Du finner også tips til hvordan du justerer sykkelgir og oppgraderer til 1x12 drivverk på sykkelen din.
Navgir vs. kjedegir
I all hovedsak skiller vi i dag mellom to typer girsystemer på sykkel: Utenpåliggende gir og innebygde navgir.
De utenpåliggende girene er dem vi alle kjenner. Her flytter et gir kjedet opp og ned på en kassett med tannhjul i forskjellig størrelse.
Innebygde navgir består av tannhjul inne i selve baknavet. Kjedet går rundt et fast tannhjul, mens selve giringen foregår ved at tannhjulene inne i navet bytter plass og flytter på seg for å lage forskjellige utvekslinger.
Norske Kindernay er en av få produsenter som lager girnav som er konstruert for å tåle hard terrengsykkelbruk.
Når det kommer til utenpåliggende gir har terrengsykler nå endt opp med 1x12-oppsett som standard. Dette betyr at du har ett tannhjul på kranken og 12 tannhjul i kassetten i bakhjulet.
I terrengsyklingens barndom hadde terrengsykler 3x6-oppsett, før utviklingen gikk videre gjennom 3x7, 3x8 og 3x9. Så innførte girprodusenten SRAM 2x10, som Shimano matchet med både 2x10 og 3x10. SRAM trumfet med 1x11 og rykket raskt i fra med 1x12-oppsett fra 2015. Fra og med 2019 har både Shimano og SRAM hatt 1x12-oppsett som standard på terrengsykler.
Elektronikk vs wire?
Shimano hadde tidligere elektroniske versjoner av toppgruppene XTR og XT. Da i 2x10-oppsett. Shimanos Di2-teknologi, som er veldig populær på landeveissykler sender girsignalene fra knapper til gir med tynne ledninger. Shimano har ikke satset på Di2-i terrenget siden 2018.
Siden 2019 har SRAM hatt elektroniske gir med trådløs betjening. Den amerikanske produsentens såkalte AXS-teknologi har et oppladbart batteri på bakgiret og sender trådløse signaler mellom gir-knappene på styret og bakgiret. SRAMs AXS-teknologi kan brukes på tvers av produsentens girsystemer for terrengsykler, gravelsykler og landeveissykler. AXS-teknologien brukes også på Rock Shox sin trådløse senkepinne Reverb AXS.
I mars 2023 kom SRAM med sin nyeste trådløse teknologi - Eagle Transmission - som er navnet på et helt drivverk-system, som i første omgang kommer på utstyrsnivåene XX SL, XX og XO. Du kan lese alt du trenger å vite om SRAM Eagle Transmission AXS her.
Krankdrev og utveksling
Dagens 1x12-oppsett lar seg spesialtilpasse på flere måter. SRAM tilbyr to forskjellige kassettstørrelser - 10-50 eller 10-52.
Shimanos tolvdelte kassetter spenner fra 10-51.
I tillegg kan man tilpasse utvekslingen terreng og bruk. I rundbane- og maratonritt brukes det gjerne tannhjul med 36-40 tenner, mens man til stisykling gjerne bruker 28-32 tenners krankdrev. Endurosykler kan gjerne ha en mellomting, 32-36 tenner, avhengig av løypene som skal sykles.
Kassettene fra Shimano og SRAM skal i følge produsentene ikke fungere optimalt om hverandre. Du kan heller ikke montere en 12-delt Shimano-kasset på et baknav beregnet på SRAM-kassett. Ei heller motsatt.
SRAMs 12-delte kassetter på GX, X01 og XX1-nivå krever SRAMs spesielle XD-boss for feste av kassett til baknav. SRAM NX-kassetten spenner fra 11-50 og monteres på Shimanos vanlige HG-boss.
Shimanos nye 12-delte kassetter kan kun monteres på Shimanos helt nye MicroSpline-boss.
SRAM sine 12-delte girsystemer har tilnavnet Eagle. 11-delte varianter av XX1, X01, GX og NX finnes fortsatt på markedet. Også Shimanos rimeligere grupper, SLX og Deore kommer i 11-delte versjoner.
I tillegg til de to store gir-aktørene på markedet finnes det også andre fabrikanter som for eksempel TRP og Microshift.
Produsentenes 12 delte gir-hierarki anno 2022:
Rangert fra dyrest til rimelig:
SRAM XX SSL Eagle Transmission AXS
SRAM XX Eagle Transmission AXS
SRAM X01 Eagle Transmission AXS
SRAM GX Eagle AXS
SRAM XX1 Eagle Mekanisk - Shimano XTR 1x12
SRAM X01 Eagle mekanisk - Shimano XT 1x12
SRAM GX Eagle Mekanisk - Shimano SLX 1x12
Sram NX Eagle Mekanisk - Shimano Deore 1x12
SRAM SX Eagle Mekanisk