Slik lufter du Magura skivebremser

Skivebremser er ifølge mange "the be all, end all" innen terrengsykkelfor tiden. Mange skivebremser fungerer glimrende, og er såkaltvedlikeholdsfrie. Men selv om de er vedlikeholdsfrie krever de faktisklitt vedlikehold.

Sist oppdatert: 19. februar 2002 kl 00.00
Pump oljen gjennom systemet.
LUFTE MAGURA SKIVEBREMSER: Vi har luftet skivebremser fra Magura anno 2002.
Lesetid: 3 minutter

Magura har etter at de lanserte sine Gustav skivebremser, kommet meden rekke andre modeller.

Felles for dem alle er at prosessen med vedlikehold av systemet er forholdsvis lik.

Siden Magura er et utbredt merke har vi i terrengsykkel.no bestemt oss for å gi en guide til hvordan en lufter disse bremsene.

Når?

Du spør deg så kanskje, når trenger de hydrauliske skivebremsene mindre vedlikehold? Et problem kan være at det har kommet luft inn i systemet. Et annet kan være at hendelen går helt inn til styret utenat sykkelen bremser i det hele tatt. Det siste kan i og for segskyldes luft i systemet.

Luft i systemet merkes ofte ved at hendelen føles "svampete". Den har ingen kontant følelse, og det er vanskelig å kjenne at bremseklossene tar. (Husk at ikke alle bremser har den samme kontante følelsen selv om de er riktig satt opp.) En kan også merke dette ved at bremsen pumper seg opp ved hard nedbremsing.

Det siste skyldes at luften som måtte befinne seg i systemet blir varmet opp pga. varme fra friksjon mellom bremseklosser og skive. Dette gjør at luften utvider seg.

Hva trenger du?

  • Sprøyte med slange.

  • Magura Mineral Oil eller 5W demperolje.

  • Magura endestykker for slanger.

  • Masse papir.

  • Umbrakonøkkelsett.

  • En fet cd som kan underholde deg mens duarbeider.

  • En får også kjøpt et Magura luftesett til 398,- der altdette inneholder. Ok, ikke alt da. Papir må du stå for selv

1. Før selve luftingen

Fyll opp sprøyten med olje og pass på at det ikke er noen luftbobler i oljen. Med det samme du er i farta skrur du klossene på kaliperen helt tilbake. Åpne så lokket på bremsehendelen. Pass på at du ikke runder av skruen. Denne kan sitte litt hardt. Deretter kan du surre papir rundt hendelen slik at du ikke søler så mye olje.

2. Selve luftingen

På venstre side av kaliperen sitter det en umbrakoskrue som du kan bruke til å justere klossene med. Inne i denne skruen sitter det igjen en liten umbrakoskrue. Dette er skruen til selve luftenippelen. Denne skal du skru helt ut, for så å skru sprøyten med slangen inn her. Husk å ta ut hjulet av gaffelen/ramma, så slipper du søl på skiva.

 Da er det bare å pumpe oljen inn i systemet. Da skal det "flomme"over i reservoaret oppe ved hendelen. Sprøyt olje helt til det ikke kommer flere luftbobler. Klem litt på bremsehendelen for å få ut småbobler som kan ha "gjemt" seg i systemet. Det er viktig at du ikke sprøyter inn luften som er "på slutten" av sprøyten.

 Skru fort ut sprøyten, og skru inn den lille umbrakoskruen som lukker luftenippelen. Det er ingen krise om det renner ut litt olje, men pass på at det ikke er mye. Er du rask går det bra. Fyll så reservoaret på hendelen helt opp, og skru på lokket. Nå kan du sette i hjulet og skru klossene inn til hendelen tar der hvor du vil den skalta.

 Forhåpentligvis skal nå hendelen ha en kontant følelse, og du kan sykle glad og fornøyd inn i solnedgangen.

Publisert 19. februar 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 19. februar 2002 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen