Dekket er kontaktflaten du har med bakken, og derfor noe av det viktigste du har på sykkelen din. Et dekk kan noen ganger gjøre forskjellen på en rå opplevelse og en ganske dårlig en.
SR = Sticky Rubber
Intense var først ute med en gummiblanding som mer eller mindre har revolusjonert måten man ser på dekk. Man kjøper ikke bare et dekk lenger. Nå bør man se på gummiblanding, stivhet og volum i dekket før man bestemmer seg. Intense lanserte SR, eller Sticky Rubber, og teamkjørerne var visstnok så imponert at de ba sjefen sjøl vente med å lansere dem på markedet.
Intense mener at forskjellen i deres dekk og andres mykere gummiblanding ikke nødvendigvis er mykhet, men kjørekarakteristikk. SR er en blanding som gir treg retur samt en egenskap som lar knastene tilpasse seg underlaget det møter. Høres imponerende ut? Intense mener da at man vil få en mer kontrollert sykkel, med bedre bremsekapasitet, grep og svingeegenskaper.
På norsk føre
Intense har et omfattende lag som kjører både NORBA og World Cup. Dvs at de er innom våte løyper fra Skottland til tørre områder i California. De har produsert en rekke dekk for disse områdene, men deres allround-dekk kalles 909 - og dette dekket har vi hatt på test.
Østlandet har et klima som ofte passer bra til allround-dekk. Det blir sjelden knusktørt, og det er heller ikke mudfest. Så et sett 909 2.5 FRO (For Racing Only) skulle passe meget bra til både utforkjøring og frikjøring i kollen.
Vital stats
909 kommer i tre forskjellige bredder, og ikke minst tilpasset både 24" og 26" hjul. Dette passet perfekt på en Specialized Big Hit som kun tillater 24" bakhjul og hvor dekkutvalget ikke alltid er like stort.
909 er ingen lettvekter, og selv i racing- og frikjøringsmarkedet er dette dekket en tungvekter. Testparene veide inn på 1540gr for 26*2.5" og 1500gr for 24*2.5". Dette skulle skremme de fleste racinginteresserte vekk, men Intense gjør opp for denne vekten i stabilitet og styrke.
Det er nemlig ingen grunn til å kjøre DH slanger på disse dekkene. Jeg har kjørt med 20psi og vanlige 200gr slanger uten større problemer. Én punktering er resultatet av to måneders hard kjøring inkludert to Norgescup ritt. Vanlige DH dekk i 1100-1200grams klassen fordrer ofte at du trenger en 5-600grams slange, det trenger du ikke med 909.
Sideveggene er så stive at man nesten ikke klarer å presse dekket ned med tommelen uten luft i slangen. Du kan fullføre et ritt med 3-5 psi i slangen og allikevel komme forholdsvis helskinnet ned. Kjør 25psi i disse dekkene, og du kommer sjelden eller aldri til å oppleve en punktering.
I skauen
Nok pjatt. Hvordan fungerte 909 her på berget? Dette må være det beste allround-dekket jeg har testet. Sticky Rubber fungerer så bra at det blir vanskelig å beskrive egenskapen. Alt blir stille. Du kan mose gjennom et steinbedd og allikevel føle at sykkelen er i harmoni. Sterke ord, men SR har virkelig en dempende effekt og massivt grep.
909 holder godt i svinger så lenge man legger trykk på dekkene (dette gjelder jo for alle dekk). De har en profil som gjør de forutsigbare, og store sideknaster gir eksepsjonelt grep. Jeg har aldri mestret svinger slik jeg skulle ønske, men 909 øker både selvtilliten og optimismen. Noe som ikke alltid er like bra...
909 holder seg overraskende godt i gjørme. Årets Grefsen var et sant mareritt, men 909 tracket nesten som et rent gjørmedekk. Grepet på våt stein og sleipe røtter er også merkbart bra. Bremseegenskapene øker med et slikt dekk, slik at man kommer raskere inn i svinger og hårete partier.
Ønskelisten
1500gr er mye masse, særlig når man skal sprinte eller tråkke hardt. Generelt sett burde alle DH dekk ned i vekt, men 909 er et dekk som krever at du kjører tynne slanger - ellers ender du opp med 2kg roterende vekt på hvert hjul. Selv en polkagris som meg syntes det er litt for drøyt.
Slitestyrke. Sticky Rubber er så bra at man vil ha det hele tiden. Problemet er at det slites raskere enn vanlig gummi. Det skal sies at det fortsatt holder seg meget bra, mye bedre enn f.eks Maxxis Highroller. Jeg ser for meg at man bruker to sett med Intense 909 i løpet av en sesong inkl racing og trening. Man kan trene på 909 EX serien som kommer i Comp 60 durometer - litt mer slitesterk, lettere og billigere enn FRO, men uten det samme eksepsjonelle grepet.
Pris. 700kr per dekk er mye penger, men det er mange andre DH-dekk som koster det samme. Michelin DH 2.5 koster f.eks 700 i butikk. De eneste som skiller seg ut på pris er Maxxis, men i mine øyne er de heller ikke like gode. Jeg skulle ønske at prisene ble litt mer oppnåelige, slik at flere kunne oppleve så bra dekk.
Konklusjon
909 er et dekk som bare må prøves for å oppleves. Jeg har blitt en bedre syklist med disse dekkene. Overlegent grep, stabilitet og kompabilitet med forskjellige hjulsett gjør dette dekket til en sikker vinner, og mitt førstevalg på de fleste underlag - men til en pris.