Covid-19 har påvirket livene våre på mange vis, og den internasjonale sykkelbransjen er bare én av mange industrier som er rammet.
Selv om det nå rulles ut vaksiner i de fleste land og man kan spore en viss optimisme, har konsekvensen av nedstengninger og økonomisk usikkerhet gjort at produksjonen av sykler- og deler er rammet av store etterslep og usikkerhet.
Men situasjonen er ikke bekmørk for alle, selv om den er endret.
Terrengsykkel har snakket med flere store og små sykkeleverandører til det norske markedet.
Truls Ekelund driver firmaet Flytsti, og er norsk importør av det britiske sykkelmerket Whyte. Han har sykler på vei, men er mer bekymret for tilgangen på slitedeler framover.
– Hva er status på sykler nå?
– Bra. Det betyr at jeg har bestilt det jeg har hatt penger til å bestille, og de syklene får jeg. Det er en utfordring, men jeg var nok tidlig ute med å bestille. Men jeg får ikke så mange. Disse syklene det er snakk om bestilte jeg i juli/august. De kommer fra mai til og med juli.
– Du er ikke bekymret for sesongen?
– Nei, jeg er mer bekymret på deletilgangen. Hvor fort får man tak i et bakgir for eksempel? Jeg bestilte et GX-bakgir før jul, og det kunne jeg få levert i juli. Det er et ganske vanlig bakgir, vi solgte mange av dem i fjor.
– Hva vil du si til de som vurderer å kjøpe sykkel i år?
– Ikke tenk, bare få ut fingeren. Det kommer til å bli tomt. Jeg har aldri solgt seks stisykler den 25. februar noen gang før. Du kan ikke ringe en sykkelbutikk og lure på om du skal, eller vurdere. Å si «si fra hvis du har noe tilgjengelig» fungerer ikke nå. Alt kommer til å bli solgt før jeg får det inn på tunet her. Det er en kjempetrist situasjon. Varemerket vårt er å være en trygg part som ikke vil jage deg opp, kjenne på magefølelsen når du velger sykkel.
Tom Odongo driver Speedproducts, som er norsk importør av sykkelmerkene Santa Cruz og Cervélo.
– Hva er status på sykler nå?
– Jeg er fornøyd med de syklene jeg får levert. Men jeg har mistet mye av bestillingen min. Det er ca 40% som jeg har bestilt, men ikke får levert.
– Hvis jeg vil bestille for eksempel en Nomad eller Tallboy i dag, hvor lang leveringstid snakker vi om?
– 2022. Hele 2022 er utsolgt på produksjonskapasitet.
– Hva vil du si til de som vurderer å kjøpe sykkel i år?
– Det er bare å kjøpe det som finnes. Det er hånd til munn på leveranser nå, så man må følge med på lokale sykkelbutikker. Hvis du skal sykle i år og ikke har sykkel, må du kanskje se på en tilsvarende sykkel fra annet merke. Butikker begynner å hamstre. De tar alt de kan få. Merkelojaliteten er liksom ikke helt der lenger. Nå kjøper de det de får tak i.
Simen Langeland jobber i det norske sykkelmerket Hard Rocx. De leverer både terrengsykler, bysykler, grussykler og elsykler. Også for dem er det forventet en god levering av det som ble bestilt til denne sesongen.
– Får dere det dere har bestilt?
– Nesten. Drøyt 90% av det vi har bestilt for 2021 blir levert i år.
– Hvis ikke, hva er forsinket?
– Innsalget for 2021 var rekordhøyt for vår del, og sykler som ble bestilt ekstra etter dette innsalget i fjor sommer/tidlig høst får lengst leveringstid.
– Er det noen spesielle kategorier/sykler som er lett/vanskelig tilgjengelige?
– Alle typer sykler er vanskelige å skaffe slik som situasjonen er nå. Utfordringen er at man må plassere ordre veldig mye tidligere enn før. Enkelte komponenter som tidligere har hatt relativt korte lead times på rundt 75 dager fra vi plasserer ordren til produktet leveres til fabrikken vår har nå lead times på over 300 dager, og i de verste tilfellene snakker vi om lead times på rundt 500 dager.
Flere peker på timing som en avgjørende faktor. Det tror også Geir Plassen, som er merkeansvarlig for Rocky Mountain hos den norske importøren Vertical Playground, har vært avgjørende.
– Hva er status på sykler nå?
– Vi får alle syklene våre innen juni. Innen 25 mai. skal vi etter planen ha fått 90 prosent av bestillingene våre. Utover det har vi ikke mye oversikt eller kontroll på hva som skjer. Da vil det i så fall være snakk om levering av 2022-syklene, som vil være tilgjengelig dette året.
– Hvor mye av disse bestillingene er forhåndkjøpt i den forstand at de går rett ut og til kunde/butikk?
– Jeg vil tippe 70 prosent.
– Hvorfor ser situasjonen tross alt såppas bra ut hos dere?
– Det er et godt spørsmål. Jeg har diskutert det med Rocky Mountain også. De er ikke så store, men de har vært dyktige og vært tidlig på. De har jobbet tett med Fox og Shimano, og har satt avtalene sine tidlig.
– Hvilke utfordringer gir dette for dere som leverandør?
– Vi har måttet tatt mye risiko selv, i form av å bestille mange sykler. I gamle dager, det vil si for to år siden, så fikk jeg neste års demosykler, og dro rundt til butikker. Så kunne de sette ordre. Det blir en helt annen måte å selge inn sykler nå. Vi må ta høyde for at ting tar lenger tid.
– Hva vil du si til de som vurderer å kjøpe sykkel i år?
– Som selger er det dumt å si at man må kjappe seg, men det må man slik det er nå.
Espen Unaas i Unaas Cycling selger blant annet Orbea og BMC til det norske markedet. Én ting er sykler, men Unaas peker også på at lappesakene kanskje får en ny vår denne sesongen.
– Vi håper å kunne levere sykler til alle som har bestilt i år. Vi har et veldig godt samarbeid med Orbea og vi var veldig tidlig ute i fjor med å bestille varer fra dem. Vi opplever at de er dyktige med sine leveringsestimater. Det vi ser på som størst problem er mangel på deler, komponenter og reservedeler for kunder. Det frykter vi blir et stort problem. Vi er tomme for terrengslanger og får ikke inn flere før etter påske. Nå må folk frem med lappesaker igjen.
– Den ene sykkeltypen vi ser det er store forsinkelser på er Orbea Rise. Dette er Orbea sin nye lette stisykkel. De hevder det er Shimano som har store forsinkelser på sine nye EP8 motorer. Generelt ser vi at bysykler, barnesykler og elsykler er forsinket. Orbea lanserte en ny serie med elektriske bysykler som heter Vibe i fjor høst, der får vi i år kun fått 5 levert av 50 bestilt. Barnesykler og sykler uten motor rakk vi ikke å bestille før de var utsolgt fra Orbea i fjor.
Tony Jensen hos Merida Norge ser foreløpig lyst på sesongen. Merida er et av de største sykkelmerkene i verden, og Jensen peker på egen sykkelfabrikk som en fordel nå.
– Vi har bestilt et rekordstort antall sykler til lager Norge og de ankommer lager fortløpende.
– Får dere det dere har bestilt?
– Så klart. Vi er Merida – ikke bare merkevare, men også sykkelfabrikk.
Cycle Service Nordic er den norske importøren av flere merkevarer innen sykkelutstyr, og SRAM, som er én av de to store produsentene av drivverk til sykler.
Dette sier Rune Stendahl hos CSN om sesongen som vi går i møte.
– Hva er status på levering av utstyr fra Cycle Service Nordic og SRAM nå?
– Det er store forskjeller mellom de varemerker vi representerer, og kan i første del av sesongen gi oss en del leveringsutfordringer. Ledetiden på SRAM-produkter varierer mye, men de fleste produktene har fått en markant lengre ledetid enn tidligere.
– Hva er forsinket?
– Drivverksdeler som kjeder, kassetter og bakskiftere er der utfordringen er størst for vår del.
– Er det noen spesielle kategorier komponenter som er vanskelig tilgjengelige?
– Dempegafler, dekk og slanger og drivverksdeler er hardt presset på leveringstidene, og produkter produsert i Europa er der vi kan levere best.
– Hva vil du si til de som vurderer å kjøpe drivverkdeler, dempergafler og komponenter i år?
– Vær tidlig ute, og planlegg kjøp av de essensielle produktene du vet du trenger til sesongen nå.
Amerikanske Trek er også en av de største sykkelprodusentene i verden. Til Landevei uttaler Eivind Martinsen i Trek Nordic at kunden kan finne seg en situasjon hvor hen må vente for å få levert en Trek-sykkel.
– Hva vil du si til kunden som opplever at drømmesykkelen fra Trek ikke er tilgjengelig akkurat nå?
– Da anbefaler jeg kunden å vente. Det er litt kjipt akkurat nå, men hvor ofte kjøper du en sykkel? Kjøper du feil kan det bli den dyreste sykkelen du har kjøpt noen gang, sier Eivind Martinsen, salgssjef for Trek Nordic.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.