Continental har lansert en helt ny dekkserie for stisykling. Dekkene heter Xynotal, Kryptotal Re, Kryptotal Fr, Argotal, og Hydrotal, og vi har testet den letteste utgaven av stidekket Xynotal.
Vekt: 1040 g (oppgitt av produsent og veid av oss)
Farge: sort med gule detaljer
Nettside: www.continental-tires.com/bicycle
Den tyske dekkprodusenten Continental har i dag lansert en helt ny dekkserie for stisykling. Dekkene heter Xynotal, Kryptotal Re, Kryptotal Fr, Argotal, og Hydrotal, og vi har testet den letteste utgaven av stidekket Xynotal.
Den nye serien inneholder fem nye dekk hvor fire av de finnes i ulike utgaver tilpasset forskjellige bruksområder. Dekkene finnes i både downhill, enduro- og trail-versjon, mens det siste kun kommer i downhill-utgave. Vi har testet trail-versjonen av dekket Xynotal, som er det letteste dekket i den nye dekkserien.
Det kommer også en test av Argotal i løpet av kort tid.
Trail-utgavene (stiversjonene av dekkene) er ifølge produsenten beregnet for ryttere som prioriterer de lengre stiturene med både lange klatringer og utforkjøringer på hardpakket og tørre forhold og er lettere enn enduro- og utfordekkene.
Spesialutviklet for den gjennomsnittlige stisyklisten
Xynotal kan fint benyttes både foran og bak, og er et dekk som takler de tekniske stiturer godt. Sykler man enduro eller downhill kan man også bruke Xynotal, men bør da gå for den versjonen av dekket som er tilpasset den typen bruk med kraftigere konstruksjon. Stiversjonene i den nye dekkserien skiller seg fra de to andre utgavene ved at de har mer fokus på lav vekt og litt mindre rullemotstand. Dekket vi testet kommer med 60 TPI, noe som vil si at det har 60 vevde tråder per kvadrattomme, og forteller oss at dekkstammen er grovere vevd enn både downhill- og enduro-versjonen av samme dekk, som til sammenligning kommer med 120 TPI. Med 60 TPI kontra 120 TPI vil dekket føles noe stivere, siden dekket ikke vil folde seg så lett.
Vi veide dekket til 1040 gram i 29 x 2.4 dimensjon, som samsvarer med produsentens oppgitte vekt. Som de fleste andre dekk på markedet i denne kategorien kommer også Xynotal som Tubeless ready, slik at du selv kan velge om du vil bruke slange eller kjøre de slangeløst.
Trailversjonen av testdekket Xynotal inneholder det Continental kaller «Endurance compound». Dette vil si at de bruker en gummiblanding som skal være sammensatt for å skape godt grep, høy holdbarhet og god rullemotstand. Dekkets knaster skal være laget for å gi godt grep på hardpakket og til dels litt løst underlag.
Sideknastene er nokså myke og noe vinklet i forhold til de andre knastene for å kunne skape godt grep spesielt i svinger, mens knastene i senter av dekket er plassert tett for best mulig kontaktflate med underlaget. Enkelte av disse knastene er også kuttet skrått vertikalt i dekkets rulleretning for å skape lav rullemotstand og godt grep på hardt underlag. Mellom radene av knaster i senter er det god plass, trolig for at gjørme og jord ikke skal feste seg så godt.
Et dekk som tåler juling på stien
I dekktesten benyttet vi Xynotal både foran og bak, montert på felger med 30 mm innvendig bredde. Dekkene ble satt opp slangeløst uten dekkinnlegg og med 20 PSI trykk. Bredden på dekket målte vi til 57 mm, mens høyden ble målt til 55 mm. Dekket ble testet på tekniske stier med en god blanding av tørr skogsbunn, svaberg og røtter. Dekket virket solid og tillitsfullt i utforkjøringene og ga godt grep der vi trengte det. På grunn av dekkets oppbygging har det god holdbarhet og kan brukes som et stidekk for mange norske forhold, kanskje med unntak av veldig løst eller vått underlag.
I testperioden fikk vi ikke testet dekket i skikkelig gjørmete forhold, kun fast underlag med innslag av litt løs skogbunn og sand. Dekket kan passe stisyklister som legger vekt på et solid og slitesterkt dekk med godt grep, men skal du konkurrere i enduroritt bør du nok velge dekket i en annen versjon for å sikre deg bedre mot punkteringer. Da får man det Continental kaller Apex-beskyttelse, en ekstra gummiprofil i dekkets sidevegger for å skape ekstra god stabilitet og beskyttelse.
Under testperioden var vi spesielt fornøyd med grepet på dekket og at det ser ut til å tåle mye juling på teknisk varierte stier. Vi hadde heller ingen punkteringer med Xynotal, og dekket var veldig lett å montere slangeløst. Med en målt bredde på 57 mm, er Xynotal blant annet 3 mm smalere enn Maxxis` Dissector i samme dimensjon.
Continental Xynotal leverer som forventet av stidekk beregnet for norske forhold, og er absolutt et godt alternativ til tilsvarende dekk fra konkurrerende dekkmerker. Vekten (1040 g) er også godkjent for et rent stidekk i denne kategorien, sammenlignet med for eksempel nevnte Dissector (1018 gram) i samme dimensjon fra Maxxis. Xynotal fungerer absolutt både foran og bak, men kan kombineres med for eksempel Argotal (1040 g) fra samme dekkserie for ytterligere grep foran.
Kan Xynotal matche konkurrentene?
Det begynner å bli en stund siden den tyske dekkprodusenten kom med noen nye dekk for grovere terrengsykling. Fra før av kjenner vi til Der Baron, Der Kaiser, Mountain King og Trail King. Med den nye dekkserien «Gravity» viser de virkelig at de tar opp kampen mot konkurrentene for fullt, blant annet ved testdekket Xynotal. Ser vi på dekkets mønster og til dels vekt er det lett å sammenlikne det med for eksempel Dissector fra Maxxis, Specialized Butcher eller Scorpion Trail R fra Pirelli.
Prismessig ligger Xynotal også noe høyere i pris enn de nevnte alternativene. Vi mener dekket kan være et godt alternativ til disse stidekkene og registrer at dekket får gode tilbakemeldinger fra ryttere i både downhill- og enduromiljøet som har testet dekkserien i all hemmelighet allerede en god stund.
Konklusjon
Continental Xynotal er et holdbart stidekk med gode egenskaper på tørt og fast underlag og vil kunne gi deg mye kvalitetstid på turer i skog og mark.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.