utforkjøringer kan du unne deg å ha en enda mykere gaffel i åpen stilling. Dette er fint på raske partier i slakere terreng der du ønsker en maks følsom gaffel.
Descend/open foran, trail/medium bak
Gaffelen kan du med fordel bruke i helt åpen stilling i det aller meste av terreng, så fremt du ikke er mye oppe og står og trår. Så lenge du sitter og trår er det en fordel med en helt åpen gaffel slik at forhjulet lettere forserer hindringer uten å stoppe opp. I slakere partier der du jager fart kan du ha stort utbytte av å stive av bakdemperen noe ved å sette den i trail/medium-modus. Har du samtidig gaffelen i åpent modus kan du konsentrere deg om sporvalg og tråkking, uten at forhjulet bremses av hindringer. I små kneiker som du kan jage over gjør det ingenting med myk gaffel når du får maks igjen for tråkket bak.
STRAM BAK: Under partier med energisk tråkking kan det være lurt å ha en litt strammere bakdemper, enten i Climb, eller Trailmodus.