Hope Mono 6 ti

Caliper i ett stykke, seks stempler og flytende skiveoppheng: Hopes nye "Mono 6 ti" kan bli utforpilotenes nye favorittbrems.

Sist oppdatert: 26. april 2003 kl 00.06
Foto: southerndownhill.
Foto: southerndownhill.
Lesetid: 2 minutter

terrengsykkel.no har nettopp snappet opp en nyhet som bør være av interesse for de av oss som bremser ekstra mye. I stedet for å late som om vi har fått potene på produktet selv, siterer vi teksten fra southerndownhill.com:

Here are the 1st photos of the all new Hope Mono 6 Pot Downhill Brake due for release May this year. Estimated cost around £200 pounds per brake. It has new style pistons which are made of Titanium and some very niffty little holes drilled into them to help them cool down quicker. It also has a new style disc which is a floating type designed to allow the top to expand when the brake heats up during use.

Foreløpig har vi ikke funnet ut noen flere opplysninger enn de ovenfor, men vi skal selvsagt spekulere i vei på syltynt grunnlag:

Caliperen ser så absolutt ut til å være i ett stykke (og navnet er jo altså "Mono"), og det betyr mindre fleks og mer kontant bremseeffekt. De som har fulgt med, vet at dette har vært et problem med Hope Mini. Mini er jo beregnet for en helt annen bruk enn Mono 6, men likevel. I Mono kan det helt enkelt ikke bli slark.

Stemplene er av titan, som gjør at det ledes minst mulig varme fra skivene til bremsevæsken. Mindre sjanse for koking, og dermed mindre sjanse for at bremsene må luftes for å få ut boblene etter koking. Fint.

Nå er det ikke noen automatikk i at flere stempler gir bedre effekt. Det blir nemlig mer pakning pr totalt areal, og dermed kan det bli mer fleks/mush. Shimano valgte jo to stempler på sine Saint-bremser. Det skal bli interessant å sammenlikne disse to bremsene.

Skivene har fått en liten puss også: S-formede hull (som sett på heller utenfor garasjer i villastrøk) og rette eiker. Den største nyheten er at skivene har flytende oppheng, dvs. at skiven og eikene ikke er i én del. Blir det varmt, kan skiven fritt utvide seg (større diameter) uten at eikene strammer seg så alt blir skeivt. Kanskje slipper man også trøbbel om man denger skive på en stein og får den skjev på den måten.

Som sagt har vi fint lite informasjon, og av bildene ser vi jo at herligheten holdes i bur inntil videre. Vi oppdaterer denne siden når vi har mer.

Ja, også er'n svart, ja.

Publisert 25. april 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 26. april 2003 kl 00.06

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen