Hva er best av mekaniske og hydrauliske skivebremser til sykkel?
Skal du kjøpe ny sykkel, men usikker på om du bør velge den med mekaniske eller hydrauliske skivebremser? Og hva hvis du skal oppgradere eller bytte skivebremser på terrengsykkelen din?
SKIVEBREMSER PÅ SYKKEL: Er det best med mekaniske eller hydrauliske? Og hva er forskjellen?
Lesetid: 3 minutter
Skivebremser revolusjonerte syklingen slik vi kjenner den da de kom.
Det finnes et stort utvalg av skivebremser på markedet. Et spørsmål som ofte stilles, er hva som er best av mekaniske og hydrauliske skivebremser.
Svaret på det spørsmålet er enkelt, med noen forbehold og unntak.
Hva er forskjellen på mekaniske og hydrauliske skivebremser ?
Hovedforskjellen på mekaniske og hydrauliske skivebremser ligger i måten bremsekraften overføres fra hendel til kaliper. Slik fungerer de to typene skivebremser:
Hydraulisk skivebrems:
Som navnet antyder, baserer hydrauliske skivebremser seg på hydraulikk, altså væske for å utøve bremsefunksjonen. På sykler er denne væsken enten mineralolje (for blant annet Shimano) eller bremsevæske, også kalt Dot-væske.
En bremseslange går fra bremsehendelen til kaliper, og gjennom denne dyttes væsken fra hendelen, som i sin tur klemmer stemplene i kaliperen mot bremseskiva, og slik oppnås bremsekraften.
Mekanisk skivebrems:
En mekanisk skivebrems fungerer slik som de fleste felgbremser. Her går det en bremsevaier i metall, fra hendel til kaliper. Når vaieren strammes, dyttes stempelet, eller stemplene inn mot bremseskiva.
Er mekaniske eller hydrauliske skivebremser på sykkel best?
Svaret på dette er i all hovedsak at hydrauliske skivebremser er best. På moderne terrengsykler vil vi ikke anbefale noe annet.
Dette er det flere grunner til.
1. Bremsesystemet er lukket
I en hydraulisk skivebrems er systemet mellom hendel og kaliper lukket. Det vil si at det er ikke noen åpninger hvor gjørme, vann eller annet grums kan trenge inn.
En mekanisk brems har vaier og strømpe, hvor det er åpninger hvor nettopp dette kan skje. Man kan demme opp for problematikken ved å bruke heltrukket vaierstrømpe, men prinsippet er like fullt det samme.
Der en mekanisk brems etterhvert vil føles treg og gi mer motstand i hendelen, vil hydrauliske skivebremser i all hovedsak oppleves forutsigbare og funksjonelle i mye lenger tid.
2. Du har pålitelig bremsekraft
Det henger sammen med punkt 1, men hydrauliske skivebremser vil som regel oppleves både mer forutsigbare og pålitelige. Det er så lite motstand i et hydraulisk system, at det vil holde lenge med én finger på bremsen nesten uansett forhold.
I 9 av 10 tilfeller vil hydrauliske skivebremser føles både kraftigere og tryggere enn mekaniske skivebremser.
3. Det er mindre etterjustering
På en hydraulisk skivebrems fungerer det slik at væsken dytter på to stempel i kaliperen – ett på hver side av bremseskiven. Dermed får man også jevn slitasje på de to klossene, og kanskje bortsett fra litt justering for subb av og til, vil det være lite å følge med på.
De aller fleste mekaniske skivebremser fungerer slik at vaieren trekker på bare ett stempel, som dermed dytter bremseskiven mot motsatt stempel(og bremsekloss). Dermed er det slik at det statiske stempelet må etterjusteres med verktøy.
Følger man ikke med på dette og etterjusterer på sikt, vil det i verste fall føre til at bremseskiva spiser opp bremseklossen, og graver seg inn i kaliperen.
Skal man bare avskrive mekaniske skivebremser?
Vel, ikke nødvendigvis.
På mange sykler fungerer det helt fint. På en bysykkel som bare brukes i fint vær og blir utsatt for lite slitasje, holder det lenge med mekaniske skivebremser.
Flere som driver med bikepacking sverger til mekaniske skivebremser av den enkle grunn at de kan repareres i felten. Står du uti villmarka og bremseslangen ryker så bremsevæska spruter, er det lite du får gjort før du kommer deg til et verksted med nødvendig utstyr og verktøy.
En mekanisk skivebrems kan du uten problem ta med deg ekstra bremsevaier og vaierstrømpe til i sekken, og fikse stort sett hvor som helst.
Kommer det ulyd fra skivebremsene dine? Hører du at skivebremsene på sykkelen subber? Det er heldigvis lett å fikse. I denne episoden av Mekkeskolen lærer du hvordan du justerer skivebremser.
Sliter du med at skivebremsene på sykkelen din ikke er kraftige nok? Én måte å få litt mer bremsekraft på, kan være å oppgradere til større bremseskiver. Her viser vi deg hvordan.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.