Det måtte komme før eller senere, og endelig lanserer giganten Shimano et 12-delt drivverk og sykkelgir for terrengsykler.
Helt siden SRAM lanserte sin Eagle-teknologi med 1x12, har dette vært førstevalget for mange terrengsyklister på tvers av alle grener og konkurranseformer. Det 12-delte systemet har hatt fortrinn over den eldre 1x11-løsningen i form av økt rekkevidde.
I dag lanserer altså Shimano sitt svar til SRAM, den nye XTR M9100-gruppen. Den vil komme i tre varianter, myntet på forskjellige terrengsykkelgrener; rundbane, maraton og enduro. Forskjellen(e) finner vi når vi dykker ned i detaljene på komponentene. La oss begynne med kassetten
This one goes to 12.
Kassetten er da altså endelig 12-delt, og kommer i tre varianter. Grunnmodellen har utveksling fra 10 til 51 tenner. (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T). I tillegg kommer en kassett med tettere giring fra 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T) tenner som har en tettere frekvens mellom tannhjulene, tilpasset dem som vil ha jevnere overgang mellom girene, og sykler stier og løyper uten de alt for store terrengforskjellene.
Den tredje kassetten er, hold deg fast, 11-delt. Denne er basert på 10-51-kassetten, men 51T-drevet er fjernet. Fordelen skal være at ryttere skal kunne få 12-delt utveksling mellom girene på en 11-delt kassett, og at det blir noe lettere. Den 11-delte kassetten vil bruke et spesielt nav, hvor det er bredere avstand mellom flensene på navet, for å gi et kraftigere hjul. Dette mener Shimano skal passe både enduro- og rundbanesyklister.
Kassettene bruker drev av aluminium, titan og stål for å treffe den riktige kombinasjonen av vekt og presisjon.
I senter av hjulet
Ingen nye hjulsett i denne omgang fra Shimano, men nye nav. Et ekstra tannhjul betyr at bosset må redesignes, en teknologi Shimano kaller Micro Spline. Palene i frikoblingsmekanismen blir nå erstattet med et ratchet-system, som skal redusere friksjon og gjøre navet nært stillegående. Framnavene vil komme både i 100 og 110mm bredder med 15mm aksling, mens baknavene vil komme i 142 og 148mm (boost) bredde for 12 mm gjennomgående aksling.
De nye baknavene er tilpasset de nye kassettene fra Shimano med egne boss. Lydnivået skal være lavere med ny mekanisme for frikobling.
Navene med Centrelock-fester til skivene kommer både i 100 og 110-millimeter bredde.
Fortsatt mulig med to!
Kranken er også ny, og ikke overraskende er vekten redusert med omtrent 80 gram fra tidligere versjoner. Den er tilgjengelig med direct-mount drev fra 30 til 38 tenner. Og som hos SRAM skal du i utgangspunktet ikke trenge kjedefører, men Shimano vil ha en XTR kjedefører tilgjengelig, spesielt tiltenkt endurorytterne.
Kranken har direct mount-feste av drev, og drevene er tilgjengelig fra 30 - 38 tenner.
Men Shimano gir ikke slipp på muligheten til å kjøre to krankdrev, og beholder fortsatt en krank med to drev på 28 og 38 tenner, spesielt tiltenkt 10-45-kassetten for maksimal gir-utveksling og tette skifter mellom girene.
Skulle du foretrekke å ha 2x12 gir er kranken også tilgjengelig med et 28-38T-oppsett.
Bakgir
Det vil være tre forskjellige XTR-bakgir i den nye gruppen. To av dem er tiltenkt 1x12 og kommer som long cage og short cage-versjoner, mens det blir lagd et eget bakgir for 2x12-konfigurasjonen. Alle de nye girene får pulley-hjul på 13 tenner, som skal gi bedre kontroll over kjedet.
Skifterne
I likhet med SRAMs matchmaker-teknologi, kan gir- og bremsehendler fra Shimano monteres sammen, ved noe Shimano kaller I-SPEC. Den nyeste versjonen av I-SPEC gir 14 mm med justering horisontalt og 60 grader justerin i rotasjon. Motstanden i girhendlene skal også ha blitt lettere på disse nye hendlene.
Girhendlene vil fortsatt ha RapidFire plus, og de kan settes opp for enten 1x11 eller 1x12. Shimano vil også komme med en egen hendel for I-SPEC som er tilpasset heve-/senkepinnen Koryak fra PRO.
Den slanke bryteren til PRO´s heve-/senkepinne kan kombineres med et I-SPEC oppsett fra Shimano.
Bremsene
Bremsene er også nye, og har redesignede hendler. Klemmen som fester bremsen til styret er flyttet mot midten av hendelkroppen, noe som skal gi bedre bremsefølelse og økt kontroll. Bremsen vil komme i to versjoner, en med to-stemplet kaliper, og en med fire-stemplet kaliper. Sistnevnte vil også ha verktøyfri justering av rekkevidde. Bremseskivene skrapes det også noe vekt av, henholdsvis 5, 10 og 30 gram spart for 140, 160 og 203mm-skiver.
Hva gjør den ikke
Alt dette er vel og bra, og den nye XTR-gruppen fra Shimano svarer på mye av kritikken som har kommet de siste årene. Men er det noe den ikke kan?
Den girer ikke elektrisk. Hvertfall ikke enn så lenge. Men Shimano sier i pressemeldingen sin at det vil være høyst sannsynlig for dem å lansere en Di2-variant av gruppen i fremtiden.
Den er ikke SRAM- eller bakoverkompatibel. Hvertfall ikke sånn helt uten videre. Den nye XTR-gruppa bruker et annet system for nav/boss, som gjør at det ikke er kompatibelt.