Ny senkepinne fra Fox, endelig

Fox sin forrige senkepinne, DOSS ble aldri noen suksess grunnet kun utvendig vaierføring. Nå lanserer Fox Transfer.

Sist oppdatert: 2. oktober 2016 kl 12.00
FOX TRANSFER: Endelig kommer Fox med en moderne etterfølger til D.O.S.S-pinnen.
FOX TRANSFER: Endelig kommer Fox med en moderne etterfølger til D.O.S.S-pinnen.
Lesetid: 5 minutter

DOSS var og er en super senkepinne med mange kvaliteter, men uten innvendig vaierføring som mulighet ble den fort ganske uaktuell for mange.

Det har tatt tid for Fox å komme på banen med en erstatter. I mellomtiden har de kjøpt opp merkevarene Easton og Race Face som begge har kommet med sine senkepinner nylig.

Fox sin nye Transfer er likevel en helt annen pinne enn tvillingpinnene fra Easton og Race Face.

UTVENDIG: Fox Transfer kan fåes med både innvendig og utvendig vaieføring. På den til utvendig vaierføring sitter mekanismen på pinnens nedre, faste del.
UTVENDIG: Fox Transfer kan fåes med både innvendig og utvendig vaieføring. På den til utvendig vaierføring sitter mekanismen på pinnens nedre, faste del.

UTVENDIG: Fox Transfer kan fåes med både innvendig og utvendig vaieføring. På den til utvendig vaierføring sitter mekanismen på pinnens nedre, faste del. 

 

Fox Transfer er i motsetning til DOSS trinnløst justerbar i hele vandringslengden. Du kan få den i tre forskjellige vandringslengder, 100 mm, 125 mm og 150 mm, og du kan velge mellom 30,9 mm diameter eller 31,6 mm.

I tillegg kan du velge om du vil ha den nye pinnen med innvendig vaierføring, eller du kan velge alternativet med brytermekanismen på utsiden, på den nedre delen av pinnen. Det siste alternativet er gode nyheter for alle der ute som har rammer uten opplegg for vaierføring gjennom seterøret. Nå som også rundbanesyklister har blitt brukere av senkepinner kan dette være et interessant alternativ for mange. Mange rittsykler er ikke klargjort for vaierføring gjennom seterøret.

 

I tillegg kommer pinnen i to forskjellige kvaliteter, lik de vi kjenner fra Fox sine gafler, Factory og Performance. Factory-pinnene får gullfarget Kashima-belegg på innerbeinet for ekstra lav  friksjon, mens Performance-pinnene har svart innerbein og ytterbein.

Pinnene selges uten fjernkontroll, da Fox også her tilbyr to alternativer. En gir-spak-lignende bryter, slik vi kjenner fra Specialized Command-post og KS sin Southpaw. Denne er til montering under venstre side av styret for dem som kun har girspaker på høyre. Det andre alternativet er en loddrett bryter som kan monteres både på høyre og venstre side.

TIL 1X-OPPSETT: Har du kun ett sett med girspaker kan du bruke bryter under venstre side av styret.
TIL 1X-OPPSETT: Har du kun ett sett med girspaker kan du bruke bryter under venstre side av styret.

TIL 1X-OPPSETT: Har du kun ett sett med girspaker kan du bruke bryter under venstre side av styret.

Takk og lov så har Fox redesignet bryteren sin totalt i forhold til den ekstremt store og ustilige bryteren på DOSS-pinnen. DOSS-pinnen brukte et helt dørhåndtak for å aktivisere pinnen. Fox Transfer kommer med en av bransjens aller netteste brytere, enten du velger den til montering under styret, eller den som aktiveres loddrett.

 

Den lille bryteren er mulig da Fox har utviklet pinnen slik at aktivering av mekanismen krever lite kraft og lite bevegelse på bryteren.

Fox sier at kraften på bryteren skal være like lav uansett hvor mye vekt du har på setet.

Akkurat som Thomsons pinne, men til forskjell fra alle andre mekanisk fjernstyrte pinner på markedet har Fox valg å ha vaierfestet i styrebryteren, mens vaier-kula monteres uten bruk av verktøy på selve pinnen. Dette gjør at du lett kan koble fra pinnen ved behov. For eksempel når du skal pakke sykkelen i en eske eller koffert for å ta den med på fly.

 

Fox bruker en spole-ventil for å åpne og lukke mekanismen i den hydrauliske pinnen. Pinnen virker med lavere lufttrykk enn det som tidligere har vært vanlig og har også en egen trykkventil som gjør at den ikke skal være påvirket av store endringer i temperatur eller lufttrykk.

BEGGE SIDER: Over-styret-bryteren kan monteres på både høyre og venstre side av styret.
BEGGE SIDER: Over-styret-bryteren kan monteres på både høyre og venstre side av styret.

BEGGE SIDER: Over-styret-bryteren kan monteres på både høyre og venstre side av styret.  

Vi vet at Fox er flinke til å lage gode hydrauliske gafler og dempere og konstruksjonen på en senkepinne er ganske så lik. Vi vet også at forgjengeren DOSS er en av bransjens mest pålitelige pinner, noe som er en del verdt i en kategori der det har vært mange produkter med holdbarhetsproblemer.

Nye Fox Transfer har alle funksjonene vi forventer av en moderne senkepinne, intern vaierføring, trinnløs justering, bryter til montering under styrets venstre side og flere vandringsalternativer. Der Fox virkelig viser at de har vært verdt å vente på er på de funksjonen vi kanskje ikke forventet å se: Mulighet for ekstern vaierføring, men med mekanismen på pinnens faste del, to forskjellige prispunkter og en fabelaktig konkurransedyktig pris.

 

INTERN: Med vaierføring gjennom rammen ledes vaieren rett til mekanismen i bunnen av pinnen. Her på Performance-nivå.
INTERN: Med vaierføring gjennom rammen ledes vaieren rett til mekanismen i bunnen av pinnen. Her på Performance-nivå.

INTERN: Med vaierføring gjennom rammen ledes vaieren rett til mekanismen i bunnen av pinnen. Her på Performance-nivå. 

Pinnene uten bryter er oppgitt å koste 264US$ for Performance-nivået og 314 US$ for Factory-pinner med Kashima-belegg. Bryter koster 65 US$ i tillegg, men du kan bruke en annen bryter med skruefeste for vaier hvis du har en fra før.

Informasjonen fra Fox sier ingenting om vekt, men vi ville bli veldig overrasket hvis ikke Fox Transfer havner på omlag samme vekt som konkurrentene - 500-575 gram pluss bryter, avhengig av vandringslengde og diameter på pinnen.

Vi oppdaterer saken så fort vi får norske priser.

----------------------------------

Bli abonnent på Terrengsykkel i dag og få alle papirbladene rett i postkassa. I bladet kan du lese mange tester av utstyr og sykler, samt inspirerende reiseskildringer fra både Norge og utlandet. Abonnement bestiller du på nettbutikken - ffshop.no

Publisert 2. oktober 2016 kl 12.00
Sist oppdatert 2. oktober 2016 kl 12.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen