Tjukkasen med navnet Schwalbe Fat Albert har vært i Schwalbes sortiment av stidekk i et tiår. Modellen var faktisk et av de første dedikerte stisyklingsdekk på markedet, med stort volum (2,35") og relativt lav vekt. Mye har skjedd i utviklinga av dekk siden den gang, og også dekks bruksområder er langt mer fragmentert, i likhet med de etterhvert mange ulike typene av terrengsykler.
Les vår test av originale Fat Albert ved å klikke her.
Årets utgave er imidlertid helt ny, og har ikke annet enn navnet til felles med den tidligere versjonen. Nye Fat Albert er ment som en mellomting mellom det lette Nobby Nic (blant våre favoritter på tørt føre, men glatt på vått) og det langt tyngre, robuste Big Betty som i Gooey Gluey-utgave har lakrisgummi som griper på selv de sleipeste svaberg.
Fat Albert kommer i 2,25" og 2,4" bredde i ulike modeller, deriblant UST (slangeløst) i begge bredder. For- og bakdekk har ulike mønstre for å sikre optimal blanding av bremse- og styreegenskaper foran, og grep og fraspark i bakdekket. Felles for dem begge, er at skulderknastene er store, rektangulære og skråstilte, og med en dyp splitt på midten.
Mens andre dekkprodusenter oppgir gummisammensetningers hardhet i såkalt A-verdi ("shore", der ca 35-40a tilsier mjuk gummi med høy rullemotstand, men godt grep i regnvær og på glatt underlag, mens 65-70a er vanlig på lette, raske rittdekk, der lav rullemotstand er prioritert), er tyske Schwalbe hemmelighetsfulle når det gjelder gummiblanding i dekka sine: Blandinga i Fat Albert lyder navnet Triple Nano Compound. Det eneste vi har greid å få ut av dette, er at dekket er bygd opp av gummier i tre ulike hardheter, med hard kjerne og mykere gummi ytterst på knastene. Vi har prøvd 2,4-utgaven med SnakeSkin-forsterkning i sideveggene. Dette gir god beskyttelse mot slitasje på dekkveggene, men ivaretar fleksibiliteten.
Vekta på dekket er litt høyere enn oppgitt, men 800g er til å leve med i så brei dimensjon som 2,4". Dette er uansett ikke noe konkurransedekk med lav vekt i fokus. De testa dekka er ikke i UST-versjon, men blei likevel enkelt satt opp slangeløst ved hjelp av lateksguffe og spesialventiler på et lett, men dønn solid hjulsett bygd av NoTubes Arch-felger (19mm innvendig bredde, tilsvarende Mavics X719 og XM823-ringer) med DT SuperComp-eiker på Chris King-nav. Bredden mellom dekkveggene på disse felgringene var 58mm, mens det er 61mm bredde mellom skulderknastene.
Testsykkelen, en Intense Tracer VP, var på langtidstest i redaksjonen i år. Testen blei oppdatert i de ulike bladene gjennom året. Oppsummering og konklusjon av testen av Tracer VP og de andre langtidstestsyklene sto på trykk i Terrengsykkel nr. 21 (oktoberutgaven).
I bruk
Som sagt, har dekket blitt kjørt slangeløst på halvbreie felger. Store dekk krever lavt lufttrykk, og slike dekk som Fat Albert skal kjøres med lavt trykk. Det sørger for bra grep og høy komfort. Først kjørte vi noen turer med ca 25 psi i dekka (undertegnede veier rett under 70kg ikledd kun raggsokker og badehette). Da kan dette dekket kjøres hardt, og det gir god respons i høy fart i svinger, og trygghet ved harde landinger etter høye dropp. Dekket ruller overraskende bra til å være så stort, og ligger mye nærmere Nobby Nic enn Big Betty GG med hensyn til rullemotstand. Den runde profilen gjør at dekket er lett å legge over på en kontrollert måte, og skulderknastene griper villig, og de bremser godt når det trengs.
Imidlertid var ikke grepet helt som vi skulle ønske oss. Derfor slapp vi ut luft til trykket var på omkring 17-19 psi. Ja, det er lavt trykk, men først da oppnådde vi litt av det grepet man gjerne trenger for å karre seg opp glatte steiner og over røtter. Likevel er Fat Albert mye tettere beslekta med Nobby Nic enn med Big Betty GG også her, men det er fortsatt markert bedre på sleipt underlag enn førstnevnte. I tillegg gir den mer solide utførelsen og de kraftigere dekkveggene mer tillit i steinete, rufsete terreng. Men noe typisk svaberg- eller høstdekk er Fat Albert altså ikke. Det krever litt varsom plassering av kroppsvekta for ikke å spinne når man skal opp glatte flater. Med god teknikk går det, men gummien i knastene er ikke myk nok til at man bare kan trampe til med full kraft i pedalene, slik man kan bli vant til ved langvarig bruk av dekk med klissegummi fra Schwalbe eller Maxxis.
Med så lavt lufttrykk opplevde vi at sideveggene ga litt for mye etter i krappe svinger når det blei kjørt aggressivt (men det lakk ikke luft for det!). Det var ikke gjennomslag som var problemet. Følelsen forsterkes av de relativt høye skulderknastene med splitt; det kjennes litt som om dekket gir unødvendig mye etter. Rundt 20-22 psi er derfor å anse som et minimum, men dette avhenger selvsagt av kroppsvekt og kjørestil.
Schwalbe Fat Albert i ny versjon er mange hakk hvassere som stidekk enn originalen. Du kan ikke forvente at dekket skal oppføre seg som et "Big Betty GG light". Skal du kjøre slangeløst og med lavt trykk - noe dekket bør for å gi bra nok grep - bør du kanskje helst gå for UST-versjonen, evt. på en breiere felgring enn den vi har kjørt med (eksempelvis NoTubes Flow med 22,6 mm innvendig bredde), for bedre støtte i dekkveggene. Har du ikke breie felger, kan kanskje 2,25-bredde være et vel så godt valg. Vi foreslår forbedringer på Fat Albert i form av litt stivere dekkvegger og kanskje også lavere skulderknaster for mer kontant svingfølelse ved lavt trykk.
Vi hadde ingen punkteringer i vår testperiode på to-tre måneder, til tross for hard kjøring i terreng med til dels mye stein. Litt av årsaken er nok å finne i de SnakeSkin-forsterka sideveggene. Dekket virker å ha god slitestyrke; en langt bedre holdbarhet enn den myke gummien i Big Betty GG.
Konklusjon
Schwalbe Fat Albert 2,4 er stort, og gir veldig god komfort. Noe typisk høstdekk er Scwalbe Fat Albert imidlertid ikke, men plasserer seg likevel mellom Nobby Nic og Big Betty GG - litt nærmere førstnevnte i de fleste egenskaper, og dermed litt glatt på sleipt underlag. Men det er et veldig godt allrounddekk, kanskje først og fremst til sommerbruk. Den tida av året er tross alt den seige klissegummien i freeride-dekket Big Betty GG og dess like litt mye å drasse på de fleste deler av landet, etter vårt syn. Fat Albert kommer dermed inn som et betydelig raskere og mer lettbeint alternativ. Til terreng med lite svaberg og røtter som er potensielt glatte, er de nærmest perfekte. Tungvektere bør definitivt gå for UST-utgaven for å få den støtten som trengs i sideveggene.