Sykkelventilen vi bruker har vært omtrent lik i 100 år. Nå lanserer Santa Cruz’ hjulfirma Reserve en helt ny tubeless-ventil, spesialtilpasset bruk med slangeløse dekk og tetningsguffe.
NY VENTIL: Reserve Fillmore tubeless ventil skal gjøre slangeløs sykling og luftpåfylling mye enklere.
Lesetid: 4 minutter
Det kan virke vanskelig å bli entusiastisk over noe så lite som en sykkelventil, men det er ikke til å komme unna at ventilen vi bruker i slanger og dekk er blant de viktigste delene på en sykkel.
Fillmore-ventilen fra Reserve og Santa Cruz kan være en lite revolusjon når det kommer til sykkelventiler. Den kan fort bli et produkt alle syklister vil ha og alle sykkel- og hjulprodusenter vil ønske og bruke.
Prestaventilen som er den vanligste på moderne sykler ble oppfunnet så tidlig som i 1920. Den enkle ventilen har vært tilnærmet uendret siden den ble funnet opp i Frankrike for 101 år siden. Samtidig har syklene vi sykler utviklet seg ekstremt mye.
Slangeløse dekk er i ferd med å ta over både i terrenget, på grusen og på landeveien. Med dette kommer nye ventil-utfordringer vi ikke har hatt tidligere.
Reserve sin nye ventil Fillmore skal løse mange av problemene vi har med prestaventiler og slangeløs sykling.
Fillmore-ventilen kommer oss som bruker slangeløse dekk i møte på fire måter.
Stort luftvolum
Fillmore-ventilen har stor åpning og lar mye luft komme inn på en gang. I dag må man ofte skru ut ventilkjernen på presta-ventilene for å få blåst opp nye slangeløse dekk. For at dekkene skal hekte seg i felgen trengs det mye luft på kort tid. Ofte må du bruke en egen kompressorpumpe for å få det til. Fillmore-ventilen er omtrent som en presta-ventil uten ventilkjerne. Den slipper inn tre ganger så mye luft som en prestaventil. I motsetning til med en prestaventil uten ventilkjerne trenger du ikke å stresse med at all luften går ut av dekket når du skal skru inn ventilkjernen igjen. Fillmore-ventilen skal slippe masse luft inn, uten at det suser ut igjen når du tar av pumpa.
Tettes ikke av guffe
Et annet problem med slangeløse oppsett er at tetningsvæske, det vi gjerne kaller guffe, fyller og tetter ventilen. Presta-ventiler er helt åpne på innsiden av dekket og flytende tetningsvæske vil raskt tette både hull og fylle opp selve ventilrøret. Dette gjør det raskt mer krevende å fylle på mer luft, eller sette opp nye dekk med en eldre, velbrukt ventil.
Fillmore-ventilen har en egen tetningsløsning på innsiden av ventilen. Denne slipper luft inn, men tetter hullet på innsiden av felgen så fort du er ferdig med å fylle på luft.
Fyll på guffe rett gjennom ventilen
Fillmore-ventilen store åpning og gode luftflyt gjør at du også kan fylle på med guffe rett gjennom ventilen. Med vanlig prestaventil har vi tidligere enten fylt guffe i dekket direkte, altså før vi vipper den siste delen av dekket på plass på felgen, eller ved å skru ut ventilkjernen. Fillmore-ventilen tillater at du spruter guffe rett gjennom ventilen, uten å skru ut noe ventilkjerne eller tilsvarende.
Slipp ut luft presist og enkelt.
Til slutt skryter Fillmore-produsenten av at det er lett å justere dekktrykk underveis på tur. Ventilen har en ventilhette som lar deg kontrollert slippe ut luft. Du løsner ventilhetten litt og trykker på den for å slippe ut litt luft om gangen.
Passer alle felger
Åh nei! ikke enda en ny standard, tenker du kanskje om den nye ventilen. Men det er det ingen grunn til. Fillmore-ventilen passer i hull som passer presta-ventil. Du trenger ikke å borre nytt eller utvide hullet i felgen og du trenger heller ikke å bruke en annen type felgteip eller bytte ut dekkinnlegget du bruker i dag.
Dekkinnlegg kommer ofte levert med egne ventiler som skyter luften ut til siden i stedet for rett opp i dekket. Fillmore-ventilens guffe-stopper fungerer litt på samme måten slik at du enkelt skal kunne pumpe luft gjennom den, selv om du bruker dekkinnlegg. Ventilfoten som plasseres ned i felghullet er av samme type som den koniske på Stans No Tubes ventiler og andre produsenters. Ventilen vil fungere med de aller fleste felgprofiler og felgteiper uten at du må endre noe som helst.
Noen ulemper?
Vi håper på å få noen testeksemplarer av Fillmore-ventilen om kort tid. Inntil da kan vi ikke se så mange andre ulemper enn ganske høy pris og at ventilene inntil videre kun kommer i ganske korte lengder, 42 mm tilpasset felger med profilhøyde på 18-28 mm. De som har høyprofil-hjul på landeveis- eller gravel-sykkelen må vente litt lengre. Det skal komme ventiler i de fleste aktuelle lengder til våren.
Prisen er satt til 499 kroner for et par ventiler. Dette er omtrent det dobbelt av hva vanlige løse slangeløse ventiler koster fra andre produsenter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.