Rett fra nett kommer tyske Canyon med nyskapning. Det tyske internettmerket har lenge vært kjent for solide og lette sykler med dyrt utstyr i forhold til prisen, men de har også hele tiden drevet med mer nyskapning enn det man kanskje forventer av et internett-merke.
Sist ut er prosjektet som Canyon har valgt å kalle 1,44 opphøyd i annen. 1,44 henviser til avstanden mellom girene, mens opphøyd i annen viser til utregningen for hvor stort spenn det blir mellom tyngste og letteste gir totalt.
Ved å flytte girene fra kranken til inne i baknavet åpner man opp muligheten for lavere q-faktor (avstanden mellom pedalene), giring under flere situasjoner og selvfølgelig mindre sjanse for å miste kjedet i fart.
Man kan også sykle med kjede og mindre krankdrev. Gir i navet har rett og slett mange fordeler. Ulempene har vært vekt og dårlig effektivitet. Altså motstand i tråkket. Canyon hevder at effektiviteten skal være på høyde med standard drivverk, men et innvendig gir vil ha lik effektivitet uansett hvor mye grus det ligger i kjedet.
Canyons vektmål for navgiret er 630 gram, noe som skal være tilsvarende et XT-drivverk med tre krankdrev, og frontgir. Navet er i motsetning til andre girnav tiltenkt å bli brukt i ritt-sammenheng og det er konstruert slik at det ikke trenger noen vektstang eller torque-arm som f.eks Rohloff er avhengig av.
Det er ting som kan tyde på at Canyon først og fremst viste dette frem på Eurobike for å få oppmerksomhet da ingen kunne fortelle noe om når det kunne komme på markedet eller hva prisen vil bli, men det er uansett et spennende konsept som vil løse flere problemer.
I utgangspunktet tenker Canyon at navet brukes med et 32-tenners tannhjul på kranken. Da vil det bli 1-1 utveksling og direkte kobling mellom krank og boss i navets utgangsposisjon.
Dette vil da være tilnærmet uten påvirking av den indre mekanismen. De to andre girene vil ligge på hver side av utgangsposisjonen. Et over-drive gir som vil et tyngre gir i forholdet 1-1,44, mens navet også vil ha et krabbegir med tilsvarende lette gir.
Les mer på Canyons egne nettsider.
Strive, klar for USA
Canyon har allerede en toppturplattform i sykkelen Torque. Men ting kan tyde på at de nå ønsker å fristille seg fra Horst-link-opphenget som Specialized eier patentet på i USA. Både rittfulldemperen Lux og den nye topptur-sykkelen Strive har oppheng som ikke benytter seg av Specializeds patent med leddet kjedestag. Nye Strive er til for veksling lik sykler fra comebacket til Diamond Back. Strive vil i beste Canyon-tradisjon komme i godt utstyrte varianter med Easton-hjul, Rock Shox Reverb-setepinne og Hammerschmidt-krank.