Pigging av sykkelsko

Shimanos vintersko har vært redningen for oss som liker å sykle selv om bakken er hvit. Men har de klart å utstyre skoen med knotter foran? Nei. Men vi fant løsningen på et uventet sted.

Av: Ole
Sist oppdatert: 16. november 2012 kl 00.00
Man tager et par standard vintersko uten knotter..
Man tager et par standard vintersko uten knotter..
Lesetid: 3 minutter

Oppdatering 13. januar 2005:

Da var skoene prøvd på flere sykkelturer med speilhålke. Konklusjonen er at dette ikke var lett å få bra. På den første turen ramlet 6 av 8 pigger ut. Vi limte inn nye pigger med et spesielt superkontaktlim. Da holdt 6 av 8 pigger seg på plass flere turer etter hverandre. Gummien i skoene er rett og slett for myk. Det kan hjelpe å sette inn piggene selv, med masse lim, og også rotere piggen med en drill slik at den skjærer seg på plass i gummien. Dette skal prøves på et par hittil upiggede knaster på skoene. Der hvor piggene allerede har blitt revet ut har hullet blitt såpass skadet at det neppe går å få en pigg til å sitte lengre.

Shimano har i en årrekke produsert vinterskoen SH-W101, og for de av oss som liker å sykle selv om stien er full av is og snø, har den vært bortimot perfekt. Selv som høst-sko har den vært fin, med sin relativt gode beskyttelse mot vanninntrengning.

Men på ett punkt har Shimano lagt en stor kabel på det berømte draget. I motsetning til alt av skikkelige sykkelsko for sommerbruk, mangler denne de to sedvanlige Flode-tennene foran! Trenger man knotter under skoene for å karre seg opp en gjørmete bakke om sommeren, burde noen hos Shimano tenkt tanken at man da så absolutt trenger det når gjørmen er erstattet av stålis. Men neida.

Two wheels good, two legs bad

Alle som har syklet i skogen har opplevd det. Du er i godt sig opp en bakke, piggdekkene biter som bare rakkern. Men så plutselig spinner bakhjulet, og du stopper momentant. Ned med foten for å få støtte, vips er du på vei ned bakken igjen, men denne gangen med mye mindre kontroll og eleganse enn hvis du hadde syklet ned. Du kaster deg mot nærmeste kratt og håper på det beste.

Man opplever ofte at det er tryggest så lenge man sitter på sykkelen. Setter man ned foten, eller prøver å bevege seg til fots, er man nesten garantert å studere snøen på nært hold. Det morsomme er at dette er stikk i strid med ikke-skogsyklende folks oppfatning, så man blir ofte møtt med beundring når det er så glatt at folk nærmest klamrer seg til trærne for å unngå hoftebrudd.

Løsningen

Så hva kan man gjøre? Jo, man kan få satt inn pigger i skoene. En bekjent prøvde bil-pigger i sine W101, men de satt ikke skikkelig fast i den myke gummien, og kom ut igjen en etter en. Men så nevnte Gaute her i terrengsykkel.no-redaksjonen at det var vanlig å pigge fotballsko om vinteren, om man ikke er bortskjemt med kunstgress og fotballhall. For en gangs skyld var det fint at ikke alle som driver med terrengsykling er fotball-allergikere.

Nema problema?

Skoene ble levert på Torshov Sports klubb-butikk på Torshov i Oslo. Dette er en butikk som betjener de fleste ball-klubbene i Oslo. Og joda, det var ikke noe problem. Bare å fortelle hvor piggene skulle være, og de satte i gang. Jobben kom rikignok uten garanti, for ikke hadde de pigget sykkelsko før, og i tillegg var gummien mykere enn det de var vant til. Men piggene har et veldig skarpt hode som kan skjære seg fast i gummien, så vi forventer null problemer.

Billig oppgradering

Prisen er 150 kroner pr skopar, og du kan selv velge hvor mange pigger du vil ha. Vi valgte å sette inn fire pigger foran i hver sko, vi følte at på hælen ville vi bare øke sjansen for å rive ut pigger. For sikkerhetsskyld pigget vi et par W101 som allerede er avskrevet, splitter nye ligger klare til å ta over når de er utslitte. Så går det hele helt galt, skjer det med minimalt tap. Vi kommer selvfølgelig tilbake med oppfølging når vi har fått testet skoene noen turer.

Publisert 13. januar 2005 kl 00.00
Sist oppdatert 16. november 2012 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen