Deltagere
Responsen på denne testen var positiv både fra lesere og dekkleverandører, og nå i våres har vi testet dekk i ”Python-klassen”. Dekkene som er med i testen er Hutchinson Python Airlight 2 levert av Berh. Botolfsen AS, Maxxis Ranchero og Maxxis TT Larsen fra Deler AS, Schwalbe Racing Ralph 2,25 fra Cyklon og Intense System 2 og System 3 Dogstar. Vi retter en takk til importørene som har stilt med dekk.
På sensommeren før Birken vil vi teste utfordrere til Maxxis Flyweight 330, som var det raskeste 26 tommers dekket som ble testet på forrige test. I tillegg til Maxxis Flyweight 330 vil vi teste Schwalbe Fast Fred og Continental Twister Supersonic.
Siden testen retter seg mot dekk som skal brukes i en kombinasjon av grus og enkel sti. Altså terreng som tilsvarer mange av marathonrittene i Norge som Raumerrittet, Birkebeinerrittet og Skarverittet. Vi har derfor hatt fokus på rulling på grusvei, men vi har også vurdert grep på grus ved sving og brems og fremkommelighet i gjørme og over glatte/våte røtter og steiner. I tillegg har vi målt rullediameter, knastehøyde og målt dekkets volum.
Utvalg
I testen har vi valgt ut dekk vi i utgangspunktet har tro på skal hevde seg. Vi har begrenset oss til 6 dekk da det er tidkrevende å teste dekkene. Savner du likevel test av et dekk som har stort volum, legg inn en kommentar på slutten av artikkelen, så vil vi vurdere å ta det med i neste års test.
Vi har ikke angitt pris for dekkene da dette er noe som varierer fra butikk til butikk, men prisen ligger veiledende omkring 400 kr/dekk. Vi har heller ikke vurdert dekkenes slitestyrke eller motstand mot punktering.
Alle testene er gjennomført på en HardRocx ONROP og målingene er gjennomført med utstyr fra Polar.
Om testenmetoden
Først noen kommentarer til de ulike målingene:
Alle dekkene ble blåst opp til 60 psi for å få de til å sitte godt på felgen. Deretter ble trykket redusert til 38 psi, og det er ved dette trykket alle målinger er foretatt.
Dekkbredde, knast [mm]: Bredde på dekket fra ytterste knast til knast.
Dekkbredde, sidevegg [mm]: Bredde fra dekkvegg til dekkvegg på det bredeste. Dekk som har dekkvegg mål som er større enn knastebredde kan ha økt risiko for skade av dekkveggen da denne lett kan skades på skarpe steiner.
Beregnet dekkvolum [mm3]: For å måle volumet har vi brukt bredden (sidevegg) på dekket og høyden på dekket fra felgen og opp fratrukket knastehøyden. Dette er lagt inn i formelen for beregning av arealet til en ellipse. Svaret er ikke 100%, men et rimelig godt estimat.
Vekt [gr]: Snitt av to dekk.
Alle karakterer er gitt på en skala fra 1-5 hvor 5 er best. Fremkommelighet over røtter, stein, i gjørme og grep på grus, er satt etter opplevelsen vi har fått ved å bruke dekket på de samme stiene på flere treninger og i enkelte konkurranser.
Rulling på fast grus i motbakke: Rulletesten er i hovedsak utført på fast grus i motbakke. Rullemotstanden er en av fire krefter som må overvinnes for å drive sykkelen fremover. De andre er luftmotstand, tyngdekraften (ved stigning) og friksjon i drivverk og nav. For å få mest mulig pålitelige målinger har vi prøvd å finne en motbakke hvor rullemotstanden skulle være størst mulig i forhold til de andre. Det betyr at bakken ikke er for bratt for da blir tyngdekraften for stor. Bakken er heller ikke for slakk, og vi har ikke syklet hardt, dette for å holde farten og dermed luftmotstanden nede. Samme bakken er brukt på alle testene, og vi har brukt de samme syklene med det samme utstyret og hjulsett for at det ikke skal være forskjell i motstanden i drivverk og nav. Vi er to stykker som har gjennomført alle testene sammen, og hvert dekk har minimum 5 målinger. Har det vært store avvik for et dekk, er det kjørt flere tester, og avvikene luket ut.
Energiforbruket er indirekte målt ved hjelp av pulsmålinger med en Polar S710. Vi har vært bevisste på å holde samme intensitet og tråkkfrekvens på alle målinger. Sittestillingen har også vært lik. Siden puls varierer etter dagsform, er det på hver eneste test kjørt målinger mot et referansedekk som har vært det samme på alle målingene. I ettertid er målingene kontrollert med en wattmåler fra Polar, og målingene med wattmåleren viser de samme resultatene som pulsmålingene. Bruk av wattmåleren er mindre ressurskrevende, og vil bli brukt ved senere dekktester. Mer om wattmåleren til Polar finner du her .
Vurdering av hvert enkelt dekk
Hutchinson Python Airlight 2 50%
Oppgitt dimensjon: 2"
Omkrets [mm]: 2083
Knasthøyde rullebane [mm]: 3,5
Dekkbredde, knast [mm]: 48
Dekkbredde, sidevegg [mm]: 53
Beregnet dekkvolum [mm3]: 2026
Vekt [gr]: 530
Rulling på fast grus i motbakke: 3
Gjørme: 3: Drar seg tilfredsstillende frem i gjørme, men dekket pakker seg lett.
Sving på fast underlag: 3: De "høye" sideknaster gjør at dekket gir litt etter ved krapp sving på asfalt. Ikke problem på fast grus.
Sving på løst underlag: 4: Gode sideknaster gir godt grep på løst underlag.
Grep på våt stein og røtter: 4-: Skarpe knaster gjør at dekket gnager seg godt fremover hvis det får tak i underlaget. Slipper på sleipt underlag.
Demping: 5: Demper ujevnheter i terrenget meget godt
Maxxis Ranchero eXception series
Oppgitt dimensjon: 2"
Omkrets [mm]: 2080
Knasthøyde rullebane [mm]: 4
Dekkbredde, knast [mm]: 51
Dekkbredde, sidevegg [mm]: 50
Beregnet dekkvolum [mm3]: 1873
Vekt [gr]: 548
Rulling på fast grus i motbakke: 5
Gjørme: 3+: Drar seg tilfredsstillende frem i gjørme. Pakker seg ikke pga åpent mønster.
Sving på fast underlag: 4: Dekket gir lite etter ved krapp sving på asfalt. Fungerer også bra på fast grus.
Sving på løst underlag: 4: Gode sideknaster gir godt grep på løst underlag.
Grep på våt stein og røtter: 4: Skarpe knaster i rullebanen gjør at dekket gnager seg godt fremover hvis det får tak i underlaget. Slipper på sleipt underlag.
Demping: 4+: Demper ujevnheter i terrenget rimelig godt (litt mindre volum enn de andre i samme klasse).
Maxxis TT Larsen
Oppgitt dimensjon: 2.35"
Omkrets [mm]: 2097
Knasthøyde rullebane [mm]: 3,5
Dekkbredde, knast [mm]: 51
Dekkbredde, sidevegg [mm]: 52
Beregnet dekkvolum [mm3]: 2078
Vekt [gr]: 581
Rulling på fast grus i motbakke: 3
Gjørme: 2: Griper ikke så veldig godt.
Sving på fast underlag: 4: Dekket gir lite etter ved krapp sving på asfalt. Fungerer også bra på fast grus.
Sving på løst underlag: 4: Gode sideknaster gir godt grep på løst underlag.
Grep på våt stein og røtter: 3+: Slipper lettere enn Python over røtter og steiner. Gir ikke trygghet.
Demping: 5: Demper ujevnheter i terrenget meget godt.
Schwalbe Racing Ralph 2,25
Oppgitt dimensjon:2,25"
Omkrets [mm]: 2090
Knasthøyde rullebane [mm]: 3
Dekkbredde, knast [mm]: 54
Dekkbredde, sidevegg [mm]: 52
Beregnet dekkvolum [mm3]: 2053
Vekt [gr]: 545
Rulling på fast grus i motbakke: 4
Gjørme: 3+: Drar seg tilfredsstillende frem i gjørme. Pakker seg ikke pga åpent mønster. Flyter godt pga volum.
Sving på fast underlag: 4: Dekket gir lite etter ved krapp sving på asfalt. Fungerer også bra på fast grus.
Sving på løst underlag: 4: Gode sideknaster gir godt grep på løst underlag.
Grep på våt stein og røtter: 3: Slipper lettere enn Python over røtter og steiner. Gir ikke trygghet.
Demping: 5: Demper ujevnheter i terrenget meget godt.
Intense System 2
Oppgitt dimensjon: 2"
Omkrets [mm]: 2094
Knasthøyde rullebane [mm]: 3
Dekkbredde, knast [mm]: 51
Dekkbredde, sidevegg [mm]: 50
Beregnet dekkvolum [mm3]: 1999
Vekt [gr]: 568
Rulling på fast grus i motbakke: 4
Gjørme: 3+: Drar seg tilfredsstillende frem i gjørme. Pakker seg ikke pga åpent mønster.
Sving på fast underlag: 4: Dekket gir lite etter ved krapp sving på asfalt. Fungerer også bra på fast grus.
Sving på løst underlag: 4: Gode sideknaster gir godt grep på løst underlag.
Grep på våt stein og røtter: 5: Gir trygghet over våte steiner og røtter, spesielt i utforkjøringer. Gnager seg imidlertid ikke så godt frem som Python der hvor skarpe knaster er viktig.
Demping: 5: Demper ujevnheter i terrenget meget godt.
Intense System 3
Oppgitt dimensjon: 2"
Omkrets [mm]: 2077
Knasthøyde rullebane [mm]: 1,5
Dekkbredde, knast [mm]: 51
Dekkbredde, sidevegg [mm]: 50
Beregnet dekkvolum [mm3]: 1952
Vekt [gr]: 546
Rulling på fast grus i motbakke: 3
Gjørme: 2: Spinner lett siden dekket knapt nok har mønster, men dekket pakker seg ikke.
Sving på fast underlag: 5: Dekket gir ikke etter ved krapp sving på asfalt. Fungerer også bra på fast grus.
Sving på løst underlag: 4: Gode sideknaster gir godt grep på løst underlag.
Grep på våt stein og røtter: 3: Merker ingen forskjell ift Python på feste, men gnager seg ikke så godt fast siden det ikke er noen skarpe knaster. Sitter meget bra på tørt føre.
Demping: 5: Demper ujevnheter i terrenget meget godt
Oppsummering
Dekkene som er testet her er alle sammen meget bra dekk, og det er nyanser som skiller de. Testen viser imidlertid at Python har fått seriøse konkurrenter etter å ha vært nærmest enerådende i mange år. Hvilket dekk du velger bør være avhengig av hvilke egenskaper du legger vekt på.
Er du ute etter det raskeste dekket, men har behov for mer grep og volum enn f.eks Maxxis Flyweight 330 gir, er Maxxis Ranchero eXception Series et meget godt valg. Det ruller lett og har en myk gummiblanding som gir godt feste på sleipe røtter og steiner som det ofte er i Norge. Skal du kjøpe et Maxxisdekk for å bruke i skogen, ville jeg lagt litt ekstra penger i dekket og fått det med myk gummiblanding som det er i dekkene i eXception Series. Maxxisdekkene med hardere gummiblanding gir dårligere feste på sleipt underlag.
Vil du ha et dekk som gir det lille ekstra av trygghet over våte røtter og steiner eller det er på stien du ønsker å distansere konkurrentene, er Intense System 2 dekket for deg. Det ruller også nest best i testen. For deg som henger på konkurrentene på grusen og sykler fra de i terrenget.
Racing Ralph ruller nest best i testen, som Intense System 2, og det er bra til å være så bredt. Dekket virker solid og slitesterkt, og er sannsynligvis godt egnet til lange og røffe marathonritt på tørt underlag. Når det blir vått på røtter og steiner slipper det litt for tidlig for de med dårlige nerver.
For de med et intenst sammenligningsbehov, har vi også fått laget en flott tabell med omtale av hvert enkelt dekk. Tabellen finner du i pdf-format her.