Heldigvis er det enkelt å greit å bytte kjede på moderne sykler. Enten du skal bytte på en landeveissykkel, gravel-sykkel eller på en terrengsykkel så er det relativt fort gjort.
Prosessen krever kun ett til to spesialverktøy.
Hva trenger du?
For å bytte kjede trenger du:
Nytt kjede med tilhørende kjedelås
Kjedelåstang
Kjedekutter - Du kan klare deg med kun kjedekutter - men kjedelåstang er kjekt å ha uansett.
Ønsker du å måle kjedeslitasjen før du bytter, trenger du en kjedemåler eller en nøyaktig linjal med tommer angitt.
Drivverket på sykkelen består av tannhjul, krankdrev og et kjede som passer sammen. Avstanden mellom tennene på tannhjulene og avstanden mellom leddene på kjedet er konstruert for å passe perfekt sammen. Interessant nok er avstanden mellom kjedeledd akkurat det samme på alle sykkelkjeder enten de er til drivverk med 7 gir, 1x11 eller 2x12 gir. Det er kun bredden og tykkelsen på kjedeleddene som har endret seg etter hvert som syklene våre har fått flere og flere gir.
Slik bytter du kjede
Fremgangsmåten er lik som i denne videoen, hvor man bytter et kjede som er røket ute på tur:
Slik reparerer du kjedebrudd:
Du trenger kun et multiverkøy med en kjedekutter og en kjedelås. Kjedelåsen er alltid fin å ha i sekken eller i sadelvesken. Husk å kjøpe kjedelås som passer ditt kjede, da disse varierer avhengig av om du har 9, 10 eller 11-delt drivverk!
Du begynner med å finne skaden på kjedet. I dette tilfellet er det et ledd som er revet av.
Sett kjedekutteren på leddet, ved å ta tappen gjennom hullet på pinnen, og vri til du har fått presset det ut.
Så finner du frem kjedelåsen. Den består av to biter man kan sette sammen, som enkelt låser seg i hverandre. Du trenger ikke noe verktøy for å sette på denne.
Hekt den ene delen på den ene enden av kjedet, og den andre delen på den andre enden av kjedet. Hekt så endene sammen.
Deretter sveiver du pedalene til kjedelåsen er på oversiden og så knepper du det på plass.
Kjeder er billigere enn tannhjul
Når et kjede og drivverk slites øker avstanden mellom leddene og rullene i et kjede. Vi sier ofte at et kjede strekker seg, men det som skjer er at rullene blir slitt ned i tillegg til at leddene blir mer slarkete. Dette fører til at kjedet blir lenger.
Når kjedet blir lenger sliter dette på tennene på tannhjulene på sykkelen din. Jo lenger kjedet blir, desto mer vil det slite på tannhjulene.
Ved å bytte kjedet før det blir alt for slitt og langt unngår vi at tennene på tannhjulene slites mer enn nødvendig.
Venter du for lenge vil du oppleve at et nytt kjede ikke vil passe på de slitte tannhjulene. Når et forlenget kjede har gnagd på tennene på tannhjulene har avstanden mellom tennene økt. Monterer du et nytt kjede på gamle tannhjul vil du oppleve at kjedet ikke sitter ordentlig på tannhjulene. Slitte tannhjul vil å også forlenge et nytt kjede raskere enn mindre slitte tannhjul.
Ved å bytte kjede ofte kan du beholde krankdrev og kassetter mye lenger. Kjeder er relativt billige. Kassetter og krankdrev kan være veldig dyre. I verste fall mange tusen. På SRAMs Red-gruppe er watt-måler inkludert i krankdrevene.
Det blir derfor ekstra dyrt å slite ned og bytt ut disse drevene. Også kassetter og andre krankdrev kan koste mange tusen i innkjøp. Selv de aller dyreste standardkjedene koster mindre enn 900 kroner, de fleste 12-delte kjeder koster fra 500 kroner og nedover.
Hvor ofte er ofte nok?
Det går ikke an å gi et klart tall på hvor mange timer eller kilometer du kan sykle før du må bytte kjedet. Sykler du i regn og på våte grusveier vil kjedet slites mye fortere enn hvis du kun sykler på tørre landeveier.
I ekstreme tilfeller kan et helt nytt kjede bli modent for utskifting etter 3-4 timer sykling i spesielt sølete forhold.
Flere har opplevd dette etter spesielt sølete Birkebeinerritt for eksempel.
Heldigvis har vi flere måter å sjekke om et kjede er slitt på.
Kjedemålere er små og billige verktøy som kan brukes på alle relevante kjedebredder.
Disse finnes både i digitale og helt analoge og mekaniske varianter. Oftest har slike målere to nivåer for slitasje. Ett nivå som forteller deg at du kan bytte nå og forvente at tannhjulene fortsatt kan brukes med et nytt kjede og ett nivå som sier at nå er kjedet for slitt. Da kan du likeså godt bruke drivverket så lenge det fungerer. Det er uansett for sent å bare bytte kjedet. Et nytt kjede vil ikke fungere med de slitte tannhjulene.
Du kan også få et ok inntrykk av hvor slitt kjedet er ved å gire det til minste tannhjul i kassetten og største drev på kranken. Løfter du så kjedet ut fra krankdrevet vil et slitt kjede la deg løfte det ganske langt ut for kjedet. Sitter kjedet stramt mot krankdrevet er kjedet ikke slitt - klarer du å løfte det flere millimeter ut fra krankdrevet er det slitt og bør kanskje byttes.
Du bør skifte kjedet før det er forlenget med mer enn 0,5 prosent, eller 1,5 mm per 24 ledd.
Har du ikke eget kjedemåler-verktøy du kan bruke en god linjal med tommer angitt for å sjekke slitasjen.
Sykkelkjeder er satt sammen av ledd bestående av ytterledd og innerledd. Hvert innerledd er en tomme langt og hvert ytterledd er en tomme langt. Ved å telle 12 ledd skal det da være nøyaktig 12 tommer fra første til siste kjedepinne.
Du trenger egentlig ikke å telle ledd. Det holder å måle fra en pinne til en annen som er ca 12 tommer unna. Er det mer enn 1,5 mm til nærmeste kjedepinne fra 12-tommers-merket er kjedet slitt såpass at du bør bytte snarest.
Bruk riktig kjedelås
Nesten alle kjeder holdes i dag sammen med en tilhørende kjedelås. Denne er spesifikk for din kjedebredde. Noen drivverk krever også kjeder som er spesialtilpasset girsystemet. SRAMs flat-top-kjeder til de tolv-delte landeveisgruppene er eksempel på dette. Disse kjedene er flate på oversiden og krever egne kjedelåser for å fungere.
For alle girsystemer til og med 11-delte systemer kan du bruke kjedelåser med riktig bredde om hverandre.
For å ta det gamle kjedet av sykkelen din trenger du kun en tang for å åpne kjedelåsen. Du kan også velge å bruke en kjedekutter og kutte kjedet hvilket som helst sted på kjedet. Da du uansett skal kaste kjedet spiller det ingen rolle hvordan du kutter det.
Riktig lengde
Bruk det gamle kjedet til å finne riktig lengde på det nye. Enten teller du antall ledd, eller så legger du det gamle kjedet ved siden av det nye og kapper det nye etter det gamle. Vær obs på at det gamle vil være noe lengre enn det nye.
Skal du sette sammen kjedet med en kjedelås må du sørge for å kappe kjedet slik at du får innerledd ytterst i begge ender.
Tre så kjedet gjennom frontgir, over kassetten og riktig gjennom girarmen på bakgiret.
Har du ikke det gamle kjedet tilgjengelig kan du tre det nye, ukappede kjedet gjennom girene og rundt krankdrev og kassett. Gir opp til største tannhjul på kassetten og største drev på kranken og strekk bakgiret så langt at girarmen er i godt spenn, litt under vannrett. Merk deg hvor mange ledd du må kappe for å få denne lengden på kjedet og kapp deretter.
Du bør etterstrebe å ha så kort kjede som mulig, uten at det blir for kort.
Det er viktig at kjedet er langt nok til at ikke bakgiret vil ryke hvis du girer deg til kombinasjonen av største krankdrev og største tannhjul på kassetten. Kjedet må likevel være så kort at det ikke blir slapt hvis du girer deg til minste krankdrev og minste tannhjul på kassetten.
Har du en fulldempet terrengsykkel er det viktig å ta hensyn til at kjedet må være langt nok til å takle at bakrammen øker i lengde etter hvert som bakhjulet går dypere i vandringen.
Det kan da være lurt å slippe luften ut av bakdemperen, evt skru denne løs fra rammen, for å sjekke at bakdempere kan bunne uten at kjedet blir for kort slik at bakgiret kan ryke.
Bruker du kjedelås kan du velge å bruke en kjedelås-tang for å feste kjedelåsen i kjedet. Eller du kan plassere kjedelåsen på det øvre kjededraget, mellom krank og kassett. Hold bakbremsen inne og tråkk hardt fremover. Da klikker låsen på plass.
Selv om du har skiftet kjedet i tide, kan det komme litt støy fra drivverket de første turene. Kjedet vil ganske raskt tilpasse seg drivverket og støyen vil avta. Husk å smøre kjedet godt - Fettet som nye kjeder er satt inn med er gjerne veldig klissete og tiltrekker seg mye skitt og støv. Vask gjerne dette fettlaget av før du smører kjedet med din favorittkjedeolje.