Italienske Pirelli er en tradisjonsrik produsent av bildekk og dekk til Formel 1. De har det siste året laget egne dekk spesiallaget til endurosykling basert på erfaringer de har gjort fra sine egne motocrossdekk. Vi har testet modellene Scorpion Enduro S og Scorpion Enduro R.
BAKDEKK: Pirelli Scorpion kommer i spesifikke versjoner for fram- og bakhjul. Her er bakdekket montert, med tverrstilte knaster for økt bremsegrep. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Pirelli Scorpion
Dimensjon testet: 29 x 2.4
Pris: 734 kr pr dekk (sykkelkomponenter.no)
Vekt: S:1076 g, R:1061g
Farge: sort med hvite logoer
Nettside: www.pirelli.com
Enduroserien til Pirelli består av tre dekk, Scorpion Enduro M, S og R. Vi tar i denne testen kun for oss de to sistnevnte. Pirelli er nokså ferske på denne type dekk og hevder at slitebanemønster og knastenes form er utviklet ved hjelp av erfaring og teknologi fra det italienske merkets motocross-serie. Scorpion Enduro S er et framdekk å regne med høyere knaster og mer plass mellom dem enn både M og R i samme serien. Dekket er designet for å skape godt grep og pålitelighet på spesielt mykt og løst underlag. Scorpion Enduro R har fokus på stabilitet og grep under bremsing og klatring og er derfor et godt egnet bakdekk.Enduro M er et dekk for enda tørrere forhold med lavere knaster for lavere rullemotstand, men med omtrent samme vekt som de to andre. Vi har benyttet Enduro S foran og Enduro R bak i denne testen.
Alle tre dekkene kommer i både 27,5 og 29 tommer dimensjon med breddene 2.4 og 2.6 og finnes også i egen stiversjon og rundbaneversjon. Da med lavere vekt og TPI (tråder per kvadrattomme). Dekkene kommer også i to ulike utgaver hva gjelder punkteringssikkerhet; Hardwall eller Prowall. Begge dekkene i denne testen har Hardwall beskyttelse. Veiledende pris er 734 kroner per dekk.
På vekta
Framdekket, Scorpion Enduro S, veide vi til 1076 gram, noe som er 4 gram mindre enn produsentens oppgitte vekt. Bakdekket, Scorpion Enduro R, veier også mindre enn oppgitt, med sine 1061 gram. Her var avviket på 19 gram. Som de fleste andre dekk på markedet i denne kategorien kommer begge dekkene som Tubeless ready, slik at du selv kan velge om du vil bruke slange eller kjøre de slangeløst.
SmartGRIP og Hardwall
Dekkene leveres med det Pirelli har valgt å kalle SmartGRIP-gummiblanding. Dette er én enkel blanding som brukes over hele dekket, i motsetning til mange av konkurrentene som blander ulike gummityper. Til sammenligning bruker Maxxis en hardere indre gummiblanding enn ytre for å gi knastene bedre styrke. Fordelen med SmartGRIP skal være at du aldri sliter dekket gjennom til hardere gummi under, slik at grepet forblir konstant. Ulempen er selvfølgelig at du heller aldri får den myke overflategummien til å begynne med. Pirelli hevder også at disse funksjonene betyr at dekket får lengre brukstid. Det bør også bety at dekket skal ha godt grep på både våte og tørre forhold.
Testdekkene leveres med Hardwall-punkteringsbeskyttelse, som vil si at dekket er bygd opp med en hard gummi-innsats i sideveggene for å kunne tåle aggressiv kjøring utfor. Hardwall-teknologien skal også ifølge Pirelli gi bedre støtte og stabilitet ved lavere dekktrykk. Dekkene kommer med 60 TPI, noe som vil si at det har 60 vevde tråder per kvadrattomme, og forteller oss at dekkstammen er grovt vevd. Med 60 TPI kontra 120 TPI som mange andre dekk, spesielt til rundbane, leveres med, vil dekket føles noe stivere siden dekket ikke vil folde seg så lett.
Kontakt med bakken
Scorpion Enduro S har knaster som skal være laget for å gi godt grep på ekstreme og løse forhold, fra tørr jord til klebrig gjørme. Alle knastene er nokså høye på dette dekket. Sideknastene er oppleves myke og er noe vinklet i forhold til de andre knastene for å kunne skape godt grep spesielt i svinger. Det er god avstand mellom knastene i senter av dekket, trolig for at gjørme og annet uønskelig småtteri ikke skal feste seg så godt. Vi savner at knastene i senter kunne vært litt mykere for enda bedre grep.
Bakdekkets knaster er konstruert for å optimalisere grepet mot underlaget og bremsegrep. Scorpion Enduro R har forholdsvis store sideknaster med mindre knaster i rullebanen av dekket. Knastene i senter av dekket er plassert tett, slik at mange knaster er i kontakt med underlaget samtidig. Dette hevder Pirelli vil føre til bedre rullemotstand.
Ute på stien
Dekkene ble satt opp slangeløst og med Tannus dekkinnlegg, NoTubes guffe og med omtrent 20-22 PSI trykk på DT Swiss AM LN 370 aluminiumsfelger med 30 mm innvendig bredde både foran og bak. Bredden på begge dekkene målte vi til 57 mm, mens høyden ble målt til 60 mm. Dekkene ble testet på tekniske stier med en god blanding av tørr skogsbunn, svaberg og røtter over en lengre periode. Dekkene ble også testet på en regnværsdag med glatte røtter og steiner. Vi benyttet også testens dekkombinajsonen på et enduroritt med åtte fartsetapper og en dag i sykkelanlegg.
Framdekket virket solid og tillitsfullt i utforkjøringene og ga godt grep der vi trengte det. På grunn av dekkets oppbygning har det god holdbarhet og kan brukes som et stidekk for mange norske forhold, kanskje med unntak av veldig vått underlag. I testperioden fikk vi ikke testet dekket i skikkelig gjørmete forhold, mest på fast underlag med innslag av litt løs skogbunn og sand, samt en regnværsdag. Dekket kan passe stisyklister som vil ha et solid og slitesterkt dekk med godt grep. Dekkene presterte best på lett fuktig til tørr skogbunn der knastene kunne trenge inn i det løse underlaget for å gi grep. På tørre svaberg og røtter fikk vi også følelsen av å ha godt grep. På vått underlag følte vi at dekket var noe glatt på steiner og svaberg. Sideveggene ser ut til å holde seg godt selv etter en lang testperiode.
Bakdekket virker nokså kvikt og har godt grep på tørre og til dels fuktige forhold tross at knastene kan føles noe harde. Riktignok er det definitivt ikke noe gjørmedekk, men hvis du kjører gjennom våte områder når stiene begynner å tørke, er Enduro R i sitt rette element. Dekket kan brukes som bakdekk på mange norske forhold, og bør passe sti- og endurosyklister som vil ha et solid og nokså godt rullende bakdekk med godt grep både oppover og til dels nedover. Sett i forhold til andre konkurrerende bakdekk for denne kategorien, som for eksempel Minion DHR fra Maxxis, savner vi noe bedre grep utfor, spesielt ved bremsing. Her følte vi at dekket av og til slapp litt.
Holdbarhetsmessig har dekknastene på både for- og bakdekket holdt seg imponerende intakte i testperioden. Bakdekkets midtknaster viser noe tegn på nedbrytning, men det har ikke vært noen merkbar frafall i grepet mot underlaget.. Vi er noe skuffet over holdbarheten til sideveggene på bakdekket som relativt fort ble slitte.
Vi hadde ingen punkteringer med dekkene i testperioden, men opplevde av og til at bakdekket slapp litt luft ved kraftige kompresjoner under endurorittet. For å unngå dette, måtte vi prøve å kjøre med høyere trykk enn vi ellers ville gjort. Økt dekktrykk reduserte luftutslippet, men det fikk dekket til å føles litt hardt og med noe dårligere grep. Dette skjedde kun under en hektisk rittsituasjon. Ellers i testperioden fungerte dekket fint på tur.
Valuta for pengene?
Framdekket, med sin vekt på 1076 gram, er noe tyngre enn Specializeds Butcher GRID Trail T9 i dimensjonen 29×2,3 (975 g) og Maxxis Minion DHF 3C MaxxTerra EXO+ TR WT i 29×2,4 (1010 g). Prismessig er også Pirelli rundt en femtilapp dyrere.
Bakdekket kan sammenlignes med for eksempel Schwalbes Rock Razor Addix Speedgrip i 29x2.35 (915 g). Dette dekket har en veiledende pris på 629 kr.
Konklusjon
Dette er en dekkombinasjon fra Pirelli som passer sti- og endurosyklister som er på utkikk etter dekk som har godt grep på en rekke ulike forhold, kanskje spesielt litt fuktig underlag i kombinasjon med tørre forhold. Dekkene er holdbare, ruller godt og er beskyttet godt nok til å tåle aggressiv kjøring utfor, men det finnes mer enn gode nok andre alternativer på markedet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.