Eksklusivt i hvitt
Etter ønske fra Scott og Thomas Frischneckt produserte Schwalbe i fjor et fåtall hvite dekk. ”Aldri igjen”, sa fabrikken. Men nå har de tyske markedssjefene klart å overbevise arbeiderne om å produsere 4000 hvite Rocket Ron. Dekkene er tilgjengelig fra 1. april(!), og vil koste ca. en hundrelapp mer enn den svarte broren.
For å lage hvite dekk kreves det en gummiblanding uten karbon, men med silisium isteden. Ifølge Schwalbe er det utrolig krevende å produsere hvite dekk. De har etter mye prøving og feiling klart å lage hvite dekk med samme egenskaper (rullemotstand og grep) som dekk med karboninnhold. Men holdbarheten er dessverre ikke like god. Dette blir dekk for godvær og solskinnsturer på Aker Brygge.
Tubeless-ready
Fra og med 2011 vil alle Schwalbes high-end dekk (evolution-serien) være tubeless-ready. Dekkets indre diameter blir ørlite grann mindre, mens kanttråden får ny utforming og et ekstra gummibelegg. Endringene betyr en vektøkning på kun 5 gram. Tubeless-ready betyr at dekkene må brukes sammen med guffe. Snake Skin-dekk har fra før lufttette sidevegger og kan i teorien brukes uten guffe, selv om Schwalbe ikke anbefaler dette.
Egenproduserte tubular-dekk (obs: landevei)
Schwalbe mener selv at tubulardekk (pariserdekk) er dyre å produsere, vanskelig å montere og gir ingen fordel mtp vekt og rullemostand. Likevel ønsker de å tilby tubulardekk, mye fordi profesjonelle utøvere sverger til det.
Schwalbe har tidligere fått andre til å produsere tubulardekk med deres gummiblanding, men vært misfornøyd med resultatet. Nå har de bygget på fabrikken og kan for første gang tilby egenproduserte tubulardekk. Innerslangen er latex for økt punkteringssikkerhet.
Først ut er landeveisdekket Ultremo HT i 22 mm bredde. Senere vil også et 25 mm bredt landeveisdekk og et 32 mm bredt sykkelcrossdekk med Racing Ralph-mønster lanseres. Det ryktes også om et tubulardekk for bruk i terrenget.