Breie felger, som frontet av tyske Syntace bidrar til å gjøre problemet med at dekket vrir seg på felgen mindre, men fortsatt trenger du et visst lufttrykk for at ikke dekket bare skal klappe sammen på siden av felgen.
Nå lanserer Schwalbe og Syntace et system der dekket får et ekstra luftkammer som du skal pumpe opp til et høyt lufttrykk. Dette kammeret vil sørge for at dekket står godt i svinger og unngår gjennomslagspunkteringer. Det vil også gjøre at dekket sitter bedre på felgen, slik at du unngår luftlekkasjer når du kjører slangeløst.
Høyt og lavt trykk
Høytrykkskammeret skal kombineres med et vanlig luftkammer mellom dekk og felg. Dette kan enten fylles med en slange eller med en slangeløs løsning. Men fordelen er at du da kan ha mye mindre luft i dette hovedkammeret sammenlignet med tidligere løsninger. Schwalbe sier så lite som 1 Bar/15 psi lufttrykk i en pressemelding.
Detaljene hvordan dette skal fungere er fortsatt uklare, men Schwalbe og Syntace sier at systemet i seg selv skal veie under 200 gram og være fullt mulig å bruke i de dekkene og felgene du allerede har.
Ikke ny idé
Bildet som Schwalbe har lagt ved pressemeldingen vekker kanskje minner for en del terrengsyklister som eksperimenterte med to slanger i dekkene på midten av nittitallet. Ved å legge inn en ekstralange fra start gikk det mye mindre tid tapt ved en punktering, var tanken den gangen. Både det at slangene klemte på hverandre og at ventilene måtte dirigeres rundt en oppblåst slange gjorde at systemet ikke fikk allmenn utbredelse. Det at du startet med en ulempe i form av et tyngre hjul og en holdning om at du uansett kom til å punktere gjorde også sitt til at dette hjemmemekk-systemet ikke ble noe hit.
Om Schwalbe og Syntace sitt nye system blir en hit er det større sjanse for. Begge de tyske produsentene har de siste årene blitt kjent for smarte og gode løsninger som faktisk gjør sykkelhverdagen i terrenget bedre.
På markedet til høsten
– Jeg venter på en offisiell sak her i dag, svarer Jarand Sørsdal hos Schwalbe-importøren, Cyklon.no. Han venter på mer informasjon han også, men påpeker at produktet er tenkt å komme på markedet til høsten og forventer en større lansering på høstens sykkelmesser.
Vi satser likevel på at vi får vite mer detaljer og får testet systemet i relativt nær fremtid. Akkurat nå kan vi bare spekulere i hvordan dette systemet vil fungere og se ut. Er det en dekkforing som skal ligge inne i dekket som en forsterkning, eller blir det mer som et oppblåsbart felgbånd? Begge deler har vært forsøkt tidligere, både i form av kevlarforing til å legge i dekket og felgbånd laget av støtdempende elastomer. Sannsynligvis er dette et noe smartere system. Vi venter i spenning.
Er dette det smarteste siden vann på flaske? Delta i debatten på forumet.