Setepinner

Setepinnen er det som binder sykkelsetet ditt sammen med sykkelen. Hva er en dropperpinne? Trenger man en heve-/senkepinne på en stisykkel?

Sist oppdatert: 15. mars 2023 kl 18.21
setepinner
SETEPINNER: Det finnes mange forskjellige setepinner til terrengsykler

Setepinner er en enkel, men viktig komponent på sykkelen. Du får setepinner både i fast lengde, og justerbar lengde, også kalt senkepinner. 

Senkepinne er en av syklingens viktigste oppfinnelser.

Hva det er, og hvorfor du bør ha en på stisykkelen din kan du lese om her

Vi har saker om senkepinner fra Rock Shox, Fox, Crank Brothers og flere.

Setet nede - bedre!

Å senke setet før utforkjøringer er en ide med like lange tradisjoner som terrengsykkelsporten. Likevel er det først de siste årene, med inntog av avanserte fjernstyrte senkepinner at vi nå virkelig får full glede av den ekstra sikkerheten og manøvrerbarheten det å senke setet gir.

Joe Breeze sin enkle Hite-Rite fra 80-tallet ble ikke erstattet av noe bedre før Rock Shox-gründer Paul Turner lanserte sin Maverick Speedball-pinne i 2006. 

Mannen som gav oss den første dempergaffelen fant med det opp den moderne senkepinnen med fjernstyring. Mavericks patent ble snere kjøpt av Crank Brothers.

Snøballen hadde begynt å rulle. 

Hva er det, egentlig?

En senkepinne, også kjent som heve/senkepinne og dropper post eller dropper-pinne er altså et setepinne med en innebygget fjær eller hydraulisk mekanisme som gjør at du kan senke setet i fart. De fungerer som regel slik:

  • Du senker setet ved å trykke på en spak eller knapp på styret og trykker setet ned med rumpa.

  • For å få setet opp igjen trykker du på knappen igjen og letter på rumpa.

  • De fleste senkepinnene på markedet i dag er trinnløse.

  • Du kan låse pinnen i hvilken høyde du vil ved å slippe styreknappen med setet i ønsket høyde.

Mange som er vant til å sykle i terrenget med høy setepinne kan fort tenke at det å sette ned setet ikke spiller så stor rolle. De fleste utforkjøringer lar seg forsere med høyt sete også.

Men vender man seg til å bruke en senkepinne vil man nærmest på hver tur oppdage nye situasjoner der den tilfører syklingen en vesentlig forbedring.

Ingen som har lært seg å bruke en senkepinne på terrengsykkelen vil noen gang gå tilbake til sykling med fast setepinne frivillig.

De aller fleste rittsyklister vil også raskt konstatere at fordelen med senkepinne mer enn veier opp for ulempene den ekstra vekten kan gi, også i mindre krevende løyper.

Hvorfor er det bedre?

  • Du får bedre kontroll i bratte utforkjøringer. I stedet for å flytte kroppen ned bak setet kan du flytte kroppen nedover. Dette gir bedre vektfordeling og balanse over sykkelen, som igjen gir bedre kontroll over forhjulet og bedre grep på bakhjulet. 

  • Du får bedre kontroll i svinger. Med setet ute av veien kan du lene sykkelen mer uavhengig av kroppen. Dette gjør at du kan hente mer grep i glatte svinger og lettere finne balansen i traverser. Lavere tyngdepunkt gjør at du kommer nærmere hjulene i svingen.

  • Du kommer deg lettere opp høye kanter. Med setet ute av veien kan du lettere få med sykkelen opp høye kanter. Med lavt sete slipper du at setet butter mot skrittet når du skal løfte sykkelen med deg.

  • Du vil klare høyere bunny-hop. Det samme prinsippet gjelder her som opp høye kanter. Når du skal dra med deg bakhjulet og resten av sykkelen etter å ha løftet fronten i været slipper du at setet slår deg i skrittet eller treffer deg i ryggen.

  • Du vil ha mye mer kontroll gjennom lufta på hopp. Med setet ute av veien er det mye lettere å holde forhjulet oppe slik at du unngår å neselande på hopp. Det er også mye lettere å få fin bue gjennom lufta på hopp som har bratt hoppkant.

  • Du vil punktere mindre. Ja, faktisk. Med hele beinlengden som ekstra dempervandring kan du sykle mykere og mer smidig over skarpt terreng som ellers ville ha slått hull i bakdekket ditt, eller knerta bakfelgen.

  • Du vil lettere få sykkelen inn i bilen, inn i boden, på sykkelstativet og ned i sykkelkoffert. Når du raskt kan senke setet 10-20 centimeter tar sykkelen brått mye mindre plass. 

Hva er ulempene med senkepinne?

  • 100-350 gram høyere totalvekt på sykkelen

  • Noe mer kompleksitet ved montering/vedlikehold

  • En vaier/slange ekstra fra styret - så fremt du ikke har trådløs pinne

  • Ekstra kostnad – Hvis du skal oppgradere en eldre sykkel uten senkepinne må du beregne inn dette. Skal du kjøpe ny sykkel vil de aller fleste sykler komme med senkepinne som standard.

  • Ørlite grann slark sideveis på setet på noen pinner

Hvem bør ha senkepinne på sykkelen sin?

  • Alle som sykler i terrenget! Det er ikke noe å lure på. En senkepinne vil gjøre sykkelopplevelsen din bedre.

Hvor lang vandring bør senkepinnen ha?

  • Så lang vandring det er plass til mellom ramme og rumpe. Det er ingen vits å gå for en pinne med kortere vandring, annet enn et godt bruktkjøp eller annet prisrelatert. Mål hvor langt setepinnen stikker ut fra sykkelramma di i dag og prøv å få plass til så lang vandring som mulig. Noen senkepinner bygger noe mer enn andre over ramma så beregn at du trenger 15-25 mm kortere vandring enn det totale pinneutstikket du har med fast pinne.

Må jeg ha fjernkontroll?

  • Ja, du må ha fjernkontroll. Senkepinne som styres med spak under setet tvinger deg til å ta en hånd bort fra styret på verst mulig tidspunkt. Senkepinner med spak under setet er bare et ørlite hakk bedre enn å ha hurtigkobling på ramma og stoppe for å sette setet ned og opp igjen.

Hvilke varianter finnes?

  • Det viktigste du må passe på hvis du skal kjøpe en senkepinne løst, er at den passer sykkelen din. Senkepinner kommer oftest i 30,9 eller 31,6 mm diameter. Har du tynnere setepinne på sykkelen din i dag vil utvalget begrense seg drastisk. Du kan fint bruke en 30,9-pinne i en ramme med seterørshull til 31,6 mm pinne, men du trenger da en foring, også kalt shim eller adapter.

  • Du må vite om du kan gå for en pinne med intern vaierføring, eller om du må ha en pinne med utvendig vaierføring. Eldre rammer og mange nyere rittsykler har ofte ikke hull i ramma til innvendig føring. Du kan borre et hull i seterøret til dette, men det finnes også flere senkepinner med utvendig vaierføring på markedet. Det finnes også et par elektroniske, trådløse alternativer.

  • Du må passe på at styrebryteren passer styreoppsettet ditt forøvrig. Har du frontgir på sykkelen din må du ha en bryter som ikke kommer i veien for girspakene. Har du ikke frontgir på sykkelen din anbefaler vi spak under styret på venstre side.

Her er et utvalg pinner på markedet. 

Merida Dropper

Meridas senkepinne er et rimelig og funksjonelt alternativ. Den kommer i flere lengder og har en enkel, men velfungerende over-styret-bryter på styret.

Merida Expert dropper

Merida.no

OneUp V2 Dropper

OneUp sin senkepinne er overraskende rimelig for det du får. One Up-pinnen er den eneste på markedet der du kan justere mengden maks-vandring. Dette gjør at du kan maksimere vandringen du har plass til, enten det er 173 mm eller 137,5 mm, eller alt annet et sted mellom 120 og 210 mm.  

One Up V2 Dropper

Bikeshop.no

Pro Koryak Dropper

Shimanos undermerke Pro leverer Koryak-pinnen. Denne har ett-bolts hode og kommer i flere lengder og tykkelser.

Pro Koryak Dropper

Shimano-nordic.no

 

BikeYoke Revive

Tyske BikeYoke har virkelig markert seg på senkepinne-kartet. Deres Revive-pinne er kjent for supersmidig funksjon og høy kvalitet. Den kan også raskt nullstilles hvis den begynner å lugge med en liten spak under setet. BikeYoke Revive kommer i mange lengder og tykkelser.

BikeYoke Revive

Bikeshop.no

BikeYoke Divine SL

Revive-pinnens lillesøster, Divine er en lettvektspinne med kort vandring. Den har tynnere innerrør enn storebror, samt kortere vandring. Den letteste varianten kommer med kun 80 mm vandring. Akkurat nok til rittsykkelen. Vekten er rett under 400 gram – altså 150-200 gram lettere enn de fleste andre pinner på markedet.

BikeYoke Divine SL

Bikeshop.no

 

Fox Transfer Performance

Fox sin senkepinne har teknologi fra dempergaflene til Fox. Pinnen med utvendig vaierføring har en smart spole nederst på pinnen som gjør at du unngår at vaieren skraper opp sykkelen hver gang setet går opp og ned. Performance-pinnen kommer også med innvendig vaierføring og i mange lengder og tykkelser. Rimeligere enn Factory-versjonen.

Fox Transfer Performance

Vertical Playground

Fox Transfer Factory

Fox sin topp-pinne skiller seg fra den rimeligere Performance ved at den har Kashima lavfriksjonsbelegg på innerrøret. Dette gir også et eksklusivt utseende som matcher Fox sine topp-gafler.

Fox Transfer Factory

Vertical Playground

Bontrager Line Pinne

Trek/Bontragers egen pinne holder høy kvalitet og bygger lite opp fra ramma. Bryteren under styret er nett og funksjonell.

Bontrager Line dropper

Trek.no

 

Rock Shox Reverb

Rock Shox var ikke først på banen, men de har raskt rukket å bli den vanligste senkepinnen på dyre sykler. Den skiller seg fra alle andre på markedet ved at den har hydraulisk fjernkontroll. Siste versjon av pinnen har nullstilliingsfunksjon som Revive og spaklignende bryter under styret.   

RockShox Reverb Dropper

Ultimate Nordic / Cycleservicenordic.com

 

RockShox AXS Dropper

RockShox sin rådyre AXS-pinne benytter SRAMs unike trådløse AXS-teknologi. Dette gjør at du lett kan flytte pinnen mellom sykler, samt slipper å ha hull i ramma for et rent uttrykk. Den trådløse bryteren er helt uten forsinkelse og pinnen kommer i lange lengder og både i 30,9 og 31,6-tykkelser.

RockShox Reverb AXS dropper

Ultimate Nordic / Cycleservicenordic.com

Thomson Elite Dropper

Thomson var i mange år kongene på haugen når det kom til stive setepinner. Dropper-pinnen deres har det velkjente to-bolts hodet i samme aluminiumsdel som innerrøret. Thomsons senkepinne kommer i mange varianter både for innvendig og utvendig vaierføring og i tre vandringslengder – 100, 125 og 150 mm.  

Thomson Elite Dropper

Bikeshop.no

KS Lev CI

Kind Shock(KS) sin ritt-pinne er blitt hyppig brukt av mange verdenscupsyklister de siste årene. Som en av markedets eneste lettvekst-pinner har den blitt en populær oppgradering på rittsykler. Den er også en av bransjens eneste pinner i 27,2 mm tykkelse. Superlett vaier og bryter er med på å holde vekten under 400 gram for de letteste variantene. Kommer i vandringslengder fra 65mm og opp til 120 mm og i 27,2, 30,9 og 31,6 mm tykkelse.

KS LEV CI

Deler.no

Wolf Tooth
Resolve
8/10
Dette liker vi

Lav byggehøyde (32mm)

Rask og holdbar

Enkel montering

Selvluftende og dermed mindre vedlikehold

2 års garanti

Noe å tenke på

Vanskelig å komme til luftventilen og krever tilpasset demperpumpe med langt pumpehode

Litt dyr

Produktinfo

Størrelser: 30,9/31,6mm diameter i lengdene 125/160/200 mm vandring. (testet uthevet) 

Pris: 4798 kr 

Vekt: 497 gram (veid av oss) + 40 gram (bryter)

Farge: sort

Nettside: wolftoothcomponents.com

FOX
TRANSFER SL 30,9
7/10
Dette liker vi

Lav vekt - Pålitelig funksjon - Enkel montering - Passelig mengde vandring til rittsykling - Brukervennlig to-bolts setefeste - Bygger lite i høyden

Noe å tenke på

Slark mellom inner- og ytterrør - Kun to høyder, i bunn og helt oppe - Binder seg litt med mye vekt på - Høy pris - Litt sensitiv for stramming av setepinneklemma - Bryter må kjøpes løst.

Produktinfo

Fox Transfer SL Performance

  • Vekt: 358 gram kun pinne, 400 gram for pinne vaier og styrebryter

  • Pris: 4350 kroner + styrebryter til 899 kroner

  • 7blaner.no

  • Testet i 30,9/100 mm

Relevante artikler og tester

Foreslått innhold

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen