NY ENDURO: Med 170 mm vandring foran og bak og store 29-tommers hjul tar nye Specialized Enduro plass helt på toppen av verstingskalaen for endurosykler.
Lesetid: 5 minutter
Da Specialized lanserte sin første endurosykkel med 29er-hjul helt tilbake i 2013 var de ganske alene i skogen med kombinasjonen av masse vandring – da 155 mm og store hjul. Siden da har flere kommet på banen. Flere 29ere kommer nå med opp mot 170 mm vandring, inkludert nylanserte Rocky Mountain Slayer og endurosyklene Yeti Sb150, Scott Ransom og Pivot Firebird 29 som vi testet tidligere i år. Specialized har satt opp nye Enduro med 170 mm vandring både i front og hekk, noe som plasserer dem helt i toppen av lista over sykler med lang vandring og store hjul. Både Yeti og Pivot har kortere vandring bak enn foran.
Specialized hevder deres nye, oppjazza Enduro er raskere enn noen gang, ikke bare nedover, men også oppover i terrenget.
For å oppnå dette har Specialized tatt med demperopphenget fra siste generasjonen av utforsykkelen Demo over til Enduro. De har flyttet hovedvippepunktet mellom front og bakramme fremover. Dette for å gi bakhjulet en vandringsvei som går mer bakover i begynnelsen av vandringen. En slik vandringsvei for bakhjulet er med på å begrense at bakhjulet henger seg fast i store hindringer og stjeler momentum og framdrift.
Nye Enduro har fått et helt nytt link-oppsett i forhold til forrige generasjon. Også dette kommer fra utforsykkelen Demo. Bakdemperen er nå festet til nedre del av en link mellom kjede- og setestagene. Demperen ligger dermed lavere i sykkelen, noe som sikrer lavere tyngdepunkt.
For å gi Enduro bedre utforegenskaper har Specialized tilpasset fjærraten slik at den skal være myk i begynnelsen av vandringen og mer progressiv mot slutten. Også dette inspirert av Loic Brunis utforsykkel. I tillegg har demperopphenget blitt satt med mer anti-squat – altså motstand mot å huske under tråkking. Hele 40 % mer anti-squat enn på forrige Enduro oppgir Specialized. Dette skal selvfølgelig gi høyere effektivitet under energisk tråkking på flater og i motbakker.
Passe stiv karbonramme
Flere og flere produsenter oppdager at ikke stivest mulig alltid er best og Specialized har i tråd med dette tilpasset karbonkonstruksjonen på Enduro til hver størrelse. En bakende som ikke er for stiv er hensiktsmessig for å følge underlaget når man ligger over i svinger. Specialized hevder at de har gitt nye Enduro den akkurat riktige stivheten. Presis i front og ettergivende bak, og altså tilpasset hver rammestørrelse, slik at både små og store sykler skal føles like. Specialized understreker likevel at den nye Enduroen er i gjennomsnitt 12 prosent stivere sideveis i hekken enn forrige generasjon. Frontstivheten skal være lik som på forrige versjon.
Når det kommer til størrelser går Specialized litt nye veier med Enduro og geometrien på sykkelen. Selvfølgelig er den nye Enduroen både lang og slak, slik endurosykler skal være i 2019. Men Specialized har i stedet for vanlige størrelser innført noe de kaller Style Specific sizing. De kaller størrelsene S2, S3, S4 og S5.
Geometrien er på sin side både moderne og progressiv. Trenden med lang og slak beskriver rammelengde (reach) og styrerørsvinkel. Styrerørsvinkelen på nye Enduro er på superslake 63,9 grader med sykkelen i lav innstilling. I høy innstilling vokser vinkelen til 64,3 grader. Dette er tilsvarende Rocky Mountains nye freeride-versting Slayer og slakere enn både Yeti (65,5 grader) og Pivot (65 grader). Rammelengden går fra 437 mm i størrelse S2 til 464 mm i S3 og 487 mm i S4. S3 tilsvarer dermed large i Rocky Mountain Slayer, mens S4 nesten tilsvarer Rockys XL. Specializeds S5-størrelse kan skilte med en rammenlengde på 11 millimeter mer enn en halvmeter, noe som plasserer den i selskap med finske Pole sin Stamina 180 i størrelse large.
Kjedestagene på nye Enduro er holdt på stramme 442 mm for alle størrelser. Alle Enduro-modellene kommer med Specializeds smarte SWAT-kammer under flaskeholderen for oppbevaring av mat, reserveslanger, kondomer og annet.
Kun med store hjul
Specialized satset tidlig på 29er-hjul. Selv om det var Gary Fisher og Trek som var først ute med terrengsykler med 29er-hjul var det Specialized som virkelig tippet lasset da de i 2012 og 2013 lanserte både ritt-, sti- og endurosykler med de store hjulene. Nye Enduro kommer kun med store hjul, også i den minste S2-størrelsen. Specialized begrunner dette med at når det kommer til rå fart så er store hjul best, hver gang. Enduro er en sykkel beregnet på å sykle fort ned bratte fjellsider gjerne med startnummer og når det skal gå som fortest er de store hjulene bedre, mener utviklerne i Morgan Hill.
Inntil videre kommer nye Enduro kun i karbon. S-Works rammen er ca 250 gram lettere enn rammen på de tre andre modellene. S-Works modellen skal i følge Specialized være like stiv og solid som de andre modellene.
Enduro kommer i fire modeller, samt som løs S-works ramme for dem som ønsker å bygge opp selv.
Mens toppmodellen Enduro S-Works er utstyrt med drivverk og bremser fra Shimanos toppnivå XTR og Rock Shox AXS senkepinne med trådløs fjernkontroll blir de mindre dyre modellene satt opp med gir-grupper og bremser fra SRAM og senkepinner fra X-Fusion.
Prisene starter på 52 999 kroner for den rimeligste modellen, Enduro Comp. Videre er prisene som følger:
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.