Retrobølge på Eurobike 2015

Mange av terrengsykkelsportens pionerer er i en alder der nostalgien slår inn. På Eurobike har vi fått flere glimt av vår relativt korte historie.

Sist oppdatert: 27. august 2015 kl 23.21
FRA ØSTEN: Cannondales legendariske slagord spiller ikke på sykkelproduksjonen i Taiwan.
FRA ØSTEN: Cannondales legendariske slagord spiller ikke på sykkelproduksjonen i Taiwan.
Lesetid: 5 minutter

Terrengsykkelen blir en mer og mer moderne og høy-teknologisk gjenstand. Elektronikk, hydraulikk og fin-mekanikk preger syklene mer og mer. Mange lengter tilbake til en tid der terrengsykkelen var et enklere produkt. Et produkt av nitid håndverk og en manns ide om ha som skal til for å skape sykkelglede i terrenget.

 Men selv blant retroinnslagene finner vi hi-tec-løsninger med klare hint om hva vi kunne forvente oss de siste 30 årene.

ULTIMAT RETROSYKKEL: Yeti C-26 ble laget i få eksemplarer og kun til proffene. John Tomacs sykkel med bukkestyre og Tioga-platehjul er et unikt samleobjekt.
ULTIMAT RETROSYKKEL: Yeti C-26 ble laget i få eksemplarer og kun til proffene. John Tomacs sykkel med bukkestyre og Tioga-platehjul er et unikt samleobjekt.

ULTIMAT RETROSYKKEL: Yeti C-26 ble laget i få eksemplarer og kun til proffene. John Tomacs sykkel med bukkestyre og Tioga-platehjul er et unikt samleobjekt.  

Marin var blant de første på markedet med masseproduserte terrengsykler. Firmaet fra den andre siden av Golden Gate Bridge i California har i flere år vært relativt uviktige og til og  med irrelevante i bransjen, men nå er de på hugget igjen. Lite markerer en ny start som det å vise at de også var der da det hele startet.

Marin var et av de første merkene som kom til Norge og satt i gang terrengsykkelbølgen her til lands.

 

DRØM: Team Marin var en av de første hi-end-syklene på det norske terrengsykkelmarkedet.
DRØM: Team Marin var en av de første hi-end-syklene på det norske terrengsykkelmarkedet.

DRØM: Team Marin var en av de første hi-end-syklene på det norske terrengsykkelmarkedet. Merket har sitt utspring i terrengsykkelsportens svar på Morgedal, Marin County. 

I Marin-standen står drømmesykkelen fra det tidlige nittitall stolt på utstilling. Team Marin var det flotteste du kunne få i 1992 og eksemplaret som står utstilt på årets Eurobike har alle delene som gjør at en Terrengsykkelredaktør midt i livet kan bli blank i øynenen. Japanske Tange Oversize-rør, Rock Shox Mag 21 SL dempergaffel, neonfarger og komplett Shimano Deore XT-gruppe. Det hele rundes av med Onzo Racing Porc’s dekk foran og klassikeren Ritchey Z-Max bak.

Snufs.

 

Samlerobjektet fremfor noe

 

Noen haller bortenfor den neonfargede Marin-sykkelen henger verdens mest ettertraktede retrosykkel. Sykkelen henger på veggen uten nærmere forklaring. Dens spesielle fremtoning vil kanskje gjøre at noen som ikke kjenner dens historie tar en ekstra titt,m ens de som kjenner historien kan fort bli stående å glane og måpe.

Yeti C-26 er så unik at de få som fortsatt finnes kan sikre eierens alderdom. Å ha en hengende på en messe som Eurobike er nesten som å ha med en ekte Mona Lisa på Hjem og Hobby-messen.

 

C-26 er sykkelen som John Tomac brukte i terrengsykkelsportens barndom. Tynne karbonrør, slanke stålrør, bukkestyre, Tioga platehjul med kevlartråder i stedet for eiker. Nyskapningen og motet hos konstruktørene og syklisten roper mot deg. Tomac, tidenes største terrengsykkelstjerne var ved et veiskille. Skulle han satse på landevei, der han hadde kontrakt med 7-11-laget, eller skulle han satse på terrengsykkel. Bukkestyret ble montert for å holde begge dører åpne og i et håp om å vinne sekunder både opp og ned. Tomac syklet både rundbane og utfor med dette styret. I rundbanerittet i VM 1990, syklet han fortest av alle nedover, men det gikk noen kuler varmt. Se video.

 

 

En sykkel, en haug med seiere.

SISTE GENERASJON: Stamtavlen til GT Zaskar er sterkere enn de flestes. Denne versjonen blir kun laget i et meget begrenset antall. Ingen vil bli solgt i vanlige kanaler.
SISTE GENERASJON: Stamtavlen til GT Zaskar er sterkere enn de flestes. Denne versjonen blir kun laget i et meget begrenset antall. Ingen vil bli solgt i vanlige kanaler.

SISTE GENERASJON: Stamtavlen til GT Zaskar er sterkere enn de flestes. Denne versjonen blir kun laget i et meget begrenset antall. Ingen vil bli solgt i vanlige kanaler. 

I GT-standen feirer de klassikeren Zaskar. Ikke bare med en helt unik ny modell som ikke skal selges, men kun brukes til PR og markedsføring, men også med utstilling av terrengsykkelsportens mest lojale proff, Hans Rey. Den sveitsiske trial-syklisten, freeridepioneren og eventyreren har tatt med seg to av sine egne Zaskar-sykler til messa. Den eldste av de to er satt opp i trial-modus slik trialsykler så ut i overgangen mellom 80 og 90-tallet. Kategorien stock-trials hadde i reglene at syklene skulle se ut, og være utstyrt som vanlige terrengsykler. Trippelkrank, standard sete, vanlig gir osv var påkrevd.

KLASSISK ALU: GT ZASKAR er en av terrengsykkelhistoriens mest ikoniske sykler.
KLASSISK ALU: GT ZASKAR er en av terrengsykkelhistoriens mest ikoniske sykler.

KLASSISK ALU: GT ZASKAR er en av terrengsykkelhistoriens mest ikoniske sykler.  

At Zaskar som modell har vunnet store internasjonale konkurranser i både utfor, rundbane og trial sier en del om allsidigheten, men mest om hvordan terrengsykkelsporten var i perioden rundt de første offisielle verdensmesterskapene i 1990.

Hans Rey vant VM det året, i trial. Lagvenninnen på GT, Juliana Furtado kom som pur ung utfordrer inn i rundbanerittet og vant også hun overlegent.

Høydepunkt på Zaskar-sykkelen satt opp for trial er en Rock Shox Mag 20, U-brems bak, Cook Bros-krank og Shimano tommelskiftere. Rundbanesykkelen glimter til med midt-nittiårenes sikleobjekt nummer 1, en gul Rock Shox Judy SL.

JUDY: Den gule gaffelen satt i gang en revolusjon med fargepsrakende gafler.
JUDY: Den gule gaffelen satt i gang en revolusjon med fargepsrakende gafler.

JUDY: Den gule gaffelen satt i gang en revolusjon med fargepsrakende gafler. 

Ny-versjon.

Hvis vi holder oss i trial-verdenen vil noen nikke anerkjennende til Cannondales nye halvdemper med 27,5+-hjul. Sykkelen har fått tilnavnet Beast of the East. Navnet er hentet opp fra den legendariske sykkelen M800 som var en av Cannondales nyskapende aluminiumshalvdempere på nittitallet. Sykkelen var basert på en standard rittsykkel, M-serien, med fete alurør laget av aluminium fra amerikanske Alcoa.

PLUSS-SIZE: Cannondales nye Beast of East har 27,5+-dekk.
PLUSS-SIZE: Cannondales nye Beast of East har 27,5+-dekk.

JUDY: Den gule gaffelen satt i gang en revolusjon med fargepsrakende gafler. 

Cannondale ønsket å lage en modell spesielt egnet for den tekniske syklingen på USAs østside og laget M800 med spesielt høyt krankhus. Sykkelen ble også en populær sykkel for trial og tsjekkiske Libor Karas ble sykkelens frontfigur. Noe som ga sykkelens slagord – Beast of the East, en dobbeltbetydning. Karas fra Østblokken utfordret vestens Hans Rey, Cannondale fra relativt langt øst i USA, i Wisconsin, utfordret terrengsykkelmerkene fra California.

 

 

Sherpa

I fjor åpnet Rocky Mountain ballet som har blitt til 27,5+-bølgen. Deres Sherpa er en sykkel med store dekk og et bruksområde som legger seg mot ekspedisjoner og overnattingsturer i vill mark.

PLUSS-PIONER: Rocky Mountain viste frem sin nye Sherpa allerede i fjor. Da som en av ytterst få sykler med 27,5+-hjul og dekk.
PLUSS-PIONER: Rocky Mountain viste frem sin nye Sherpa allerede i fjor. Da som en av ytterst få sykler med 27,5+-hjul og dekk.

PLUSS-PIONER: Rocky Mountain viste frem sin nye Sherpa allerede i fjor. Da som en av ytterst få sykler med 27,5+-hjul og dekk. 

Heller ikke Sherpa er uten historie. Faktisk feirer navnet 35-års-jubileum som Rocky Mountain-naven neste år. Den originale Sherpaen fra 1986 er milevis unna dagens utgave når det kommer til teknologi og fremkommelighet. Men bruksområdet var det samme. På  sykkeltur ut i villmarka, gjerne med oppakning, alltid på søken etter nye opplevelser.

 

ORIGINAL: Rocky Mountain feirer jubileum. 30 år i med terrengsykler. Sherpa-sykkelen anno 1986 er med.
ORIGINAL: Rocky Mountain feirer jubileum. 30 år i med terrengsykler. Sherpa-sykkelen anno 1986 er med.

ORIGINAL: Rocky Mountain feirer jubileum. 35 år i med terrengsykler. Sherpa-sykkelen anno 1981 er med. 

Publisert 27. august 2015 kl 23.21
Sist oppdatert 27. august 2015 kl 23.21

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen