Senkepinne har blitt standardutstyr også på rittsykler de siste årene. Nå lanserer Fox Transfer SL, et knippe superlette dropper-pinner i flere størrelser, også 27,2 mm.
LETTERE TRANSFER: Nye Fox Transfer SL sparer deg for opptil 200 gram i forhold til andre senkepinner
Lesetid: 5 minutter
Det er to argumenter mot å ha en senkepinne på terrengsykkelen. De veier litt mer enn en vanlig pinne, og de kan gå i stykker underveis i et ritt. Fox satser på å ha dekket over begge disse utfordringene med sin nye serie med Transfer SL dropper-pinner.
Vi i Terrengsykkel mener at alle burde ha senkepinne på terrengsykkelen. Fox har allerede hatt god suksess med sine Transfer-pinner og bevist at de er påliteligere og holdbare. Når Transfer SL nå også kommer med en kraftig vektreduksjon er det ingen grunner til ikke å unne seg alle fordelene med senke-pinne, også på rittsykkelen.
Transfer SL kommer også i den, til nå, litt utilgjengelige 27,2 mm størrelsen. Dette er setepinnestørrelsen som har vært mest vanlig på rittsykler, da den gir noe mer fleks og demping enn tjukkere pinner. Men det har vært krevende å lage senkepinner i denne dimensjonen. Senkepinner bør ikke flekse særlig, da de da lett kan bli utsatt for mer slitasje når pinnen bøyer seg mens du prøver å komprimere den. Det er også dårligere plass til solid mekanikk og hydraulikk inne i tynne setepinner.
Kort vandring
Fox Transfer SL veier så lite som 327 gram i letteste versjon - 27,2 mm med 50 eller 70 mm vandring. De kraftigere pinnene i 30,9 og 31,6 millimeters tykkelse veier fra 346 gram. De tjukkere pinnene kommer med 75 eller 100 mm vandring.
Vekten er da ca 150-200 gram lavere enn på de vanlige senkepinnene og også lettere enn flere av de lettere pinnene på markedet fra KS, Specialized og BikeYoke.
For å gjøre mekanikken i pinnen enklere og mer holdbar har Fox valgt at Transfer SL-pinnene kun har to høyder. Helt i bunn og helt oppe. Du vil ikke klare å plassere setet halvveis nede i vandringen. De fleste tyngre pinner har mulighet for trinnløs plassering av setet gjennom pinnens vandring, men Fox valgte å droppe dette i jakten på gram og pålitelighet.
Med tanke på at Transfer SL-pinnene er tenkt brukt på rittsykler, hardtailer og fulldempere med kort vandring gir dette god mening. I en rittsituasjon trenger du som oftest bare to nivåer. I utforkjøringen vil du ha setet ut av veien og dermed nederst i den ganske korte vandringen disse pinnene tilbyr. I tråkkepartier ønsker du setet i optimal høyde for maks kraft ned i pedalene.
Mellomsteg på pinner med såpass kort vandring som nye Transfer SL har føles oftest overflødig enn nyttig, akkurat som på BMCs ellers så supre rittsykkel FourStroke, og den stisyklingsbror FourStroke LT.
Ingen hydraulikk
Transfer SL-pinnen er helt mekaniske. En fjær sørger for at setet spretter opp igjen når du vil. Når du ønsker å senke setet må du selv trykke det ned med rumpa, akkurat som på alle andre senkepinner, enn så lenge.
Fox hevder at de sparer vekt ved å bruke en mekanisk fjær i forhold til det å bruke en hydraulisk, oljedempet luftfjær. Luftfjærer krever tette forseglinger og olje veier gram. Ved å bruke en enkel fjær skal Transfer SL bli mer pålitelig og trygg i bruk enn en hydraulisk pinne. Allerede i årets verdenscupsesong har vi sett ritt bli avgjort av at senkepinner har sluttet å virke. Med en pinne låse i nedre stilling blir det fort tungt å henge med i teten av krevende ritt. Fox håper at den enkle konstruksjonen på Transfer SL skal sikre at dette ikke skjer.
Mekanismen i Transfer SL består av herdede stålkuler som låser seg i egne spor i pinnen, litt som en hi-tech-versjon av pin-mekanismen på party-telt og andre teleskopiske hverdagsting.
Mekanismen skal lage mer lyd enn andre senkepinner, noe som ifølge Fox er en bekreftelse på den solide funksjonen.
Ny pinnetopp
Fox har også utformet selve toppen på Transfer SL-pinnen helt på nytt. De nye pinnene har et setefeste som bygger minimalt i høyden. Dette for å gi maks lengde på både vandring og pinne, uten at vekten øker. Fox sine setefester er veldig tilsvarende de velprøvde pinnehodene på klassikeren Thomson Elite.
Vaierfestet på pinnene, som kun er tilgjengelig til sykler med innvendig vaierføring, har vaierklemma nederst på setepinnen. Dette gjør at selve vaier-enden, kula av metall, festes i hendelen på styret, mens tilpassingen av vaierlengden skjer på setepinne-enden av vaieren. Dette gjør at Transfer SL også passer med gravel-sykler som bruker den ene girspaken for å betjene senkepinnen.
Transfer SL-pinnene i 30,9 og 31,6 mm tykkelse har en fjærbelastet mekanisme for å unngå at setet vrir seg sideveis på pinnen. Andre senkepinner har noe sideveis slark da rotasjonen mellom inner- og ytterrør begrenses av faste pinner.
Transfer SL-pinnene i 27,2 mm kommer med tilsvarende mekanisme for å unngå rotasjon som de pinnene vi kjenner fra før.
Transfer SL kommer i to prisnivåer - Factory og Performance. Factory-pinnene har gullfarget Kashima-belegg på innerrøret og titanbolter i toppen.
Performance-pinnene har svart innerrør og stålbolter.
Til Norge først i 2022
VPG er importør av Fox i Norge og sier at de kommer til å få inn nye Transfer SL-pinner på lager først i april 2022.
Prisen er oppgitt til å bli 5300 kroner for Factory-pinner og 4350 kroner for Performance-pinner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.