Oakley Radar er nærmest prototypen på den moderne sykkelbrillen. Hvis du sier ordet sykkelbrille til noen så er det Oakleys Radar som dukker opp i manges hoder.
Radar EV - Extended View har både bredere og høyere glass enn tidligere Radar-modeller. Advancer-modellen har i tillegg en funksjon for å lufte ekstra bak glassene ved behov.
Mange vil ha kjent på behovet for å plassere brillene litt lavere på nesa i lange bakker - for å la øynene «puste» litt. Radar EV Advancer har en slik funksjon bygget inn.
En spak over nesen vipper neseklypa inn og brillene ut slik at brilleglassene kommer lenger fra ansiktet, uten at nesegrepet endres. Praktisk i lange grus- og asfaltklatringer der svetten renner fra pannen, og også i roligere partier på varme stisyklingsturer.
Uten å vippe brillene fram i nesepartiet sitter glasset ganske tett på øynene, men ikke tett nok til at øyevipper tar borti innsiden av glasset.
Radar EV Advancer har videre alle funksjonene alle som har brukt Oakley-briller tidligere vil kjenne igjen. Ørestenger går i en bue utover før de bøyer seg inn bak hodet. De har godt spenn og silikon-grep som griper godt mot tinningen.
Stengene griper godt rundt hodet og holder brillene solid på nesen. Noe konflikt med hjelmer med stor bakhodestrammer eller lavt skall over ørene kan oppstå, så prøv med egen hjelm i butikken.
Spennet i brillen gjør at de sitter godt fast i hjelmens luftehull ved behov. Akkurat på dette er disse klart best i testen.
De fotokromatiske glassene går som på Jawbreaker helt fra klart til ganske så mørke og gjør derfor brillene egnet til skumringssykling og sågar sykling i mørket med lykt. I supersterkt sollys kommer glassene litt til kort. Til disse dagene ville vi ha valgt et av Oakleys mange fargede speilglass, f.eks Prizm Road.
Manglende ramme nederst på glassene gjør at svette renner unna raskt. Advancer-funksjonen forsterker dette. Svetter du vanligvis mye på briller kan disse være en løsning.
Oakley Radar EV Advancer er en klassisk sykkelbrille som sitter godt både på nesen og over ørene. Glassene er store og gode. Nesepartiet er litt sjenerende i utsynet, men ikke verre enn på de andre brillene. Vippefunksjonen i Advancer-brillene gir dem en x-faktor for deg som sliter med at svette renner på innsiden av glassene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.