Punkteringer skjer og da gjelder det å være forberedt.
Å sykle hjem på et punktert dekk er sjelden greit, og nødreparasjoner som å fylle dekket med gress og mose fungerer dårligere enn de som sier de har benyttet seg av det påstår.
Punkterer du på tur er det lite stress hvis du har en reserveslange lett tilgjengelig.
Sykler du med sekk kan du selvfølgelig bare slenge en slange eller to ned i sekken. Men sykler du uten sekk er du avhengig av å rulle slangen fint for at den eller de skal ta så liten plass som mulig.
Ruller du bra kan du også ha slangen i en liten seteveske, eller feste den strategisk på sykkelen.
ALLTID MED: Fester du en slange til sykkelen glemmer du den i hvert fall ikke. Sjekk at den er hel med jevne mellomrom.
I ritt er det en selvfølge å ha en godt sammenrullet reserveslange tapet fast på styreframspringet eller et annet egnet sted.
Å rulle en slange kan gjøres på flere måter. Noen er dårlige, minst en måte er bra. Det viktige er å få trykt ut all luft av slangen og sørge for at den holder seg luftfri. Da tar den minst mulig plass, og det er enkelt å få slangen inn i dekket slik at du kan begynne å pumpe.
DÅRLIG RULL: Ruller du slapt tar slangen stor plass, men har du plass er det raskere å få en slange med litt luft inn i dekket.
Begynn med å skru av ventilhetten og mutteren på slangen. Mutteren kan du kaste, eller bruke på en slangeløs-ventil som du kanskje har mistet mutteren til. På slangen har den ingen funksjon, annet enn å være i veien ved slangebytte.
Rull ut slangen og åpne ventilen.
ÅPEN: Husk og åpne ventilen før du ruller. Du må trykke på den på veien også for å få ut all lufta.
Brett så slangen i motsatt ende av ventilen, slik at ventilen kommer på utsiden av løkken i motsatt ende av der du bretter. Begynn å rulle i motsatt ende av ventilen.
Rull stramt og trykk på ventilen med jevne mellomrom så du er sikker på at du får ut all luften. Rull så stramt du klarer ved å strekke slangen mens du ruller og pass på å få ut all luften på slutten når du nærmere deg ventilen.
RULL STRAMT: Slipp ut luft etter hvert som du nærmer deg ventilen. Rull så stramt du klarer. Strekk slangen litt mens du ruller.
I det du ruller den siste biten skrur du igjen ventilen så slangen ikke suger til seg noe mer luft. Sett på ventilhetten og rull ut slangen igjen.
FERDIG: Husk å lukke ventilen så slangen ikke suger til seg luft igjen. Sett på en ventilhette.
Brett så slangen på nytt. Denne gangen med ventilen innover.
RULL RUNDT VENTILEN: Begynn på ny rull med all luft ute av slangen. Begynn med ventilen i sentrum.
Begynn å rulle på ventilen. Ventilhetten har du på for å unngå at ventilen skal punktere slangen. Rull slangene så stramt du klarer med ventilen i senter. Når du er ferdig med rullingen låser du rullen med en liten bit elektrikkertape.
Har du slanger og hjul i forskjellige størrelser kan det være lurt å fargekode tapen, eller skrive på slangen om det er 29, 27,5 eller 26-tommers slange. Er du smart kjøper du heretter kun 27,5 slanger som du lett kan bruke i alle tre hjulstørrelsene.
MERK SLANGEN: Har du slanger i flere størrelser rundt omkring kan det være lurt å merke dem. Bruk tape for å låse rullen.
Med slangen ferdig rullet vil du bli overrasket over hvor liten plass den tar sammenlignet med en slange med litt luft i. Putt den i baklomma og dra på tur eller plasser den på sykkelen og la den være der, så er du sikker på at du aldri glemmer den på tur. Da blir det lett å fikse punkteringen når den oppstår.
Get rolling.
FERDIG: Klare til arkivering, lagring eller bruk. Har du ingen ventilhetter tilgjengelig bør du rulle slangen slik at du kan ha ventilen utenfor rullen. Da slipper du at ventilen punkterer slangen.