Vi har testet rittdekk i størrelsen 2,0-2,3. Dette er målene som er oppgitt fra produsenten, men må ikke tas for god fisk. Vi har målt alle dekkene i testen.
Bredde angir bredde over knastene fra ytterpunkt til ytterpunkt, mens volum beskriver størrelsen på dekket målt fra felgkant, over dekkets knaster og til den andre felgkanten. Dekk med stort volum vil gi bedre støtdemping og vil være mer motstandsdyktig mot punktering.
Det dekket som av produsenten oppgis til å være størst, Speed King 2,3 var i denne testen det minste i volum. Schwalbes 2,25-dekk er ganske nøyaktig like store som Maxxis’ 2,1-dekk.
En ting det er verdt å merke seg er at vel så viktig som dekkets mønster er dekkets gummiblanding. Myk gummi gir bedre feste på våte røtter og fjell og en smidere følelse i terrenget. Hard gummi vil rulle bedre på hardt underlag og suge mindre på grus og asfalt. Hard gummi vil også gripe dårligere på vått føre. Er det tørt kan det være fordeler med hard gummi, men er det vått, selv bare noen få steder, drar dekkene med seg vann til steiner og fjell og det kan fort bli glatt med hard gummi.
Vi har testet vanlige dekk som er beregnet på bruk med slange. Specialized sine dekk er såkalt tubeless ready og er testet uten slange, men med tetningsvæske. Disse dekkene er veldig lette å sette opp slangeløst og er blant markedets letteste dekk når de brukes uten slanger.
Bruker du mye penger på sykkelutstyr og mye tid på å trene, bør du bruke noen ekstra kroner på gode dekk som er tilpasset de forholdene du skal sykle i.
Dekkene:
Vekt: 475 gram
Pris: 499 kroner
Reell Bredde: 53 mm
Volum: 140 mm
Import: deler.no
Vått berg/røtter: 4,5
Gjørme: 3
Hardt underlag: 5,5
Rulling: 5
Sidegrep: 3
Punkteringsikkerhet: 3,5
Grus/asfalt: 5
Snitt: 4,2
Maxxis Aspen er et dekk med lave knaster og lettrullende mønster. Dekket har likevel Maxxis sin relativt myke 60A-gummiblanding som sørger for trygt grep på vått fjell og glatte røtter. Dekket oppfattes som lett og raskt på stien, men noe smalt. På grusveier og asfalt ruller det bra, men ikke så raskt som de dekkene i denne testen med hardere gummiblanding, som Schwalbe Racing Ralph og Continental Race King. Aspen-dekkene har ganske tynne sidevegger og er noe utsatt for punkteringer. Et lettrullende dekk for varierte maraton-løyper med mye grus og hardt underlag, men også med glattere partier. Dekket finnes også i en tyngre og grovere 2,25-variant til rask stisykling.
Vått berg/røtter: 5
Gjørme: 4
Hardt underlag: 5
Rulling: 4,5
Sidegrep: 4,5
Punkteringsikkerhet: 4,5
Grus/asfalt: 4
Snitt: 4,6
BEST TIL RUNDBANERITTCrossmark er et allsidig dekk med en uthevet rullebane i midten og kantete knaster på sidene. Dekket har relativt stort volum og griper godt på det aller meste av underlag og føre. Dekket har et lettrullende mønster, men den myke, gripevillige gummien medfører at det suger litt mer enn Schwalbe Racing Ralph og Continental Race King på fine grusveier. Svinggrepet er godt både på grus og i terrenget og tillitten på vått fjell er god. Maxxis Crossmark er et solid all-round-dekk som fungerer til det aller meste av terreng. Aller best er dekket i variert terreng som også byr på våte rot- og bergpartier. Dekket kan monteres bak-frem for bedre grep på løst underlag og i gjørme. Crossmark finnes i flere varianter også i 2,25 og UST-versjon for slangeløst.
Vått berg/røtter: 4,5
Gjørme: 3
Hardt underlag: 5,5
Rulling: 6
Sidegrep: 3,5
Punkteringsikkerhet: 4,5
Grus/asfalt: 6
Snitt: 4,7
BEST TIL MARATONRITTRace King 2,2 er et stort dekk med små, tett plasserte knaster. Dekket griper godt på underlaget og ruller ekstremt lett over hardt underlag. Supersonic-versjonen har black-chili-gummi som gir godt grep på vått føre også. Volumet er stort og dekket gir derfor god støtdemping. På smale felger som Mavic sine Crossmax som vi testet dekkene på, er dekket så stort at det ruller litt på felgen når det presses i svingene. Dekket er smalt i forhold til høyden og har ikke spesielt godt sidegrep på løst underlag. Det kan også pakke seg i seig gjørme. Race King Supersonic er et allsidig dekk som ruller lett og gir god støtdemping og punkteringsmotstand takket være stort volum. Dekket er best til maratonritt med variert underlag og et godt valg til grusveiritt som Birken og Grenserittet. Dekket ble brukt til å vinne årets Terrengsykkelritt.
Vått berg/røtter: 4
Gjørme: 4
Hardt underlag: 3,5
Rulling: 4
Sidegrep: 4
Punkteringsikkerhet: 3
Grus/asfalt: 3,5
Snitt: 3,7
Speed King 2,3 er et mye mindre dekk enn 2,3-betegnelsen tilsier. Dekket har små knaster som står langt fra hverandre på dekket. I terrenget kjenner man at knastene gir en del vibrasjoner og støy på hardt underlag og det bør være myke forhold for at dekket skal komme til sin rett. I gjørme griper det ok samtidig som det absolutt ikke pakker seg. Dekket er smalt og lett og er ikke spesielt motstandsdyktig mot punkteringer. At dekket oppgis til 2,3-bredde er misvisende.
Vekt:517 gram
Pris:499 kroner
Reell Bredde:53 mm
Volum:141 mm
Import: cyklon.no
Vått berg/røtter: 2,5
Gjørme: 3
Hardt underlag: 5,5
Rulling: 5,5
Sidegrep: 5
Punkteringsikkerhet: 4,5
Grus/asfalt: 5,5
Snitt: 4,5
Racing Ralph er allsidige dekk som ruller veldig godt på grus og gir godt grep i terrenget både rett frem og i svinger. Dekket har tette små knaster og er 2,25-dimensjon omtrent like stort som Maxxis’ og Specialized 2,1/2,0-dekk. Racing Ralph er er passe stive i sideveggene til å gi god støtte selv på smale felger og er relativt motstandsdyktige mot punkteringer. På fin skogbunn oppfattes dekket som veldig raskt og det slipper underlaget på en måte som gir en lettbeint følelsen. Dekkets store svakhet er på vått underlag der den relativt harde gummiblandingen gjør det veldig glatt både på fjell og røtter. Dette gjelder også på tørt fjell hvis du tar med deg vann på dekkene fra et gjørmehull. Best på grus og i tørr skog. Dekket er lett å sette opp slangeløst.
Vekt: 455 gram
Pris: 499 kroner
Reell Bredde: 56 mm
Volum: 146 mm
Import: cyklon.no
Vått berg/røtter: 3
Gjørme: 4,5
Hardt underlag: 4,5
Rulling: 4,5
Sidegrep: 5
Punkteringsikkerhet: 2,5
Grus/asfalt: 3,5
Snitt: 3,9
Rocket Ron er et lett dekk med ganske stort volum i 2,25-størrelse. Dekket har skarpe, små knaster og god spredning av disse. På hardt underlag kan du kjenne noe knastestøy og vibrasjoner, men dekket følger terrenget godt. På vått underlag sitter dekket dårlig på fjell og røtter, men det gir ok grep når det er løst. Dekket er best egnet som et fordekk sammen med Racing Ralph bak. Da gir det bra svinggrep på myk skogbunn. Foruten grepet på vått fjell og røtter er dekkets akilleshæl at det er utsatt for punkteringer. Tynne sidevegger og lav vekt gjør det lett å få gjennomslag med disse dekkene. Vær oppmerksom på at disse dekkene i 2,1-versjon er smale og enda mer utsatt for punkteringer. På tørt føre og på løs skogbunn er Rocket Ron et supert og lett fordekk, men dessverre er forholdene sjelden så bra her hjemme.
Vekt: 515 gram
Pris: 549 kroner
Reell Bredde: 53 mm
Volum: 141 mm
Import: specialized.com
Vått berg/røtter: 5,5
Gjørme: 3,5
Hardt underlag: 5,5
Rulling: 4
Sidegrep: 4,5
Punkteringsikkerhet: 5,5
Grus/asfalt: 3
Snitt: 4,5
Fast Trak LK er et dekk med lave knaster (LK), relativt stort volum og myk gummi. Dekket griper suverent på vått svaberg og på våte røtter og pakker seg ikke i gjørme da det ikke er noe sted for gjørma å feste seg. S-Works-versjonen er oppgitt fra Specialized å være såkalt Tubeless Ready; dette innebærer at dekket har forsterket kanttråd og at det lett blir tett uten slange, men med tetningsvæske. Dekket er veldig motstandsdyktig mot punkteringer og veldig allsidig når det skal sykles fort i terrenget. Dekkets største minus er at den myke gummien, som griper så bra når det er vått, også suger en del på grus- og asfaltveier. Vekten er veldig lav sett i sammenheng med at de så lett monteres uten slange og at det skal mye til å punktere. En sterk kandidat til Ultrabirken!
Vekt: 555 gram
Pris: 399
Reell Bredde: 56 mm
Volum:144 mm
Import: specialized.com
Vått berg/røtter: 5,5
Gjørme: 5
Hardt underlag: 4
Rulling: 3
Sidegrep: 5
Punkteringsikkerhet: 6
Grus/asfalt: 2,5
Snitt: 4,4
Captain er blant denne testens største dekk til tross for at det bare er oppgitt til å være 2,0 i størrelsen. Captain-dekket har en uthevet rullebane i midten og kan minne litt om Crossmark. Dekket er supert som et gripevillig og solid fordekk sammen med Fast Trak og gir veldig godt sidegrep både på hardt, løst, og vått underlag. Dekket oppfattes som noe tregt på asfalt og grus, noe som er logisk den myke gummien tatt i betraktning. Som solid, raskt og gripevillig dekk til rask stisykling er dette dekket i sitt ess. Det er lett å montere uten slange og da er det ekstremt motstandsdyktig mot punkteringer. Et supert dekk for de harde treningsturene og ritt i grovt terreng.