Gode sykkelbriller har glass som ikke fordreier synet. De bør beskytte mot sol, støv og lavtflygende insekter. De bør ikke ha for mørke glass og de bør helst ikke dugge alt for lett.
I tillegg er det viktig at de sitter godt foran øynene, ikke klemmer på tinningene, og er kompatible med hjelmens strammeløsning i bakhodet.
Fotokromatiske glass har kommet for full fart den siste tiden og disse er veldig fine til terrengsykling der lyset skifter mye og raskt. De mest avanserte linsene har et stort spekter fra lyst til mørke, og de skifter raskt farge ved lysendringer.
Med gode fotokromatiske glass kan du for det meste klare deg med ett sett med linser i brillene.
Slik har vi testet
Vi har testet disse brillene med flere sykkelhjelmer. Både med typisk ritthjelm, konkret Kask Protone og Bontrager Velocis. Vi har også syklet med Giro Montaro og Kask Rex under testingen av brillene, både på landeveissykkel, ritt-fulldemper og stisykkel.
Spesielt på landeveissykkel er det viktig med god dekning ovenfra og god sikt ut og frem med hodet lavt.
På stisykkelen er det viktig at det ikke er for stor glippe under glassene der grus og gjørme kan sprute opp.
Det er selvfølgelig også enda viktigere med sykkelbriller som sitter fast på når du sykler på stisykkel i grovt terreng.
Mørke eller lyse glass?
Behovet for lysdemping er størst på landeveien. I terrenget er lyse glass å foretrekke i de fleste situasjoner for å kunne se godt i tett skog.
Briller uten fotokromatiske glass er ofte noe billigere og du får ofte flere glass å velge mellom.
Er du fornøyd med å bytte glass avhengig av lysforhold kan det være penger å spare på vanlige glass. Mange av de ikke-fotokromatiske glassene har også gode egenskaper i forskjellig lys.
Sykler du kun i terrenget kan i de fleste tilfeller slippe unna med å bruke et litt lysere glass.
De rene speilglassene har mer sitt bruksområde på fjellet og langs landeveien der lyset blir som sterkest.