Savner du følelsen sykkelen din hadde da du rullet ut av butikken første gang? Du får den tilbake om du gjør disse grepene med din gamle traver før våren.
OPPGRADÉR: Bruker du vinteren litt smart, er du klar med fresh sykkel til sesongstart. Foto: Produsentene
Lesetid: 5 minutter
Husker du hvordan sykkelen din var når den var helt ny?
Hvordan lakken skinte, alt utstyret føltes tight og riktig?
Det skal ikke mange måneder med sykling til før den følelsen ikke er der lenger.
Det er heldigvis fem enkle grep du kan gjøre nå i vinter for å få den gode nysykkelfølelsen igjen før sesongen begynner, og vi starter med et av kontaktpunktene på sykkelen.
1.Nye holker
Holkene, eller håndtakene om du vil, er utsatt for slitasje over tid, og vil derfor gi dårligere friksjon mot hender og hansker. Et sett ferske holker når sykkelsesongen begynner, gir deg bedre grep og kontroll.
Vi anbefaler typen som du skrur fast til styret med en klemme, da er du sikret at holken ikke løsner fra styret.
Hvis du likevel velger å gå for typen uten klemme, pass på å rengjør styret godt med rødsprit eller annet middel for å fjerne fett, slik at holkene sitter godt.
PS! Visste du at det finnes et stort utvalg holker? Det er variasjoner både i utforming og diameter – har du for eksempel store hender finnes det egne holker som er tilpasset deg.
Ergon GE1 Evo Slim Holker
399 kroner
Det ligger i navnet, men Ergon lager holker og andre komponenter med stort fokus på det ergonomiske. Holkene er utformet slik at de skal være med på å rotere grepet på styret slik at albuene kommer mer ut og du får en bedre posisjon på sykkelen.
ESI Chunky Holker
199 kroner
En favoritt blant mange rundbane- og maratonsyklister, så vel som stisyklister. ESI-holkene er lette og gir god friksjon. Chunky-varianten av disse er laget for ekstra komfort, men kan også egne seg for dem med litt større hender.
ODI Elite Pro Lock-On Holker
229 kroner
Det var ODI som mer eller mindre revolusjonerte holkene da de kom med sin løsning for å skru dem fast til styret på nittitallet. Ruffian-holken deres er kanskje mest kjent, men ønsker du å prøve en variant med enda bedre grep, kan det være verdt å titte på Elite Pro.
2. Nye dekk
Det er sjelden syklinga på våren foregår på knusktørre stier. Da er det kjipt å skli rundt på glatta med slitte og morkne dekk fra sist høst. Nye dekk gir deg godt grep og trygghet uansett føre.
Bruk vinteren på å finne ut om du kanskje vil prøve noen helt andre dekk, eller kanskje eksperimentere med ulikt fram- og bakdekk.
Når våren da kommer kan du nyte følelsen av å sette deg på en nyvasket sykkel med kullsvarte, ferske dekk når våren kommer.
Det ser bra ut, det føles bra ut.
Maxxis Rekon Race WT TR EXO 29
498 kroner
Rundbanesyklistene er ofte allergiske mot økt vekt og alt som potensielt kan gi mer motstand når det skal kjempes i bratte motbakker.
Men når til og med verdensmesteren i rundbane for herrer, Nino Schurter omfavner feite dekk , så er det kanskje noe i det?
Rekon Race kommer nå med bredde på 2,4 tommer, laget for moderne, brede felger og klokker inn på 750 gram
Schwalbe Hans Dampf Addix Soft 29
599 kroner
Hans Dampf er et populært dekk for stisykling fra Schwalbe som fungerer godt til mange typer forhold og underlag.
Er du gira på å fjonge opp stisykkelen? Såkalte “Skin Wall” dekk har sidevegger i naturfarget gummi for å gi stisykkelen en litt retro look.
Det har ikke mye rart å si for funksjonen, men kanskje kan dette være motivasjonen for å bytte dekk i vinter.
Maxxis Dissector TR EXO 3C 29
699 kroner
Der hvor det er plass i ramme og gaffel, kan mange sykler nå bruke sti-dekk opp mot 2,6 tommer brede.
Maxxis Dissector er utviklet i samarbeid med utforsyklist Troy Brosnan.
Dissector skal være laget for tørre og raske stier, og kommer både i 27,5 og 29-versjoner. Oppgitt vekt for 29x2,6 er rundt 1000 gram.
3. Nye vaiere
Skal man måle penger brukt opp mot forbedret følelse og funksjon, er et bytte av vaiere og strømper på sykkelen det smarteste du kan gjøre.
Det siste du gjorde før du satte vekk sykkelen for vinteren, var antakelig å sykle i våte og kanskje gjørmete forhold. Gjørme og vann trenger inn i vaierstrømpene, og da begynner girvaieren å gå tregt.
Det fører til upresis og dårlig giring. Følelsen av en girhendel som glir friksjonfritt mot neste hakk, og det kontante smellet fra et bakgir som finner neste tannhjul på stigen er ikke bare tilfredsstillende, det gjør også syklingen bedre.
Å bytte girvaier selv kan være en fin første oppgave hvis du ikke har skrudd mye sykkel selv før.
Du trenger ikke svi av mange hundrelapper på dyre spesialvaiere med teflonbelegg – selv den billigste sorten vil føles mye mer krisp og kontant enn gamle og treige vaiere.
4. Nye bremseklosser
Hvis du bare parkerte sykkelen i oktober uten videre stor seremoni, er også sjansen stor for at du ikke inspiserte bremseklossene dine.
Sykling i vått og gjørmete terreng sliter mer på bremseklossen enn tørre og varme sommerdager, og hvis du syklet mye utover høsten før sykkelen ble satt bort, er antakelig klossene dine slitt.
Husk bare å kjøre inn de nye klossene før du tar løs på sesongens første utforkjøring, så du unngår ubehagelige overraskelser.
3-4 kraftige oppbremsinger i nabolagets brattbakke pleier å gjøre susen.
Bremseklosser koster som regel mellom 2-400 kroner, avhengig av produsent og bremsemodell.
5. Nytt drivverk
Drivverket på en sykkel er utsatt for slitasje, og akkurat som med bremseklossene er det ofte høstforholdene som kan stå for den største slitasjen.
Et slitt drivverk kan både få deg framover og gire, men både med raklelyder og dårligere presisjon enn da sykkelen var ny.
Hvis du bare har syklet en kort sesong på sykkelen eller den ikke har fått mye slitasje, kan det være at du slipper unna med å bare bytte kjedet.
Hvis drivverket er mye slitt, vil det mest kostnadseffektive være å bytte både kjede, kassett og tannhjul foran.
Å bytte drivverk krever litt mer kunnskap og verktøy for å finne riktige komponenter og montere dem, så kanskje kan ditt lokale sykkelverksted få oppgaven i løpet av vinteren hvis du ikke er gira på å ta utfordringen selv.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.