Sykkelventilen har sett lik ut i 120 år. Hjulmerket Reserve mener nå at de med Fillmore har revolusjonert den enkle ventilen. Er Reserve Fillmore verdens beste terrengsykkelventil?
Det er lett å tenke at det er lite å forbedre på et produkt som har holdt stand i godt over 100 år.
Med utviklingen av sykkeldekk og hvordan vi bruker dem, har det likevel blitt tydelig at den velprøvde og velfungerende presta-ventilen kan ha sine begrensninger.
Slangeløse dekk og bruken av dekkinnlegg har avdekket utfordringer med den over 100 år gamle franske oppfinnelsen.
Presta-ventiler vil tette seg med tubeless-guffe over tid. Du må skru ut ventilkjernen av ventilen for å etterfylle tubelessguffe. Vanlige presta-ventiler fungerer heller ikke alltid med skuminnlegg i dekkene. Til dette må vi gjerne bruke egne prestaventiler med hull på sidene av selve ventilfoten.
Fillmore løser disse utfordringene.
Fillmore-ventilen er laget for å gjøre alt det presta-ventilen kan, uten å ha ulempene vi etter hvert har lært å kjenne med den. Lanseringsmaterialet fra det Santa Cruz-eide hjulmerket Reserve har blåst opp forventningene til den nye ventilen. Det loves revolusjon og at et slangeløst liv vil endres radikalt. De luftige løftene snakker nærmest om en tid før og etter Fillmore.
Fillmore-ventilen er på samme størrelse med en prestaventil slik at du kan bruke din vanlige pumpe uten problemer. I motsetning til presta-ventilen må Fillmore brukes med ventilhette på når du sykler. Aller helst med Fillmores egen hette. Vanlige plasthetter fra prestaventiler fungerer ikke som erstatning for Fillmore-hettene - de har ikke nok plass til stempelpinnen. Noen romslige ventilhetter fungerer dog.
Det er kritisk at du ikke mister ventilhetta i verkstedet eller ute i skogen. Kanskje burde de ha vært i en mer synlig farge enn svart med hensyn til dette? Du kan kjøpe ventilhetter løst i friske farger, men disse koster hele 150 kroner for paret.
Til gjengjeld trenger du ikke å åpne selve ventilen før du pumper opp. Det holder å skru av hetten. Fillmore-ventilen slipper også gjennom mye mer luft enn en prestaventil - noe som gjør at du enklere både fyller luft og setter opp slangeløse dekk.
Det går også raskere å slippe ut luft hvis det er aktuelt. Dette er sammenlignet med en presta-ventil med ventilkjernen i.
Tar du ut ventilkjernen av en presta-ventil slipper denne gjennom vesentlig mer luft enn Fillmore, så fremt den ikke er tettet igjen av gammel guffe.
Hva er Fillmore?
Fillmore-ventilen består kun av et ytre ventilrør og et ventilstempel med en lang pinne festet på. Stempelet som tetter Fillmore-ventilen slik at luften ikke slipper ut igjen, sitter helt innerst på ventilen - i selve ventilfoten i felgbunnen. Dette gjør at tubelessguffe ikke slipper inn i ventilrøret mens du sykler.
Stempelet gjør også at du ved pumping dytter et eventuelt skuminnlegg opp og ut av veien mens du pumper. Stempel-pinnen er laget av rustfritt stål og er solid, det skjøre utseendet til tross. Vi har ikke klart å bøye en under normal bruk. Selv når vi har forsøkt å bøye den med fingrene har vi ikke klart det. Stempel-pinnen er mye mer solid enn den tilsvarende pinnen på presta-ventiler.
Underveis på sykkeltur kan du slippe ut luft av ventilen kun ved å løsne ventilhetten litt. Du trenger ikke å skru den helt av for å slippe ut luft. Skru opp ventilhetten noen runder og trykk på hetten for å finjustere lufttrykket i dekket.
Fillmore-ventilene er akkurat like enkle å montere som en vanlig tubeless-ventil. Hvis du ønsker å fylle tubelessguffe gjennom ventilen, noe som er et av Fillmore-ventilens fortrinn, må du gjøre det med et gummirør utenpå ventilen. Du kan ikke bruke flaske med spiss snute inn i ventilen slik du kan gjøre på en presta-ventil der du skrur ut kjernen.
Påfyll av guffe er problemfritt gjennom ventilen ved bruk av gummirør på tubelessflasken. Stempelpinnen er i liten grad i veien for påfyll av guffe. Når du etter påfylling pumper opp dekket blåser du ventilen ren for guffe, før ventilen stenger av. Dette sikrer fri flyt av luft gjennom ventilen også i fremtiden.
Har du pumpe med gjenget munnstykke, alá Lezyne fungerer også disse på Fillmore-ventilen. Med Fillmore slipper du til gjengjeld problemet med at gjengede pumpe-munnstykker skrur ut ventilkjernen og slipper ut all lufta du akkurat pumpet inn.
Konklusjon om mulig revolusjon
Fillmore-ventilen er ikke akkurat livsendrende, men den gjør sykling med slangeløse dekk litt enklere og enda mer problemfritt.
Vi ville ikke løpt og kjøpt disse for å erstatte ventiler som allerede fungerer og er i bruk, men neste gang vi trenger nye ventiler vil vi definitivt kjøpe disse i stedet for andre vanlige presta-ventiler.
Sammenlignet med andre fancy ventiler som Peatys og lignende, er ikke prisforskjellen voldsom. Reserve har også livstidsgaranti på Fillmore, noe som gjør at vi ikke vil trenge å legge 499 kroner på blokka mer enn en gang per hjulsett. I kroner og øre er det uansett en liten investering for et mer problemfritt sykkelliv.
Reserve holder faktisk hva de lover med Fillmore. Den er en liten revolusjon og en vesentlig bedre ventil til slangeløs sykling enn den over 100 år gamle presta-ventilen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.