Senkepinne har gått fra å være noe man oppgraderte endurosykler med til å bli standardutstyr på alle terrengsykler. Også rittsyklister vet nå å sette pris på den økte kontrollen og sykkelgleden en senkepinne byr på. Fox sin nye Transfer SL er skreddersydd for rittsyklister som er opptatt av pålitelig funksjon og lav vekt.
Er du fortsatt på gjerdet om senkepinne har noe for seg til rittsykling er det på tide å komme seg ned. Også på rittsykler vil de fleste syklister oppleve at en fjernstyrt senkepinne er den beste oppgraderingen de har gjort på sykkelen sin. Vi vil i mange tilfeller si at en hardtail med senkepinne vil være en bedre rittsykkel enn en rittfulldemper uten.
Dette gjaldt før Fox sin Transfer SL ble lansert og det gjelder i enda større grad nå. Erstatter du en vanlig stiv setepinne med en Transfer SL vil du øke sykkelens totalvekt med om lag 200 gram. Avhengig av tykkelse og lengde veier Fox Transfer SL rett rundt 400 gram, inkludert vaier og fjernkontroll. Til sammenligning veier de fleste andre senkepinner et sted mellom 500 og 600 gram. Du sparer altså et sted mellom 140 og 250 gram med en Transfer SL sammenlignet med en annen senkepinne med trinnløs funksjon og i mange tilfeller mer vandring.
Bikeyoke Revive med 125 mm vandring og 31,6 mm størrelse veier 491 gram for kun pinnen. Vaier, styrebryter og vaierstrømpe vil veie det samme som for Transfer SL.
Thomson Elite Covert Dropper 30,9 mm med 100 mm vandring veier 510 gram før vi legger til bryter, vaier og strømpe.
Transfer SL har en enkel fjærkonstruksjon for mekanismen som hever og senker setet. Her er det ingen luftkammere eller oljepatroner som kan gå lekk. Pinnen har bare to høyder - helt i bunn, eller helt oppe. Dette gjør også konstruksjonen enklere og mer robust.
I bruk er det lett å sette pris på den kontante følelsen i pinnen. Den dropper ned med lite motstand og spretter opp igjen med et markant smell.
Med mye vekt på setet opplever vi noen ganger at pinnen binder seg litt i det vi ønsker å senke den til bunns. Det er noe slark i lengderetning mellom inner- og ytterrør på pinnen og dette gjør nok at setepinnen kan henge litt når du sitter tungt på setet. For å dytte settet ned trenger du bare lette litt på rumpa og så sette deg ned igjen. Et raskt trykk på knappen gjør at setet spretter tilbake i tråkkeposisjon.
Pinnen er også litt sensitiv for strammingen av setepinneklemma. Strammer du for hardt kan det føre til at senkepinnen ikke fungerer som den skal. Bruk friksjonspasta på pinnen og stram til riktig moment så slipper du at senkefunksjonen låser seg og at selve setepinnen siger i rammen.
Setepinnene med 30,9 og 31,6 millimeters diameter kommer med 100 mm vandring. Dette er kort sammenlignet med de fleste senkepinner til grovere stisykling, men mer enn de fleste andre lettvektspinner tilbyr. BMC sin integrerte RAD-pinne på rittfulldemperen FourStroke og stiraketten FourStroke LT, byr til sammenligning kun på 80 mm vandring.
BikeYoke sin Devine SL til 3500 kroner veier noen titall gram mer enn Transfer SL og kommer også med 80 mm vandring. Dt Swiss sin D232 senkepinne til 5000 kroner, der ytterrøret er øverst byr på korte 60 mm vandring.
Vi opplever at 100 mm er akkurat nok til ganske mye stisykling, samtidig som det ikke medfører for dype knebøy i kampens hete i ritt. 60-80 mm synes vi kan bli akkurat litt for kort når vi skal forsere de bratteste og mest tekniske utforkjøringene med høy fart og selvtillit.
Fox sin vanlige Transfer og Devine og Revive fra Bikeyoke er alle bedre alternativer hvis du ønsker mer vandring, eller ønsker trinnløse nivåer på pinnen. Transfer SL bør ikke være et førstevalg hvis du ikke føler at 200 gram spart er avgjørende for din sykkelopplevelse.
At Transfer SL kun har to nivåer føler vi er bra og riktig for bruken. Med såpass kort vandring som 100 mm er det lite vits med et mellomnivå rett under toppen, eller rett over bunn. I en rittsituasjon er det også veldig krevende å være så presis med rumpa at man finner slike mellomnviåer som andre senkepinner byr på. Transfer SL kunne så klart vært trinnløs, slik de fleste senkepinner til stisykling er, men dette vil øke kompleksiteten, vekten og sannsynligheten for at pinnen feiler i et ritt.
I en rittsituasjon er det verste som kan skje med en senkepinne at den låser seg i bunnen.
Transfer SL-pinnen er enkel å montere. I hvert fall hvis du har en ramme med ryddig og brukervennlig vaierføring.
Du kan velge om du vil ha vaier-enden med metallklumpen i pinne-enden eller i bryter-enden av systemet. Du fester uansett vaieren med en settskrue i begge ender. Dette gjør at du kan fritt velge hvilken fjernkontroll du ønsker å bruke, enten denne er tilpasset å holde i enden med metallklumpen, eller om den er laget for å klemme fast vaieren i en skrue. Vi har testet pinnen med Fox sin egen bryter.
I begge ender er det greit med plass rundt vaierklemma. Du trenger ikke å være supernøyaktig med klippingen av vaieren. Det går fint med 0,5-1 centimeter lang vaierstump utenfor vaierklemma i begge ender.
I hendelen er det en egen garasje der vaierenden kan festes for ikke å stå ut som en forstuet lillefinger.
Av alle senkepinner vi har montert på sykkelen vår de siste årene er Transfer SL den desidert enkleste å få til å virke på første forsøk.
I tillegg til den lavere vekten, er det en annen god grunn til å vurdere Transfer SL - den kommer i 27,2 mm tykkelse. Få vanlige senkepinner kommer i denne størrelsen. Den tynne varianten av Transfer SL kommer dog med kun 50 eller 70 mm vandring.
Konklusjon
Fox Transfer SL er en senkepinne som gjør akkurat det den skal. Den er lettere enn konkurrentene og byr på en god mengde vandring, tilpasset rittsykling. Både montering og konstruksjon er enkel og holdbar.
Hvis du er opptatt av spare de siste grammene på rittsykkelen, men vet at du sykler fortere med senkepinne enn uten, er Fox Transfer SL blant de aller letteste og mest brukervennlige pinnene du kan kjøpe.
Kjøp din hvis du er veldig opptatt av vekt. Kjøp heller en pinne med lengre vandring og trinnløs funksjon hvis du synes 150 gram ekstra er helt greit.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Lav vekt - Pålitelig funksjon - Enkel montering - Passelig mengde vandring til rittsykling - Brukervennlig to-bolts setefeste - Bygger lite i høyden
Noe å tenke på
Slark mellom inner- og ytterrør - Kun to høyder, i bunn og helt oppe - Binder seg litt med mye vekt på - Høy pris - Litt sensitiv for stramming av setepinneklemma - Bryter må kjøpes løst.