TEST AV SYKKELBRILLER: Vi har testet sykkelbrillen POC Devour. Foto: Kristoffer H. Kippernes
POC Devour
Pris: 2499 kroner i testet konfigurasjon.
Vekt: 40 gram
Størrelse testperson: Vanligvis M/L i sykkelhjelmer
Svenske POC er mest kjent for å lage sykkelhjelmer, men de lager også annet tilbehør til sykling, som beskyttelse og i dette tilfellet, briller.
Framfor noe er kanskje POC kjent for sitt stilrene design, og dette har også preget brillene deres gjennom all tid med stramme linjer og eksklusiv finish. Den nyeste brillen heter Devour. Devour er en svær brille. Den er dyr, og vi har testet den.
POC Devour er altså en helt ny brille. Med pris på 2499 kroner plasserer den seg blant de aller dyreste sykkelbrillene på markedet. POC selv markedsfører den både plassert på landeveissyklister og terrengsyklister.
Vi har testet den mest i terrenget, men også på grus og asfalt. Både med hjelm med og uten skygge.
Produktet
Først av alt; disse brillene er store. Skikkelig store. Linsen er enorm, og synsfeltet følgelig like stort. POC har valgt en løsning hvor innfatningen sitter på baksiden av linsen, med klips over på framsiden. Kvalitetsfølelsen er absolutt til stede – sykkelbrillene oppleves som solide og laget av kvalitetsmaterialer.
Neseputen er justerbar, lengden på stengene likeså. Brillestengene har en bøy bak øret. Vi er nå vant til å se at de fleste briller har helt rette stenger, men dette kommer vi tilbake til.
Vårt testeksemplar med innfatning i fargen Uranium Black-Brown og linse av typen Silver Mirror ble levert i en boks som bare understreker kvalitetsinntrykket, med ekstra linse, av typen helt klar. Bra!
I bruk
Linsen er enkel å bytte. Man dytter linsen til side slik at klipsene slipper gradvis tak, og fjerner den, du setter den andre linsen på plass i klipsene.
Umiddelbart virker dette å være den største brillen vi har testet, og synsfeltet er helt vanvittig. Stil og design er gjerne en smakssak, men at du blir lagt merke til med denne brillen er det liten tvil om. Du må regne med å få begrepet «raske briller» kastet etter deg jevnlig.
Og synsfeltet er vanvittig på en bra måte. Følelsen av å ha på Devour er mer som å ha et visir. Vi tenker rett og slett ikke over at det er et brilleglass mellom oss og omverdenen.
Vi brukte litt tid på å prøve oss fram med justering av nesepute og brillestenger. På grunn av den enorme størrelsen, er dette en brille vi anbefaler å prøve før kjøp.
Det er ikke gitt at absolutt alle ansiktsformer går over ens med denne. Og prøv da gjerne med den eller de hjelmene du kommer til å bruke brillene sammen med. Neseputa er justerbar med to hakk, også denne føles solid. Vi satte den opp ganske smalt for best passform.
Stengene har tre trinn med justering på lengde, i form av hakk som de glir mot. Løsningen føles tight og sklir ikke ut av posisjon.
Stengene ligger tett inn til hodet, og har ingen voldsom bøy ut.
Sånn sett passet brillene med de fleste hjelmer vi prøvde, slik at brillen ikke kommer i konflikt med hjelmstroppen.
Den passer godt utenpå hjelmstroppen på hjelmer der denne ligger inn mot ansiktet. Det kan være slik at du må ha den på innsiden av stroppen på andre hjelmer.
Så er det bare fryd og gammen?
Nesten.
Brillene er så store at vi i kombinasjon med noen hjelmer opplevde at hjelmen trykket på øvre del av rammen. Dette vil være avhengig av kombinasjonen av hjelm og ansiktsform, og en ikke helt ukjent problemstilling med andre store sykkelbriller.
Vi testet brillene med hjelmer fra både POC, Sweet og Giro for å nevne noen, og på vår testrytter lå brilleglassene helt opp mot nedre del av hjelmen.
Vi opplevde ikke store problemer med dette, men som kjøper bør du være klar over det.
Dette kan føre til at hjelmen slår brillene ned mot nesen i slagete terreng, noe som vil kunne skape ubehag. På grus og landevei vil det følgelig ikke være et stort problem.
Et annet moment, om ikke graverende, er ventilasjonshullenes plassering. Dette er noe som kanskje vil være mest aktuelt for dem som sykler grus eller landevei, og dermed sitter lenger ned med hodet og litt mer bøy i nakken.
På de mest solfylte dagene ble ventilasjonshullene til en rad med lyse flekker i øvre del av rammen, men i all hovedsak var ikke dette et stort problem.
Sykler du mye på rittsykkel og har lavt styre i forhold til sete, kan det være noe å sjekke før kjøp?
Er det krise? Nei.
Det store brilleglasset gjør også at den føles litt framtung på ansiktet. Vi kan skjønne at POC har valgt brillestenger med bøy bak øret.
Dette bidrar til at brillen ikke sklir like langt fram på ansiktet. For de som liker å sette brillene i hjelmen ved pauser, så krever det litt tilvenning med de bøyde stengene.
De kan være litt vanskelig å tre inn i egnede hull i hjelmen.
Dugg og svette er alltid et moment som må vurderes. Om du bedriver sykling som innebærer at du må ta i litt, det være seg opp et crux eller et intervalldrag, blir det svetteutvikling. På varme dager kan dette føre til at svette renner ned i pannen og videre på brillene. Vi opplevde ikke dette som noe stort problem. Slik vi fikk satt opp brillen, hviler innfatningen på nesen og holdes ut fra ansiktet.
Bør du kjøpe?
Ja – med et ørlite forbehold – prøv den. En brille som er så stor vil ikke automatisk passe alle ansiktsformer og hjelmer like godt. Om den passer, er POC Devour en brille som har synsfelt som er helt i toppklassen, og beskytter deg godt.
Alternative produkter
POC Devour plasserer seg i toppen med flere andre store – og dyre – briller, som for eksempel Oakley Flight Jacket, Jawbreakerog Oakley Sutro.
Konklusjon
POC Devour er en av de råeste sykkelbrillene vi har prøvd. Synsfeltet er enormt, og kvalitetsfølelsen er upåklagelig.
Det er et stort pluss at ekstra glass følger med, og brillen er like fin til terrengsykling som landevei. Prisen er stiv, men dette er også en brille helt i toppsjiktet.
Noen forbehold er det å ta, men er du utkikk på etter en stilig brille som også beskytter godt og har godt synsfelt, bør POC Devour absolutt anbefales.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.