Oakley er på mange måter den originale sykkelbrillen. Da landeveissyklister og triatleter begynte å konkurrere med sykkelbriller på 80-tallet var det i de aller første Oakley-brillene. Siden den gang har den amerikanske produsentens trendsettende briller kommet tett.
Oakleys ganske så nylanserte Sutro Lite-briller har en litt klassisk fasong kombinert med stor størrelse dog ikke like store som Poc Devour. Sutro Lite har også lav vekt og kommer i et rikt utvalg rammefarger og glassvarianter.
Er du på utkikk etter briller med fotokromatiske glass bør du se på denne testen:
Sutro Lite er som navnet tilsier en lettere og mer sporty variant av, det vi kan omtale som de siste årenes kultbrille, Oakley Sutro. Akkurat som storebroren Sutro har Sutro Lite en litt firkantet fasong. Brilleglassene er store og kantete og ørestengene så godt som helt rette. De som har vært med noen år vil nok se likhetstrekk mellom glassfasongen på Sutro Lite og dem på ur-Oakley-brillene Razor Blades. Sutro Lite-brillene har i motsetning til storebroren Sutro ingen ramme på undersiden av glassene.
Lett å bytte glass
Brilleglassene byttes uten spaker eller klypemekanisme som dem vi kjenner på Jawbreaker og andre nye Oakley-briller. På Sutro SL er det bare å klemme sammen neseklypa og lirke glassene ut av rammen på den gode, gammeldagse måten. Det kan være lurt å gjøre dette med fingrene inne i en pussepose eller lignende for å holde glassene frie for fingermerker.
Oakleys mest klassiske sykkelbrille M-Frame har mange måter evolvert til den noe mer moderne brillen Radar EV. Sutro Lite har også klare fellestrekk med 90-tallets klassiske Oakley-brille, M-Frame.
Brilleglassene sitter fast i rammen kun i overkant og rundt neseputen. Ørestengene som går rett bakover over ørene er lett buet for å sitte godt rundt bakhodet. I tillegg har stengene et spenn i seg som gjør at de klemmer lett an mot ørene, mot hodet når du ikke har på deg brillene, eller i hjelmhullene når du tar dem av deg på sykkeltur.
Vi har testet Sutro Lite både med Prizm Road Jade-glass og med Prizm Trail Torch-glass. Disse glassene er ganske forskjellige og egner seg, som navnene tilsier, til litt forskjellig bruk.
Prizm Road Jade er mørke og har blå-grønn speilfarge på utsiden, men rosa som grunnfarge i glasset. Prizm trail Torch er lilla-rosa i fargen og vesentlig lysere i tonen enn Prizm Road Jade. Oakley oppgir at Prizm Road Jade slipper gjennom 15 prosent av lyset. Prizm Trail Torch skal på sin side slippe gjennom 35 prosent sollys.
Den viktige passformen
La oss tar for oss brillenes passform før vi går inn på opplevelsen av de to glassene.
Som neste alle Oakley-briller sitter Sutro SL godt fast på hodet, foran øynene, uten at de klemmer noe sted eller føles tunge på nesen. De store glassene har en behagelig fasong som dekker godt mot sollys. Rammen er liten og usjenerende og glasset går såpass høyt over nesen at vi ikke sjeneres av rammen, selv når vi sitter med hodet lavt på landeveissykkelen eller grusraceren.
At brillene ikke har ramme nederst gjør at svette- og vannperler bare renner av brillene uten å samle seg på rammen. Det bedrer også utluftingen av varme og kondens slik at dugg er et minimalt problem. Glassene har ikke luftehull, noe vi mistenker fremtidige Sutro SL-glass vil få, om ikke for annet enn at det ser litt kult ut. At glassene ikke har hull i overkant gjør at det ikke slipper inn sjenerende lys her.
Brillene har noe mindre bue i glasset enn M-frame og Radar. Glassene sitter langt nok unna øynene til at vi ikke pusser innsiden av dem med øyevippene. Vi unngår også at pannesvetten når innsiden av glassene.
Vi digger den gode dekningen og den kantede, men samtidig klassiske fasongen på Sutro Lite. De ser kule ut på en sånn moderne stor-brille-måte.
Prizm Road er som nevnt et mørkt glass. Disse fungerer veldig bra til landevei- og grussykling og vil også fungere bra til terrengsykling i åpent terreng på veldig lyse sommerdager.
Driver du med terrengsykling i tett skog i lavlandet vil glassene Prizm Trail fungere en god del bedre. Disse beskytter ikke like bra mot skikkelig skarpt sommerlys. På landeveisturer med kraftig sol opplever vi at Prizm trail-glassene blir for lyse. Da føler vi at solen blender oss mer enn vi liker. Med Prizm road er dette ikke noe problem.
Uansett dekker begge glassene veldig godt mot vind og sprut fra forhjulet eller personen forans bakhjul.
Konklusjon
Oakley er og blir målestokken for briller til sportslig aktivitet og kanskje aller mest er de fargerike plastbrillene forbundet med sykling.
Sutro Lite er allerede i ferd med å bli terrengsykkelproffenes foretrukne brille. De blir brukt av både Nino Schurter og Mathieu Van der Poel i terrengsykkelritt.
Brillene sitter godt på fjeset uten å klemme på verken nese eller ører. Ofte har vi glemt at vi har dem på oss.
Er du på utkikk etter nye sykkelbriller kan du ikke velge feil med Oakleys nye Sutro Lite. De er våre nye favorittbriller og vi tipper de kan bli dine også.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.