Det er vel og bra å ha gode dekk, men har du ikke luft i dekkene, kommer du ikke av gårde noe sted med sykkelen din. I denne guiden skal vi gå gjennom spørsmål relatert til lufttrykk i dekk på sykkel.
Vi skal se på hvilke pumper du kan bruke, hvor mye luft du må ha i dekkene, og hvilke du bør unngå.
Hvor mye luft skal jeg ha i sykkeldekket?
Hvor mye luft du skal ha i sykkeldekkene dine vil variere, basert på noen faktorer. Det som spiller inn er dekkstørrelse/volum, felgbredde, type sykkel/dekk, og ikke minst personlige preferanser. Om du sykler med slanger eller slangeløst oppsett vil også påvirke dette.
De aller fleste dekkprodusenter oppgir også en anbefalt mengde lufttrykk, med spesifisert minimum/maksimum nivå.
Det er veldig vanlig at mange har alt for høyt lufttrykk i dekkene. Det er ikke så rart, må man velge er det bedre med litt for mye enn litt for lite for å unngå punktering.
Kan man ha for mye luft i dekket?
Ja. Selv om det hører med til sjeldenhetene, så har artikkelforfatteren i et svakt øyeblikk brukt kompressor og glemt å stoppe påfyllingen. Resultatet var et dekk som eksploderte, og et hjul som ble slått til et 8-tall av kreftene.
Kan man ha for lite luft i dekket?
Helt klart. Har du for lite luft i dekket, vil du slå gjennom med felgen mot underlaget. Det kan både føre til punktering og skade på felgen.
Terrengsykkel
Hvis du har en vanlig hardtail, vil du vanligvis måtte ha et sted mellom 20 og 30 psi i dekkene dine.
Stisykkel
Det samme gjelder også for stisykler, men her vil du antakelig ligge nærmere 20 enn 30 psi, og noen velger også å kjøre enda lavere lufttrykk.
Hybrid/bysykkel
Igjen vil det avhenge av felg og dekkombinasjon, men på mange hybridsykler må du regne med å ha mellom 20-50psi i dekkene.
Fatbike
Fatbikes er unike i den forstand at dekkene er mange ganger større enn på andre sykler. Siden dekkene har mye større volum, kan de også ha lavere trykk. Fatbikes skiller seg også ut ved at de fungerer spesielt godt på snø.
Men skal de gjøre det, fordrer det lavt lufttrykk, slik at dekket kan deformere seg og gi god flyteevne. Derfor må du tåle å se at dekket komprimeres mye under trykk. Pumper du for mye luft i dekket vil det skjære ned i snøen og miste den gode bæreevnen fatbikes gir.
Dette har vi snakket mye om i TV-serien vår fatbikefeber, hvor vi prøvde å sykle uten luft i dekkene.
Hvordan pumpe luft i sykkeldekk
Gulvpumpe
Dette er den mest effektive måten å fylle luft på hjemme. Gulvpumpene tar litt plass, men lar deg raskt fylle opp luft.
Minipumpe
Dette er kanskje det de aller fleste har - og bør ha, fordi en slik pumpe tjener flere formål. Du kan både bruke den hjemme, og ha den med på tur. (Vi har testet flere varianter.)
Kompressor
Har du et avansert hjemmeverksted, har du kanskje også kompressor. Det tar mye plass, og bråker noe forferdelig, men dette er den mest effektive måten å fylle luft i dekkene på.
Hvordan måle lufttrykk i dekkene
Hvordan vet du om du har nok luft i dekkene? Det aller beste er å sjekke med en dekktrykksmåler. Den vil fortelle deg hvor mye luft du har, da blir det også enklere å vite om du bør ha mer eller mindre.
Lufttrykkmåleren oppgir luftttrykket enten i BAR eller PSI.
Har du ikke dekktrykksmåler må man gjerne belage seg på følelse, og/eller det visuelle. Et minimum er at hvis du lener deg med all kroppsvekt på hjulet og komprimerer dekket, så bør du ikke se folder i dekkveggen på gummien, da har du antakelig litt lite.
Det finnes dog unntak, men mer om det senere.
Dekktrykk måles i to forskjellige enheter, PSI (pounds-per-square-inch) og BAR. På gulvpumper er PSI de tallene som er størst og ytterst i sirkelen. BAR er de innerste tallene og oppgis gjerne fra 1-10..?
Hvilke typer ventiler
Det finnes tre typer ventiler på sykkelslanger. På de aller fleste nye sykler som selges i dag, er det prestaventil som er vanligst, men du vil også inne noen med bilventil.
Presta
Prestaventil(eller racerventil som noen kaller det) er det du vil finne på de fleste terreng- og landeveissykler i dag. Prestaventilen har en låsemekanisme du kan vri på når du fyller luft, og på noen av disse ventilene kan ventilkjernen fjernes. Prestaventilen må du løsne, altså skru opp, for å klare å fylle på luft.
Bilventil
Som navnet tilsier, er dette samme typen ventil som du vil finne på bilen din. Bilventiler ser man sjelden på dyrere terrengsykler,men gjerne på rimeligere modeller, og diverse bysykler. En fordel med bilventil(eller schraderventil som det også kalles) er at du får fylt luft på alle bensinstasjoner uten behov for adapter.
Dunlopventil
Denne ventiltypen ser du veldig sjeldent på nyere sykler. Har du en slik, er det for alle praktiske formål greit å bytte til bil- eller prestaventil.