Vi har testet Scorpion M og Scorpion R i medium-versjoner til stisykling.
Vi har i hovedsak testet M- Mixed terrain-dekket som et fordekk, med R - Rear-dekket bak.
Pirelli har laget sine stisyklingsdekk med en ganske annen tilnærming enn mange andre produsenter av terrengsykkeldekk.
De har valgt å gå for kun en gummiblanding i hele dekket. Pirelli kaller gummiblandingen for Smartgrip compound og sier at denne gummien skal fungere til det meste.
I motsetning til dekk med 2 eller 3 forskjellige gummiblandinger i dekket gjør Pirellis konstruksjon at du har lik gummi i dekket gjennom hele dekkets levetid, og både i midten og på sidene.
Dekk med såkalt triple-compound har gjerne en hard gummitype inne i knastene og så mykere gummi som et lag utenpå knastene. Dette gjør at når du har slitt bort det ytterste gummilaget kommer inn på hardere gummi innenfor, noe som gjør at et slitt dekk vil være vesentlig dårligere enn et nyere dekk.
Pirellis tilnærming gir i hvert fall lik gummi mot underlaget også når dekket blir slitt.
Pirelli oppgir ingen shore-verdi for hvor myk gummien er på dekkene sine, men påpeker at det er mer enn gummiens shore-verdi som påvirker et dekks egenskaper. De sier også at alle dekkene i sykkelkolleksjonen har spesialtilpasset gummi til dekkets formål.
Scorpion MTB M er ikke et supergrovt enduro-dekk. Det har også en vekt som gjør at det er noe lettere enn de aller mest solide dekkene til stisykling. Dekket har sidevegger i relativt stive 60 tpi med et ytterlag i 120 tpi i sidene. Dekkene er selvfølgelig laget for slangeløs sykling.
Dekkene ble montert på karbonfelger med 27 mm innvendig bredde og satt dem opp slangeløst med Muc-Off-guffe.
Vi syklet avgårde inn i skogen med 25-26 psi i dekkene.
Pirellis spesifikke bakdekk har hakket mer tverrgående knaster enn M-dekket. Til gjengjeld er knastene noe lavere og tettere. Vekten er oppgitt til det samme som fordekket, men vi veide dem inn som litt tyngre.
Akkurat som M-dekket er bakdekket, R konstruert med dekkstamme med stive nylontråder i 60 tpi tetthet. Utenpå dette har Pirelli lagt et lag med 120 Tpi-vev i sidene. Dette både for å gi dekket mer demping, og selvfølgelig for å beskytte mot kutt og rifter.
Også bakdekket satt vi opp slangeløst med 26 psi trykk.
På transportetappene ruller Pirelli-dekkene godt. De suger seg ikke fast i asfalten, men føles kvikke og lettsyklede. Vi frykter at dette vil gjøre dem dårlige i skogen.
Da vi kommer inn i skogen blir våre antagelser gjort til skamme. Dekkene føles kvikke, men de sitter også veldig godt og forutsigbart på både vått og tørt svaberg og på tørre og våte røtter. Også på løs skogbunn gir de godt feste.
Fordekket, M er langt fra så brutalt som andre klassiske stidekk som Maxxis DHF, men det gir likevel super trygghet i terrenget. De middels grove knastene sitter godt i svingene og slipper forutsigbart. Under spesielt myke forhold blir knastene litt små, men dekket pakker seg ikke nevneverdig.
Bakdekket med sine lave knaster griper også godt i svinger, samtidig som det ikke er alt for vanskelig å få det til å slippe sideveis når vi ønsker å drifte rundt en sving, eller sette opp en scandi flick.
Dempingen i dekket er ganske god, uten at den føles seig og nummen. Dekkene føles lettere og raskere i lett terreng enn mange grovere stidekk med myk gummi, men vi ender raskt opp med å våge oss nedover bratte traverser og sette innerlinjer som krever solid grep og høy tillit. Også i motbakker opplever vi at R-dekket biter godt fra seg. Flere kneiker vi har slitt mye med å komme opp sitter på første forsøk. Noen glipptak på svaberg dekket av støv er raske å hente inn, uten at vi mister balansen eller all fremdrift.
Den relativt lave vekten til tross, vi har ikke opplevd å bunne dekkene eller punktere dem. De har holdt seg lufttette og har holdt på trykket under testperioden.
Når høsten kaller gleder vi oss til å flytte M-dekket til bakhjulet og prøve Pirellis grovere og mykere S-dekk foran. Rapport om det dekket vil komme snarlig.
Oppsummert kan vi ikke si annet enn at vi var litt skeptiske til Pirellis single-gummi. Skepsisen ble større når dekkene rullet såpass godt på asfalt som de gjør. I terrenget viser det seg likevel at mye av det Pirelli lover med sin Smartgrip-gummi holder stikk. Pirelli Scorpion MTB M og MTB R er lettrullende all-roundere som gir godt grep og god holdbarhet. Rett og slett supre til typisk norsk stisykling.
Ønsker du enda mer solide dekk kommer Pirelli Scorpion M og Scorpion R i egne enduro-versjoner med noe grovere knaster og kraftigere forsterkning i dekkstammen.