Slik oppgraderer du skivebremsene dine med større bremseskiver
Sliter du med at skivebremsene på sykkelen din ikke er kraftige nok? Én måte å få litt mer bremsekraft på, kan være å oppgradere til større bremseskiver. Her viser vi deg hvordan.
SLIK BYTTER DU BREMSESKIVER: Er bremseskiven din bøyd, eller ønsker du bare kraftigere skivebremser? Da er det greit å vite hvordan man bytter bremseskiver.
Lesetid: 7 minutter
Skivebremser har revolusjonert terrengsyklingen med å gi oss pålitelig og stor bremsekraft. Ønsker man av ulike grunner mer bremsekraft, kan du i noen tilfeller oppgradere til større bremseskiver, her viser vi deg hvordan.
Å bytte bremseskiver er en forholdsvis enkel operasjon, som du kan gjøre med et minimum av verktøy.
Du må ha tre ting for å gjøre dette.
1 Adapter
Setter du på en større bremseskive, økes følgelig diameteren. Det gjør at bremsekaliperen må flyttes lenger ut fra ramma eller dempergaffelen for å sitte riktig over bremseskiva.
2 Bremseskive
Som regel gjør du lurt i å kjøpe bremseskive fra samme produsent som lager skivebremsen du allerede har. Det du må sjekke, er at du får riktig diameter, og hva slags innfesting bremseskiven har. Du må også passe på at du får riktig tykkelse på skiven. Noen bremsemerker bruker 1,8 mm tykke skiver, andre bruker 2 mm.
Bremseskiver kommer i flere størrelser, noen nesten helt like. De vanligste størrelsene er 140 mm, 160 mm, 180 mm, 200 mm, og 203mm.
Bremseskiver i dag festes til navet på sykkelen på én av to måter.
6-bolts innfesting
Som navnet tilsier, er bremseskiven festet med seks torx-bolter til navet.
Centerlock innfesting
Centerlock er en innfestingsmetode Shimano lanserte.
Her fungerer det slik at bremseskiva har et rundt hull i midten med en rekke små spor. Dette hullet trer du inn på tilhørende spor på navet.
Deretter skrur du på en låsering, i form av en skive med gjenger, ikke helt ulik den man bruker på kassetter i drivverket.
3 Verktøy
Det er ikke avanserte verktøy du vil trenge for en slik jobb.
De aller fleste produsenter bruker unbrakonøkler til bolter til bremsen, og torx-nøkler for å feste bremseskivene. Med unbrakonøkkel størrelse 5 og torx-nøkkel størrelse T25 bør du ha det du trenger. Noen kalipere festes med 4 mm unbrako og kalipere på grussykler festes ofte med T25 Torcx, lik den du bruker på skivene.
Har du bremseskiver med centerlock-innfesting, må du ha kassettavdrager-verktøy eller kranklager-verktøy.
Har låseringen din spor til verktøy i midten trenger du et kassettverktøy, har låseringen verktøy spor ytterst trenger du et kranklagerverktøy.
Mulige problemer:
Det er ikke uvanlig at man støter på problemer underveis på hjemmeverkstedet hvis man ikke har gjort en slik jobb før. Her er noen scenarioer som kan oppstå:
For kort bremseslange
Når du setter på en adapter flyttes bremsekaliperen lenger ut fra ramma eller gaffelen den er montert på. Dette kan i noen tilfeller bety at du må dra litt i bremseslangen. Sjekk derfor at bremseslangen ikke er festet med strips eller sitter stramt i en inngang på vaierføringen før du drar i den. Du må også forsikre det om at det fortsatt er nok bue i slangen foran styret til at du kan vri styret fullt begge veier.
Adapter og skive passer ikke
Gikk du ikke i butikken eller kjøpte originale merkevare- deler? Shimanos 203 millimeter bremseskiver er nødvendigvis litt større enn SRAM sine 200 millimeter bremseskiver, og følgelig vil det være en forskjell.
Noen bremseskiver er også bredere enn andre, og kan i så måte medføre litt ekstra krøll når du skal justere bremsen, gjerne i form av at stempler og klosser må presses litt ekstra tilbake.
Bremseskiver med en aluminiumsspindel innerst og stålbremsebane ytterst kan også ta borti utstikkere på noen bremseklosser.
Feil adapter
Selv om begrepet «standard» ofte brukes om sykkeldeler, finnes det nok av varianter av komponenter.
Kjøper du en adapter brukt eller tenker du vil prøve noe en venn har i boden, bør du sjekke ekstra nøye at alt ser greit ut når det er montert. Spesielt at bremseskiva er riktig størrelse i forhold til bremsekaliperen og dennes plassering. Hele bremseklossens bredde skal bremse mot bremseskivens bremsebane.
Dette er de forskjellige adaptertypene og innfestingsmetodene:
IS
Nei, vi snakker ikke om terror.
IS står for international standard. Praktisk betyr dette at ramme eller gaffel har hull hvor en bremseadapter festes med skruer på tvers av fartsretningen.
Det er nesten ingen bremser nå til dags som lages med IS-fester, og dermed er du ofte avhengig av å bruke en adapter for å montere bremsekaliperen.
PM
PM, eller Post-mount som det står for, er en standard hvor skruene som fester kaliperen står i samme vinkel som fartsretningen.
Dette er en ganske utbredt standard på terrengsykler, med den åpenbare fordelen at man i mange tilfeller ikke trenger en adapter for å montere kaliperen.
Flat Mount
Flat-mount er en standard som vi ikke ser like ofte på terrengsykler. Her sitter kaliperen festet på kjedestaget, men med lignende innfesting som PM, altså at skruene står i vinkel med fartsretningen.
Flat mount og PM har ikke samme avstand mellom boltene.
På Flat mount-fester går boltene helt gjennom kjedestaget eller gaffelen.
Gjengene sitter i selve bremsekaliperen eller adapteren og ikke i rammen. Du trenger en adapterplate for å bruke PM-kalipere på Flat mount fester.
Slik gjorde vi det:
Vårt utgangspunkt var en sykkel med Shimano XT Trail-bremser, med 180 millimeter bremseskiver, hvor vi ønsket å oppgradere til en større skive.
1 Bestille/kjøpe deler
I vårt tilfelle var dette ganske rett fram. Vi hadde 180-millimeter bremseskiver, og ville oppgradere.
For Shimano sin del betyr dette at neste størrelse er 203 millimeter.
Bremsene hadde enkle bremseskiver i stål fra før, vi valgte å oppgradere til RT86-skiver med sentrale deler i aluminium som angivelig skal gi litt bedre nedkjøling ( pluss at de ser litt mer raffe ut, for den som bryr seg om sånt)
Dermed øker diameteren med 23 millimeter, og vi kjøpte en 23 millimeter adapter fra Shimano. Siden bremsene på denne sykkelen både foran og bak har PM-fester, var dette ganske rett fram.
2 Ta av hjul og demontere bremseskive
Jobben begynner med å ta av framhjulet, og skru av bremseskiven.
Spesielt hvis du ikke har gjort dette før, anbefaler vi at du tar deg god tid, og ikke bruk maskinverktøy.
En ikke helt uvanlig tabbe er å runde skruehodene på Torx-boltene, og det kan både bli dyrt og tidkrevende å fikse.
Uansett om du bruker miniverktøy eller en torx-nøkkel: legg god vekt på verktøyet og pass på at det sitter godt i sporene før du løsner boltene.
Bruk gjerne et torx-verktøy som ser ut som en skrutrekker. Da slipper du å kutte opp knokene på de skarpe bremseskivene.
Du kan også bruke en skrudrill, men da er det lurt å stille din inn på en løs innstilling og stramme den siste biten for hånd.
3 Montere ny bremseskive
Her er det bare å reversere den forrige prosessen.
På grunn av utformingen på vår bremseskive er det ganske åpenbart hvilken vei den skal monteres.
Men det er det ikke alltid, så sjekk din bremseskive.
Nær sagt alle bremseskiver har dette inngravert: «<–Rotation», hvor pilen refererer til fartsretning.
Er det skrift på bremseskiven skal denne være på utsiden av skiven. Det er viktig å montere skiven riktig vei for at den skal fungere optimalt. Monterer du den feil vei vil den ikke kjøles ned like raskt og den kan lettere bli bøyd.
Fest alle boltene litt løst først, helt til du nærmer deg de siste gjengene.
Når du skal stramme den til, er det vanlig å stramme på tvers. Altså begynne med én bolt, for så å stramme den motstående bolten, og repetere dette.
Dette er for å unngå at man strammer én bolt kraftig før alle andre, slik at det oppstår spenninger.
Flott, nå er hjulet klart!
4 Demontere kaliper fra ramme/gaffel
Neste steg er å løsne kaliperen. Dette gjør du som regel med en 5 millimeter unbrakonøkler. Løsne begge skruene som holder kaliperen fast, og ta dem ut.
5 Montere adapter og kaliper
Nå skal adapteren og kaliperen på. Siden adapteren bygger lenger ut, må du følgelig ha lengre skruer. Dette fulgte med våre adaptere.
I tillegg fulgte det med to koniske skiver, for å gjøre sentreringsarbeidet litt enklere.
Her vil det være individuelle forskjeller, men følg bruksanvisningen.
Stram de to skruene, men ikke mer enn at kaliperen kan beveges fra side til side.
6 Sette inn hjul
Nå kan du sette hjulet med den nye bremseskiva på igjen. Pass på å få bremseskiva inn mellom klossene slik at du ikke riper opp rammen eller gaffelen.
7 Justere
Da er det bare å justere skivebremsene slik at bremseskiva ligger i senter mellom klossene, og du er klar!
8 Innkjøring
På samme måte som når du bytter bremseklosser, kan du oppleve at bremseskiva trenger litt innkjøring før bremsene tar optimalt. Etter tre ganske lange oppbremsinger i en lang bakke, begynte våre å stoppe slik de skulle.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.