Klassiker-bremsen B4 kommer i tre, oppgraderte utgaver for 2003: Pro, Team og SL. En vesentlig forbedring er at diameteren på stemplene i caliperen (som er den enheten som bremseskiva passerer gjennom) økes fra 16mm til 18mm. To små millimeter, men dette skal sørge for hele 20 prosent økt bremsekraft.
De tre hullene du ser øverst på caliperne er også nye, og skal øke kjølingen i lange utforkjøringer samt drenere møkk ut og bort fra klossene.
De italienske bremsekonstruktørene har også laget stemplene av et komposittmateriale som ikke leder like mye varme inn i bremsevæsken som metallstempel gjør, så nå skal selv ekte mannfolk kunne bruke B4 uten koking. Hendelen har også blitt forsterket flere steder, for bedre faceplant-kompatibilitet.
Tidligere måtte du pent finne deg i å kjøre med gullfarget brems hvis du ville ha Formula. Nå kan du - heldigvis, vil mange si - få B4 i svart versjon. Da heter den B4 Pro - og er ellers identisk med den gullfargede B4 Team.
Lettere enn XT v-bremser!
Den aller største nyheten fra Formula er en ny lettvekts-utgave av B4, med det kreative navnet B4 SL. Her er både caliper og bremsehendel laget av magnesium, mens alle boltene er av 7075 T6 Ergal-aluminium. Mye tall og snikksnakk, poenget er selvsagt at dette bremsesettet er 100 gram lettere komplett med for- og bakbrems.
I tørre tall: 297 gram foran, 290 gram bak. Og hvis noen skulle være i tvil: Dette er lett! En Shimano XT v-brems og én XT bremsehendel veier til sammenlikning 338 gram, vaier og skruer iberegnet.
4-Racing 1-2-3
4-Racing kommer nå i tre utgaver: DH, FR og XC. Den sistnevnte deler hendel med B4, mens de to andre får en ny og sterkere hendel. Den er laget av tykk, kaldsmidd aluminium for å tåle de fleste hilsemåter fra Moder Jord. Der de fleste andre hendler krever verktøy for å justere reach, har denne et fjærbelastet klikkhjul. Selve hendelen sitter ikke fast i stempelet, men holdes inntil med en fjær. Dermed kan ikke stempelet rives ut i en krasj, og det er heller ingen smådeler som kan bli borte.