Kort fortalt viser nye Shimano XT seg å være en rimeligere versjon av den nye XTR-gruppa, på godt og vondt. Krank, bremser og girsystem er kopiert fra nye XTR. Alle særheter derfra er altså med på festen, og det er nok en gang duket for massivt trøbbel for alle som liker å mikse utstyr fra flere produsenter:
Dual Control-hendler
XT 2004 leveres kun med Dual Control-hendler der både giring og bremsing utføres med det vi er vant til å betrakte som bremsehendelen. Skal du ha XT skivebremser, blir du nødt til å ta Dual Control-systemet på kjøpet. Velger du XT v-bremser, er det heretter kun Dual Control-hendler å få til vaierbremsene også.
Shimano sier som trøst at de kjente og kjære RapidFire-girhendlene fortsatt skal være «tilgjengelige» som separate enheter ennå en stund. Men hvor lenge? Det sies ikke, men for Shimano tilhører de pr i dag fortida.
Low Normal-gir
Bakgiret leveres fra og med 2004 kun som Rapid Rise-versjon (nå markedsført under betegnelsen «Low Normal»), der fjæra i selve giret trekker girarmen innover mot letteste gir, og ikke utover - som XT har gjort de siste 20 åra.
Dersom du bruker dette giret sammen med de tradisjonelle girhendlene, må du altså skyve med tommelen for å komme til et tyngre gir. Skal du ha et lettere gir kjapt, må du altså kneppe som en mitraljøse med pekefingeren.
Det er noen år siden Shimano først lanserte denne løsningen på XTR (som Rapid Rise), til heidundrende kritikk fra fagpressen (gjett hvorfor de ikke bruker Rapid Rise-merkelappen én gang til...).
Den gang endte det faktisk med at de relanserte den tradisjonelle varianten, og siden da har XTR vært tilgjengelige i begge versjoner.
Vi kan bare håpe at Shimano har en trøsteversjon i ermet for alle gamle grinebitere som ikke liker å vende gamle vaner.
Skivebrems med Post Mount som standard
Skivebremsen er som snytt ut av nesa på XTR i de aller fleste detaljer, og leveres kun med 160mm skiver. Den nåværende XT-skivebremsen går med andre ord ut av produksjon. XT og XTR vil dermed bli kompatible seg i mellom, men der er det også slutt. De hydrauliske hendlene er kun kompatible med Shimanos egne bremser.
Bortsett fra den nye Shimano Saint-gruppa for frikjøring og utfor, da, som bruker større diameter på skivefestet i navet...
Den nye XT-skivebremsen leveres med Manitous Post Mount-feste som standard, og trenger et International Standard-adapter for å skrus fast til dempegafler fra Rock Shox, Marzocchi eller Fox. For eksempel.
De nye skivenavene fra XT er heldigvis betraktelig slanket, og likner til forveksling på de gamle navene uten skivefeste - siden skivefestet nå kun er en rillet flate som skiva skyves inn på og låses fast i med en gjenget låsering.
Kranksett med fast aksling
Kranksystemet ser ikke revolusjonerende ut ved første blikk, men en nærmere kikk avslører at XTR-patenten - med store kulelagre liggende på utsiden av ramma, en krankaksel som er permanent montert fast i høyre arm, og en venstre arm som klemmes rundt akslingen - er tatt med videre ned i systemet.
Selve krankarmene skal være produsert etter samme prinsipp som XTR-armene, og kalles også Hollowtech II.
SRAM gnir seg i hendene
Er du av typen som foretrekker en sykkel med et komplett XT-system, har du neppe mye å bekymre deg over. Bortsett fra at du er helt pukka nødt til å finne reservedeler som Shimano har laget dersom du er på tur og får trøbbel med kranksystem, bremsesystem eller girsystem.
De som ønsker å kombinere det de liker fra Shimano med favoritt-komponenter fra andre produsenter, må derimot tenke seg om to ganger heretter. Vi gjetter på at SRAM godter seg over jamringen som nå stiger opp fra egenrådige terrengsykkel-feinschmeckere over hele kloden (og dem er det mange av).
SRAM har nemlig nettopp lansert nye girhendler med tommel/pekefinger-spaker a la Shimano RapidFire+, og det ryktes at bestillingene allerede tikker inn fra frustrerte Shimanokunder.
Klippetro på egne vrier
Én ting skal Shimano ha: De tror på sine egne løsninger, og diller ikke med kompromisser.
Førstereaksjonen på nye XT har vært meget lunken fra entusiastene, som føler at de får et system tredd ned over hodet på seg av en produsent som ikke ønsker å spille på lag med andre enn sin egen økonomiavdeling.
Hvorfor velger ikke Shimano å lansere bakgir og hendler i to versjoner?
Én versjon med Dual Control/Low Normal, og én versjon med RapidFire+ og standard bakgir-konfigurasjon? Vi har aldri satt våre bein på BI, men ville tro at det kunne demmet opp for kundelekkasjen som kan oppstå i retning SRAM og andre konkurrenter.
Det blir spennende å se hvor mye av XT 2004 vi får se på 2004-syklene fra de ulike produsentene, og ikke minst: Det blir spennende å se hvordan Shimano reagerer på tilbakemeldingene.