Continentals nye sykkeldekk Argotal er et grovt dekk som kan egne seg godt når du vil ha ekstra bra grep i løse forhold. Vi har testet dekket på norske stier!
GROVT STIDEKK: Continental Argotal har store knaster og åpent mønster. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Continental Argotal
Dimensjon: 29 x 2.4
Pris: 649 kr
Vekt: 1062 g (veid av oss)
Farge: sort med gule detaljer
Nettside: www.continental-tires.com/bicycle
Våren 2022 lanserte den tyske dekkprodusenten Continental en helt ny dekkserie for stisykling. Dekkene heter Xynotal, Kryptotal Re, Kryptotal Fr, Argotal, og Hydrotal. Vi tar tatt en titt på Argotal.
Den nye serien inneholder fem nye dekk hvor fire av de finnes i ulike utgaver tilpasset forskjellige bruksområder. Dekkene finnes i både downhill, enduro- og trail-versjon, mens det siste kun kommer i downhill-utgave. Etter forrige test av Xynotal, har vi nå altså testet trail-versjonen av dekket Argotal, som er et dekk beregnet for løst underlag.
Trail-utgavene (stiversjonene av dekkene) er ifølge produsenten beregnet for ryttere som prioriterer de lengre stiturene med både lange klatringer og utforkjøringer på hardpakket og tørre forhold og er lettere enn enduro- og utfordekkene.
For de løse forholdene
Argotal kan benyttes både foran og bak, det er altså ikke retningsspesifikt, og er et dekk som takler løse forhold godt. Sykler du enduro eller downhill kan du bruke det samme dekket, men bør da gå for versjonen av dekket som er tilpasset den typen bruk med kraftigere konstruksjon. Stiversjonene i den nye dekkserien skiller seg fra de to andre utgavene ved at de har mer fokus på lavere vekt og rullemotstand. Dekket vi testet kommer med 60 TPI, noe som vil si at det har 60 vevde tråder per kvadrattomme, og forteller oss at dekkstammen er grovere vevd enn både downhill- og enduro-versjonen av samme dekk, som til sammenligning kommer med 120 TPI. Med 60 TPI kontra 120 TPI vil dekket føles noe stivere, siden dekket ikke vil folde seg så lett.
Vi veide dekket til 1062 gram i 29 x 2.4 dimensjon, 22 gram tyngre enn det Continental oppgir at dekket skal veie. Som de fleste andre dekk på markedet i denne kategorien kommer også Argotal som Tubeless ready, slik at du selv kan velge om du vil bruke slange eller kjøre de slangeløst. Dekket finnes også i dimensjonen 29 x 2.6, men veier da 1200 gram ifølge produsenten.
Trailversjonen av testdekket Argotal inneholder det Continental kaller «Endurance compound». Dette vil si at de bruker en gummiblanding som skal være sammensatt for å skape godt grep, høy holdbarhet og god rullemotstand.
Dekkets er spesielt utviklet for å gi godt grep på fuktig eller vått løst underlag. Sideknastene er myke og noe høyere enn de andre knastene. Knastene i senter av dekket er plassert med god avstand for avrenning av gjørme og annet rusk som måtte feste seg. Knastene i senter er også noe avkappet vertikalt i dekkets rulleretning for å skape lavere rullemotstand og godt grep.
«Søsken-kombinasjon»
I dekktesten benyttet vi Argotal både foran og bak, montert på felger med 30 mm innvendig bredde. Dekkene ble satt opp slangeløst med dekkinnlegg og med 20 PSI lufttrykk. Bredden på dekket målte vi til 57 mm, mens høyden ble målt til 56 mm. Dekket ble testet på tekniske stier med en god blanding av løs skogsbunn, svaberg og røtter.
Dekket virket solid og tillitsfullt i utforkjøringene og ga spesielt godt grep i svingene. På grunn av dekkets oppbygging har det god holdbarhet og kan brukes som et stidekk for mange norske forhold, til og med på vått underlag. I testperioden fikk vi ikke testet dekket i skikkelig gjørmete forhold, men på løs skogsbunn og sand.
Dekket kan passe stisyklister som vil ha et solid og slitesterkt dekk med godt grep, men skal du konkurrere i enduroritt kan du for eksempel velge dekket i en annen versjon for å sikre deg bedre mot punkteringer. Da får man det Continental kaller Apex-beskyttelse, en ekstra gummiprofil i dekkets sidevegger for å skape ekstra god stabilitet og beskyttelse. Vi testet også dekket i kombinasjon med Xynotal. Argotal i front for godt grep i svingene og Xynotal bak for lavere rullemotstand.
Vi erfarte at dette kan være en god dekkombinasjon for deg som liker å kjøre tøft på stier eller for deg som skal delta på enduroritt med litt løs skogsbunn, som for eksempel i Nesbyen.
Under testperioden var vi spesielt fornøyd med grepet på dekket og at det ser ut til å tåle mye juling på teknisk varierte stier. I likhet med Xynotal hadde vi heller ingen punkteringer med Argotal, og dekket var veldig lett å montere slangeløst.
Med tanke på rullemotstand så opplevde vi at Argotal hadde høyere rullemotstand enn Xynotal, og er et dekk vi absolutt kun vil bruke på sti. Skal du sykle en del grus i tillegg, finnes det dekk som ruller litt bedre. Med en målt bredde på 57 mm, er Argotal like bredt som Xynotal i samme dimensjon. Totalt sett synes vi at dekket leverer som forventet av stidekk beregnet for norske forhold, og er absolutt et godt alternativ til tilsvarende dekk fra konkurrerende dekkmerker.
Hva kan vi sammenligne med?
I den nye dekkserien plasserer Argotal seg mellom Kryptotal og Hydrotal når det gjelder dekkmønster og kan mest av alt minne oss om en blanding av Maxxis` Shorty og Schwalbes Magic Mary. Dette er begge dekk for løse og våte underlag. Vektmessig er Argotal midt mellom de to, Shorty (994 gram) og Magic Mary (1220 gram), mens prisen varierer med kun 50-70 kroner mellom disse tre dekkene.
Konklusjon
Continental Argotal er et solid stidekk med godt grep og holdbarhet som vil kunne gi deg den tryggheten du trenger for å slippe deg løs i svingene utfor, og er et godt valg på vått og løst underlag sammenlignet med Xynotal i samme dekkserie.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.