Stivhet versus vekt ser ut til å ha nådd toppen, men de store selskapene fortsetter å utvikle andre deler for å tiltrekke seg kjøpernes gunst. Her er et par smådeler fra Specialized som er interessante å skaffe.
Hanske for smarttelefon
Hvor irriterende er det ikke å måtte ta av hansken for å dille med Iphonen? Vel, smarttelefoner er kommet for å bli, og Specialized har nå laget flere hansker som fungerer på smarttelefoner, med en fingertupp kalt Wiretap. Det er lagt inn sølvtråder og et varmesensitivt materiale i tuppen på peke og tommelfinger, og dette fungerer svært godt. Endelig blir det lettere å ta bilder og chatte også midt i stituren, og du har ikke lenger en unnskyldning når sjefen eller kona ringer. Konseptet blir implementert på de fleste modeller, også et par av vinterhanskene. De letteste racinghanskene blir dog spart konseptet. Dette er på grunn av vekthensyn samt konkurranserytterens begrensede behov for telefonbruk.
Sett det før, men nå funker det
Å skifte stem, styre, eller justere høyde på stakken av avstandsringer under stemet kan være en litt irriterende jobb. Styret og skruer har det med å dette i bakken, og frontplaten likeså. Specialized har funnet løsningen, og en 2-grams klemme sørger for at frontplaten og styret sitter fast, slik at du kan skru i skrue for skrue uten at hele stasen deiser i bakken. Vi har sett lignende løsninger hos blant annet Syntace, og Specializeds variant fungerer glimrende.
Solid dekkspak som krever full kontroll
De nye dekkspakene EMT kommer i sett, og er på sitt vis geniale. De er forsterket med en solid aluminiumsplate inni, de har flaskeåpner, og magneter sørger for at de alltid holdes sammen. Magneten på sin side avmagnetiserte både hotellnøkkel og kredittkort hos våre svenske kolleger under sykkeltestingen, og Specialized innrømmet at dette hadde de ikke tenkt på. Genialt produkt, så sant du har full sjekk på hva du har i hvilke lommer. I samme lomme lå også deres nye CO2- hurtigadapter, CPR02. Lekker sak, men vi har definitivt sett den før.
Verdens letteste holker
Holker av ulike slag er i vinden som aldri før, og for gramjegeren kommer nå verdens letteste holke, på bare 4 gram per stykk. Den har godt grep på vått som tørt, og skiller seg ut fra andre lette holker. Interessant var også de nye holkene laget spesielt med tanke på stisyklister, Contour XCT. Denne holken ser litt ut som de nerdete holkene vi tidvis finner på tunge bysykler. Men synet bedrar, og litt ekstra overflate avlaster håndledd og skuldre. En liten grop på undersiden gjør at fingertuppene butter imot holken, slik at du bruker mindre muskelkraft for å holde i styret når det er virkelig bratt. Dette betyr at det blir lettere å dempe med armer og overkropp. På disse holkene, og alle andre modeller med låsering, kan du nå bytte låseringene, og det kommer hele ti farger å variere med etter humør og sykkel.
Sett deg på setet
Specialized refererer ofte til vitenskap når nye produkter lanseres. Nesten samtlige seter av året har en større eller mindre langsgående spalte, for å bevare de edlere deler hos mannen. På terrengsiden er det begrenset med nye modeller, Henge er dog en av dem. Felles for alle setene er at de kommer med en oppgitt fasthet fra 1-6, som forteller noe om hvor hardt eller mykt setet er. Modellene kommer i tre forskjellige bredder, og forhandlerne tilbys en omfattende guide som hjelper deg å finne riktig sete. Henge er en helt flat variant som sitter på flere sykler med lang vandring, og setet fungerte veldig godt når vi testet det, selv om de fleste av oss har svært ulike preferanser.
Videre er det nesten ubegrenset med godbiter av fullførende produkter som styrer og styrefremspring, samt kranker, skruer og alt det øvrige vi ønsker oss til drømmesykkelen. Det er verdt å merke seg at Specialized går stadig lenger for å levere sykler helt komplette med deres egne merker. Utenom utfor og freeridesykler er det stort sett bare gir og bremser som ikke lages av Specialized. Deres egne hjul Roval har så langt ikke vært altfor overbevisende, men også her har de jobbet hardt for å lage fullverdige produkter forbrukeren skal slippe å bytte etter kjøp av ny sykkel.