MEKKEJOBB: Du må gjøre en liten innsats for å montere dekkinnleggene. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Tannus Armour Tubeless 29
Veiledende pris: 599 kr
Vekt: 164 gram (veid av oss)
Mål: passer dekkbredde fra 2.1 til 2.6
Produsent: tannus.com
Med dekkinnlegg kan du kjøre med lavere lufttrykk for mer grep og komfort, samtidig som du får et dekk som sitter bedre på plass mot felg og underlag i både sving og under kompresjoner. I tillegg gir det deg god beskyttelse mot punktering og gjennomslag mot felgen.
Unik utforming
Tannus Armour Tubeless 29 leveres i en eske med dekkinnlegg og bruksanvisning. Vi veide innlegget til 164 gram, noe som er 14 gram mer enn det produsenten oppgir. Innlegget har en spesiell utforming i forhold til mange av konkurrentene, ved at den har såkalte vinger som former seg til felgens vegger. Tannus Armour Tubeless 29 er et dekkinnlegg som ikke må forveksles med de typiske rørbeskyttelsesinnleggene som mange av de konkurrenende produsentene lager.
Tannus har valgt å konstruere innlegget som et tokammer-system, der det både er luftrom mellom dekket og innlegget, og mellom felgen og innlegget. Dette systemet gjør også at du ikke trenger spesielle ventiler for å få det til å fungere.
Armour Tubeless kommer i to versjoner, en for 27,5 tommer og en for 29 tommers hjul. Produsenten oppgir at optimal dekkdimensjon er mellom 2.1 til 2.6, noe de aller fleste terrengdekk også er. Dekkinnlegget har en tykkelse på 14 mm og er i følge Tannus laget av en skumgummi-blanding som skal være fleksibel, sterk og ikke-absorberende i forhold til punkteringsguffe. Dette gjør at du kan bruke dekkinnlegget om og om igjen.
Montering
Vi monterte Tannus Armour Tubeless 29 på DT Swiss` AM LN 370 aluminiumsfelger med 30mm innvendig bredde både foran og bak. Dekkene vi benyttet var helt nye Pirelli Scorpion Enduro S foran og Scorpion Enduro R bak, begge dekk i dimensjonen 29x2.4.
Vi brukte 15 minutter lenger tid enn produsentens estimat (5 minutter) på å installere innleggene og dekket. Vi tok dekk og innlegg av for å legge ny felgtape etter en stund og brukte da omtrent samme tid som ved første installasjon. Vi har opplevd enklere installasjon av andre dekkinnlegg og må legge til at vi totalt knakk to Pedros dekkspaker i forbindelse med monteringen av Tannus Armour Tubeless 29 på et hjulsett.
HULROM: Dekkinlegget er utformet slik at du får to lommer med luft i dekket. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
STREKK: Det kan være et alternativ å montere innlegget på felgen for at det skal sette seg litt før montering. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
PLASSER HER: Det er markert hvor dekkinnlegget skal monteres rundt ventilen i felgen. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Enkleste måten å installere innleggene fant vi ut er å først sette på den ene dekksiden på felgen, deretter begge sidene av Armour Tubeless og til slutt den siste dekksiden. På det siste steget med å få på den siste dekksiden, kan det være lurt å bruke litt grønnsåpe på både dekksiden og felgen for smidigst mulig montering. Ved installasjon brukte vi to dekkspaker som var til god hjelp. Vi tilførte ca 60 ml latexvæske fra NoTubes via ventilen per dekk.
Tilføring av guffe ved å helle væsken i dekket før du setter det på ser vi på som omtrent umulig hvis innlegg og dekk er vanskelig å få på som i dette tilfellet. Et tips for enklere installasjon kan være å sette dekkinnlegget på en felg en liten stund før du skal installere det slik at det strekker seg og former seg etter felgen.
Ute på stien
Vi har testet Tannus Armour Tubeless 29 på varierende underlag både på stiturer og et enduroritt. Dette inkluderte mange områder der grep var viktig. Dette betydde at vi virkelig kunne høste fordelene av å kjøre lavere trykk i jakten på det optimale oppsettet. Vi prøvde oss litt fram når det gjelder dekktrykk, og startet først med det vi kjører med til vanlig, nemlig 20 psi. Etter en stund reduserte vi dekktrykket til rundt 17-18 psi, og merket at du fint kan gå litt ned på dekktrykket for økt grep mot underlaget.
Dekkinnlegget holder også mål når det gjelder gjennomslag mot felg og virker å være solid og sterkt. Når det gjelder støtte i svinger og i kompresjoner kan vi ikke si at vi merket spesiell særlig stor forskjell fra andre dekkinnlegg vi har prøvd, men innlegget øker trygghetsfølelsen og gjør at vi turte å gi på enda mer i forhold til et dekk uten innlegg. Vi hadde heller ingen punkteringer i testperioden med Tannus Armour Tubeless 29 i dekkene.
Vi testet også bakdekket helt uten luft for å sjekke om det fungerer å sykle videre hvis du for eksempel skulle få en punktering på en enduroetappe. Dette fungerte faktisk nokså bra, trolig på grunn av innleggets store volum og oppbygning.
I lettvektsklassen
Tannus Armour Tubeless 29 er et av det letteste dekkinnlegg dufår på markedet med en vekt på 164g. Til sammenligning har både Rimpact Pro (160g) og Vittoria Air-liner Medium (165g) omtrent lik vekt, mens Cush Core Pro er noe tyngre (260g). Prismessig er også Tannus rundt 350 kr rimeligere enn Cush Core Pro, mens prisen på Rimpact og Vittoria er omtrent den samme. Både Cush Core Pro og Rimpact Pro medfølger det ventil i prisen.
Innlegget gjør absolutt jobben med å beskytte deg fra kjedelige gjennomslag mot felgen og øker også sykkelopplevelsen i form av at du kan føle deg trygg med et solid innlegg i utforkjøringer og svinger. At den har god sideveggbeskyttelse er også et pluss. Vi savner at det følger med ventiler til monteringen, slik som flere av konkurrentene gjør.
Konklusjon
Tannus Armour Tubeless 29 er dekkinnlegget for deg som ønsker å forsikre deg mot punkteringer og gjennomslag mot felgen, og samtidig ikke vil tømme lommeboka. Her får du mye for pengene og kan bruke dekkinnlegget i lang tid fremover, men beregn god tid til montering da innlegget har stort volum som kan gjøre det litt krevende å montere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.