Ta av klemmen som klemmer setepinnen fast eller bare bolten hvis det ikke er slik klemme. Spray så på setepinnen så væsken kan renne ned mellom pinne og ramme, la det stå og virke før du vrir på setepinnen og den forhåpentligvis løsner.
Tre måter
Virker ikke dette er det to hovedløsninger:
1a) Sett sykkelen opp ned på bakken. Skru ut en flaskeholderskrue på seterøret(hvis sykkelen har flaskeholderfester på seterøret, vel og merke). Spray rikelige mengder med rustløsende spray inn i hullet.
La sykkelen stå slik gjerne over natta. Væsken vil nå komme bedre til enn da en helte fra oversiden. Snu så sykkelen på hjula igjen og vri løs setepinnen.
1b) Har du ikke flaskeholderhull på seterøret, må du ta av kranken og kranklageret. Sett så sykkelen på hodet. I krankhuset hvor kranklageret satt er det et hull opp i seterøret, inn gjennom dette hullet heller du rustløsende spray. La den stå og virke som beskrevet tidligere. Ta godt tak i setet og vri på setepinnen. Har du ikke noe sete på bruker du en stor rørtang eller vannpumpetang å vri med.
2) Hvis setepinnen kan ofres og ikke stikker mer enn 10cm ned i ramma, kan du kappe den 2-3cm over ramma med en baufil.
Ta så baufilbladet av, tape et lite håndtak i ene enden og bruk baufilbladet til å sage en splitt i setepinnen fra innsiden.
Dette tar tid, vær tålmodig. Pass på å bare sage i setepinnen. Når du har kommet gjennom, tar du en stor tang og klemmer rundt setepinnen og drar den opp.
Splitten gjør at setepinnen kan klemmes litt sammen og løsne fra ramma.
Denne metoden bør gjøres sammen med påføring av rustløser for å sikre at pinnen løsner. Pass på at det bare er setepinnen du ofrer når du går løs med kraftig verktøy.
Sagespor innvendig i rammas seterør kan lett ripe opp den fine nye pinnen du setter i. Bruk et fint smergelpapir til å pusse ned eventuelle spor. Tørk godt vekk slipestøv før du setter i pinnen.
3) Et tredje alternativ, er å først påføre rustløsende spray som nevnt over. Hvis du har en skrutvinge på arbeidsbenken, kan du prøve følgende: demonter setet fra setepinnen. Løft sykkelen opp ned og skru fast hodet på setepinnen i skrutvinga. Nå kan du bruke sykkelen som moment til å vri rundt, slik at pinnen forhåpentligvis løsner. Merk to ting; at denne løsningen helst fordrer to personer slik at det blir lettere, og at det er stor sannsynlighet for at du ødelegger hodet på setepinnen i forsøket.
Smøres
For å hindre at setepinnen fester seg igjen seinere, er det viktig å sette inn den delen av pinnen som går ned i ramma med fett.
Gjerne nytt fett en gang i året om sykkelen står mye ute. Dette er spesielt viktig på sykler med stålramme og aluminiums-setepinner hvor aluminium og stål korroderes fast.
Samme problem kan oppstå med gamle stryreframspring, altså av "quill-" eller "ikke-aheadset-typen". Metoden er da som med setepinnen: Her sprayer du opp gjennom gaffelrøret og lar sprayen få virke før du skrur løs.
Metoden med å sage en splitt derimot funker ikke like greit da styreframspring gjerne har tjukkere gods og annen oppbygging.