Det litt ironiske Down country begrepet har for fullt inntatt terrengsykkelbransjen. Det første dekket som skryter på seg å være laget spesielt for denne kategorien er nå ute. Vi har testet nykommeren Syerra fra Vittoria.
GOD AVSTAND: Vittoria Syerra har et åpent mønster med avstand mellom knastene. Foto: Lars Frederic Nordbakken
Vittoria Syerra DWN.CTRY
Dimensjon: 29 x 2.4
Pris: 779 kr
Vekt: 850 g (oppgitt av produsent og veid av oss)
Farge: sort med røde og hvite detaljer
Nettside: vittoria.com
Først ute med DWN.CTRY
Den italienske dekkprodusenten med røtter tilbake til 1953 har med Syerra lansert et nytt terrengdekk som plasserer seg i kategorien mellom de typiske lette rundbanedekkene og de mindre grove stidekkene. Dekket er det første på markedet med påskriften DWN.CTRY (down-country) på sideveggene, og er designet for å takle de mest utfordrende partiene i typiske maraton og rundbaneløyper, samt lange stiturer med bratte stigninger og tekniske utforkjøringer.
Dekket kan benyttes som både for- og bakdekk og kommer foreløpig bare i dimensjonen 29x2.4 i Tubeless Ready med 60 TPI casing og ekstra beskyttelse i sideveggene. Syerra veier inn til oppgitte 850 gram, og er med det lettere enn Vittorias stidekk Agarro, men tyngre enn deres fullblods rundbane, Barzo og Mezcal.
Fire gummiblandinger forsterket med grafén
Som andre terrengdekk fra Vittoria har også dette dekket en firekomponents gummiblanding (4C). Med tilsetning av supermaterialet grafén, har dekket blitt produsert for å finne balansen mellom grep, holdbarhet og punkteringsmotstand.
Grafén er ikke Vittorias eget materiale, men et unikt grafittlignende materiale med tykkelse på kun ett karbonatom. Det er det letteste og sterkeste materialet som er laget og utviklerne vant Nobelpris for jobben i 2010.
Dekket har 60 TPI, noe som vil si at det har 60 vevde tråder per kvadrattomme. TPI (antall vevde tråder per kvadrattomme i dekket) forteller oss hvor finvevd stammen av dekket er. Mange dekk til rundbane kommer med 120 TPI for å holde vekten nede, mens Syerra`s 60 TPI gir ganske stive sidevegger som gjør at du kan tillate deg noe lavere dekktrykk enn ved et rent rundbanedekk. Dekkene med lav TPI vil som oftest også holde lengre.
Knastene er plassert med forholdsvis god avstand som ifølge Vittoria skal bidra til god avrenning av for eksempel gjørme og hindre at dekket pakker seg så lett. Knastene i senter er forholdsvis små mens sideknastene er noe kraftigere.
Gummiens mykhet varierer i forhold til funksjonen til knastene i de forskjellige områdene av dekket. De ulike gummiblandingene er først og fremst designet for å være hardere under sideknastene for forbedret stabilitet og beskyttelse fulgt av en mykere gummiblanding i øvre del av sideknastene for maksimalt grep.
Under den sentrale slitebanen har dekket en gummiblanding for bedre holdbarhet og punkteringsmotstand, mens det ytterste laget mot underlaget sørger for bedre grep ved både tråkk og bremsing.
Et allsidig dekk med mange bruksområder
Vi testet Syerra-dekket både foran og bak på et hjulsett i aluminium med 30mm innvendig bredde. Bredden på dekket målte vi til 58 mm og høyden til 59 mm. Dekkene ble satt opp slangeløst og med et dekktrykk på 18 PSI foran og 20 PSI bak. Testene ble utført på varierende underlag, med alt fra våte svaberg, barnålsstier og steinete utforkjøringer til tørre grusveier og asfalt. Ut ifra de testene vi gjennomførte virker Syerra som et robust dekk som tilbyr større sikkerhet og komfort enn et rent XC-dekk, og det er derfor et godt alternativ for deg som sykler mye på variert underlag hvor det å ha et komfortabelt dekk står i fokus.
Dekket virker raskt og gir oss fort følelsen av å beherske de faste underlagene meget godt. Takket være robustheten lar Syerra deg takle selv de vanskeligste stiene med større sikkerhet. Dekket kan også være gunstig for deg som sliter med punkteringer i typiske XC-løyper. Slik vi ser det kan dette dekket være et alternativ til for eksempel ritt som Ultrabirken og Terrengsykkelrittet, som byr på nettopp variert underlag med innslag av partier med stor punkteringsfare.
Vi synes dekket leverer som forventet, men savner kanskje hakket bredere dekk til denne kategorien. Prismessig er også Syerra noe dyrere enn de vanlige rundbanedekkene. På vått underlag med røtter og svaberg fikk vi følelsen av å ikke ha optimalt grep med dekket. Spesielt mistet vi grepet på bakdekket på de våte røttene i tekniske stigninger i testperioden.
Avstanden mellom knastene gjør at gjørme renner rimelig bra av, selv om grep og trekkraft ikke er i nærheten av et mer gjørmepreget dekk. Et område hvor dekket derimot leverer som forventet er holdbarheten, og til dags dato har vi ikke hatt en eneste punktering, selv etter røff behandling på ulike stier. Dekket er også veldig lett å sette opp slangeløst.
Vittoria anbefaler sine egne Air-liner dekkinnlegg til dekkene, men de vil selvfølgelig også fungere utmerket med andre innleggsalternativer eller kun med guffe.
DWN.CTRY-alternativer
Å sykle på disse dekkene får oss til å sammenligne de med et andre dekk vi har prøvd tidligere, kanskje spesielt Maxxis Rekon og Rekon Race. Når vi ser på slitebanemønsteret, vil nok mange også sammenligne Syerra med Maxxis Ikon eller Specialized Fast Trak, men når det gjelder ytelse tror vi de er mer i tråd med nevnte Rekon Race som kom på markedet allerede for fire år siden.
Samtidig blir det spennende å se om flere dekkprodusenter kaster seg på samme trend og om mer robuste down-country dekk virkelig vil slå an.
Konklusjon
Vittoria Syerra er et solid og allsidig dekk som passer til et bredt spekter av kjørestiler, alt fra XC til ren stisykling i skogs- og fjellterreng. Med sin slitestyrke og andre egenskaper vil dekket kunne gi deg mye moro for pengene og passe ekstra godt for deg som ikke er ute etter å bytte dekk for ethvert føreforhold.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.