Tidligere setepinner hadde omtrent lik konstruksjon.
Et rør i stål eller aluminium og et hode for å feste setet limt fast i dette røret. Setet ble festet i hodet som regel ved hjelp av et sadelformet spor og en buet metalldel med riller som passet ned i sadelen. Rillene dikterte hvilken vinkel du kunne få på setet og noen ytret en viss irritasjon over at disse rillene ofte bød på problemer med å få setet i akkurat den vinkelen en kresen sykkelbak ønsket.
Ofte løsnet pinne-hodet fra røret med vridning av setet som annet frustrerende problem.
Thomson-pinnen er konstruert annerledes enn disse pinnene. For det første er ikke pinnen satt sammen av ett rør og et hode. Hele pinnen er først frest ut av en blokk aluminium før den er kaldsmidd for holdbarhet. Hodet og røret er dermed én enkelt del som ikke kan skilles fra hverandre. Et problem mindre.
I tillegg er sadelen som setet skal plasseres i, nedsenket i selve pinne-røret, mens to skjellformede metallbiter passer rundt sete-listene og ned i utskjæringen i hodet og røret.
Strammingen og festing av setet til pinnen foregår ved hjelp av to skruer. En foran og en bak. Dette gjør at vinkelen på setet kan justeres helt trinnløst.
Ønsker du det litt mer ned i front strammer du skruen foran pinnen, ønsker du setet lavere i bakkant slakker du foran og strammer bak. Enkelt og greit.
Setet blir da sittende i samme vinkel hele turen og det er ingen fare for at det slår seg ned i tuppen over en dump.
En av forutsetningene for den enkle konstruksjonen var at terrengsykler i større grad passet med setepinner som ikke hadde bakoverbøyd hode. Skruene på Thomson-pinnen står parallelt med pinnerøret og tilsvarende konstruksjoner med bakoverbøyd hode har vist seg å være vanskelige å justere med korte unbrakonøkler.
Thomson løste dette ved å legge inn bakoverbøyen lenger ned på røret i stedet for i selve hodet når de lagde sin pinne med bakoverbøy.
I tillegg til smart konstruksjon av rør og hode i ett og enkel justering, satt Thomson Elite-pinnen en ny standard for holdbarhet.
Den stive og solide pinnen var selvfølgelig rund på utsiden, men hullet inne i pinnerøret var ovalt slik at det ble tykkere gods foran og bak, og tynnere gods på sidene der belastning er mindre. Dette sørget for at Thomson-pinnene er anerkjent for sin relativt lave vekt i forhold til sin bombesikre holdbarhet.
Den siste, men minst synlige funksjonen som Thomson-pinnen bragte på banen er fine riller på setepinne-røret. Disse er et resultat av konstruksjonmetoden der pinnen freses ut av et større stykke, men disse rillene sørger også for at det skal mer til for at pinnen synker ned i sykkelramma.