Når Aas snurrer bakhjulet, som nesten umiddelbart stopper, konkluderer han raskt med at her er det subb i bremsen.
Subbing kan du både høre og se. Det kan høres ut som piping i bremsene på sykkelen, eller at det kommer en skrapelyd fra bremsene. Det kan også oppstå hvis du nettopp har byttet bremseklosser på skivebremsene dine.
Slik fikser du subb:
Du trenger en unbrakonøkkel. Noen ganger kan det også hende at bremsen bruker en torx-nøkkel, en T25, og da bør du ha det på miniverktøyet ditt.
Bruk nøkkelen til å løsne de to skruene som holder bremsekaliperen fast til sykkelen din. Trenger bare løsne litt, ikke helt. Pass på å ikke løsne skruene på bremsen, da kan du risikere få lekkasje.
Kjenn at bremsekaliperen er løs. Så trår vi bakhjulet rundt, låser med bremsen, holder bremsen hardt inne, og så strammer vi skruene igjen. NB: stram litt og litt på hver skrue slik at du får jevn stramming. HUSK - hold hele tiden godt på bremsen. Prøv å unngå at bremsen flytter seg. Hvis vi ser at den flytter seg, så må vi begynne på nytt.
Stram passe mye, slipp og test på nytt ved å trå bakhjulet rundt.
Om det fremdeles subber noe, må du inn med falkeblikket. Kanskje den ene bremseklossen ligger mot skiva?
Løsne bremsekaliperen akkurat nok til at den er løs. Så flytter vi den så vi ser at bremseklossen ikke ligger mot skiva. Sikt godt, hold på bremsen og stram til passe på begge skruene.
Spinn hjulet igjen, og sjekk bedringen.
PS: Dersom du ikke lykkes i å få subben helt bort, kan det være at skiva di er blitt skeiv. Ute i felten bør du la den være, og heller reparere den når du er innendørs med godt lys og utstyr.
Les også
Dessverre trenger stisykkelen å bli tatt litt ekstra vare på, utenfor turene dere har sammen. Både kjedet, drivverket, gir og bremser er noe som blant annet bør få litt ekstra oppmerksomhet litt oftere enn på våren. Det er mye du kan få gjort selv uten å sende sykkelen på verksted - selv om det også er lurt å gjøre i blant.