Større hjul for Gary Fisher

Gary Fisher er først ute med serieproduksjon av terrengsykler med29-tommers hjul. Selve idéen har han rappet fra andre, og felgene erfaktisk bare 28 tommer store. Men tanken er god.

Sist oppdatert: 11. april 2002 kl 12.48
SMÅ SKO: Dette er 2002-modellen Gary Fisher Paragon med standard-hjul - på bildet under ser du 2002-Supercaliber med to tommer ekstra diameter.
SMÅ SKO: Dette er 2002-modellen Gary Fisher Paragon med standard-hjul - på bildet under ser du 2002-Supercaliber med to tommer ekstra diameter.
Lesetid: 4 minutter

2002-utvalget fra Gary Fisher har flere små nyheter - og én stor: En ny zirconium-aluminiumslegering («sterkere, stivere, lettere» - hørt den før, kanskje?) som Gary Klein har utviklet, og mer robuste Sugar-versjoner med lengre fjæringsvandring for frikjøring er to av de små.

At klassiker-modellene Supercaliber og Mt.Tam i 2002 kun leveresmed hjulstørrelse fra hybrid-klassen og spesialkonstruerteMarzocchi-gafler for å romme 29-tommers-dekkene, det er en stornyhet. Men ikke riktig så ny som Garyvil ha det til...

Spør for eksempel Wes Williams - rammebyggeren som ble kjent fra sitt arbeid hos customramme-spesialisten Ibis - og som nå driver rammeverkstedet Willits Brand i Crested Butte, Colorado. Willits har bygget og solgt terrengsykler med 29-tommers hjul i flere år, og var en av de som inspirerte Gary Fisher til å prøve ut idéen.

Men: Hva er så poenget med disse digre hjulene til terrengbruk?

Ruller lettere

De større hjulene ruller enklere over hindringer enn tradisjonelle 26-tommers terrenghjul, de større dekkene har større anleggsflate mot underlaget og dermed bedre grep, og hjulene hjelper deg til å holde vedlike et høyere tempo på grunn av den økte diameteren. Større hjul gir også høyere bakkeklaring, og mindre sjanse for å slå pedalene nedi hindrene.

Det er de viktigste plusspoengene.

Minuspunktene handler om tyngre felger og dekk, om hjul som grunnet lengre eiker er nødt til å bli svakere mot sideveis belastninger, tregere akselerasjon på grunn av den økte vekta - og høyere tyngdepunkt som kan gi dårligere stabilitet. De store hjulene forårsaker dessuten en tregere manøvreringsevne på smale, svingete stier.

Men nå er ikke disse syklene i første rekke beregnet på råtekniske hardkjørere i de dype skoger. De passer først og fremst for deg som liker å holde et stabilt, høyt tempo over relativt jevnt og raskt underlag - hørte vi noen si «Birken»? - og deg som for eksempel er 197 cm på strømpelesten og vil ha en sykkel som matcher dine dimensjoner perfekt.

Gary Fisher har forsøkt å bygge de nye 29-erne med en geometri som ligger nærmest mulig den nå etablere Genesis-standarden. Bakhjulet er skjøvet så tett inntil seterøret som mulig, og styrerøret på ramma er kortest mulig for ikke å skyve styret for høyt opp.

Jukser med tommestokken

 terrengsykkel.no har ennå ikke satt sine bein over en av 29-tommers-modellene fra Gary Fisher. Men alle som har syklet en hybrid med 28-tommers hjul vil trolig kjenne igjen mye av følelsen.

De såkalte 29-tommers-hjulene er nemlig ikke annet enn bredere og mer solide 700c-hjul på snaut 28 tommer, slik vi kjenner dem fra racere, sykkelcross- og hybridsykler.

Gary Fisher bruker uttrykket 29-tommer fordi de kraftigere dekkene gir en større total diameter enn de slanke landeveisdekkene, og selvsagt også fordi han alltid er stor i kjeften når det handler om markedsføring.

Han er flere ganger sitert på at dette skal bli begynnelsen på slutten for de tradisjonelle 26-tommers-hjulene. Siden man aldri skal le for høyt av folk med store tanker, kan man heller bruke noen sekunder på å tenke seg hvordan det skulle gå til:

Dersom UCI godtar hjulene og Fisher greier å overbevise proffene på Gary Fisher-teamet til å bruke 29-tommer i verdenscupen - og de gjør det bra, er det mulig at flere henger seg på. For det som verdenseliten bruker, det vil publikum ha. Slik kan det gå, særlig hvis konkurranseløypene internasjonalt fortsetter utviklingen mot enklere og enklere terreng.

Komponentene kommer

Foreløpig har Nishiki fulgt etter Fisher og satt to 29-modeller i serieproduksjon, blant dem en fulldempet versjon. Komponenter finnes også: Marzocchi har 29-gafler i produksjon og vurderer å bygge en 29-tommers-versjon av toppmodellen Marathon S. WTB og IRC har allerede 29-tommers terrengdekk på lager, Continental og Schwalbe kommer etter til sommeren.

Fisher selv hevder selvsagt at han tenkte på dette allerede på 70-tallet, men det var først vinteren 1999/2000 at han lagde den første prototypen. Det var WTBs legendariske rammebygger Steve Potts som sveiset opp en stålramme etter Garys skisser, mens gutta på Manitou sørget for å bygge en spesialutgave av Mars-gaffelen så Papa Fisher kunne sjekke ut hva det handlet om.

Bare ett år senere er 29-tommerne på plass i modellrekka, på øverste hylle.

Publisert 1. august 2000 kl 00.00
Sist oppdatert 11. april 2002 kl 12.48

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen