Hva er et girøre på en sykkel, og hvordan bytter man det?
Girøret er et av de enkleste, men viktigste komponentene på en sykkel. Her er det du trenger å vite om girøret, hvordan du bytter det, og hvorfor du alltid bør ha to ekstra.
ESSENSIELT: Girøret er en liten, men viktig del på sykkelen din. Du kan både bytte og reparere det. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 5 minutter
Et girøre er en enkel, men viktig del av en sykkel.
Mange kan gå et helt sykkeliv uten å vite at det er der, men om et problem først dukker opp, er det greit å vite hva denne delen gjør, og hvordan den kan repareres og byttes.
Hva er et girøre?
Et girøre, eller det som kalles derailleur hanger som det kalles på engelsk, er den liten metallbit som sitter nederst og bakerst på drivsiden på sykkelen der kjedestag og setestag møtes.
Hva gjør det?
I utgangspunktet veldig lite. Et girøre er et slags avstandsstykke i metall som sitter mellom sykkelrammen og bakgiret på sykkelen. Kall det et slags bindeledd.
SRAMs trådløse AXS girsystem rydder opp foran styret og overlater girpresisjonen til digitale signaler. Hvordan fungerer det i praksis i terrenget?
Hvorfor har sykler girøre?
Nøkkelfunksjonen til et girøre, er å være en slags buffer mellom bakgiret og sykkelen din.
De aller fleste får sitt første bekjentskap med et girøre når det slutter å gjøre jobben sin. Det merker man som regel ved at det blir bøyd, eller knekker etter du har hatt et lite sammenstøt.
Årsaken er som følger: (og dette er primært et problem på terrengsykler, ikke på landevei- og grussykler. Bakgiret er en del som stikker ut fra sykkelen. Det gjør det utsatt i terrenget når du forserer trange passasjer med steiner og røtter.
Sykler du mye i terrenget, vil det bare være et spørsmål om tid før du treffer en stein med bakgiret. Girøret er derfor laget av mykt nok metall til at det er designet for å enten bøye eller brekke i en slik situasjon – i stedet for at bakgiret gjør det.
Et girøre er i ni av ti tilfeller billigere å erstatte enn bakgiret.
Og gjør girøret jobben sin, vil bakgiret ditt overleve et slikt sammenstøt, selv om det finnes grenser også for hva bakgiret vil tåle.
Hvis girøret har blitt bøyd og IKKE gjør jobben sin, vil du merke det i form av at girene slurer, eller at det er vanskelig å få til å gire. En rask visuell sjekk kan hjelpe deg å avdekke dette. Hvis du stiller deg bak sykkelen og ned på huk og ser mot bakgiret og kassetten, skal både kassett, girøre og bakgir stå i lodd, som her:
Skal du ha 1x12 eller 1x11 drivverk på terrengsykkelen din, eller hva med innebygd navgir? Her finner du tester og saker om sykkelgir og drivverk til terrengsykler.
Kan man reparere det?
Både ja og nei. Som nevnt er girøret laget av mykt metall. Dette gjør at du kan prøve å bøye det tilbake. Det kan du enten gjøre ved å ta tak i girøret og bakgiret samtidig, og bøye det.
Det finnes også et eget retteverktøy for girører som både gjør jobben enklere og gir bedre resultat.
Men vær klar over at når girøret først er bøyd, så er metallet svekket. Du har derfor ingen garanti for at det holder lenge. Derfor er det aller best å bytte det.
Hvordan bytter man det?
Å bytte et girøre er en (i utgangspunktet) såre enkel operasjon. Girøret festes vanligvis med én eller flere bolter til rammen, enten fra innsiden eller utsiden.
For å bytte girøret, skrur du først av bakgiret. Deretter skrur du av girøret, erstatter det, og monterer så bakgiret igjen.
Hjelp, hva skal jeg kjøpe?
Et girøre er ikke som en standard girvaier. Girører er spesifikke for hvert sykkelmerke, og ulike modeller.
Inntil noen klarer å få på plass en standard (gir- og drivverkprodusenten SRAM er i gang med dette), er som regel girører helt unike for hver enkelt sykkel.
Noen produsenter er flinkere enn andre til å lage girører som fungerer på tvers av flere modeller, men ikke alle.
Du kan derfor ikke gå ut i fra at du kan spasere inn i hvilken som helst sykkelbutikk og forvente at de har girøre til akkurat din sykkel.
Drar du dit du kjøpte sykkelen er sjansen større – de fleste seriøse sykkelbutikker sørger for å ha girører på lager.
Men nettopp fordi girørene er unike, finnes det utallige varianter. Derfor kan ikke alle sykkelbutikker og verksteder ha alle typer girører på lager. Det finnes alternativer – nettstedet derailleurhanger.com har et ganske så rikholdig utvalg, også til eldre sykler.
Hvorfor bør jeg alltid ha to ekstra?
Om du er det minste aktiv på sykkel utover vanlig transportsykling til og fra jobb, bør du alltid ha minimum to ekstra girører.
Grunnen er følgende: Spesielt på terrengsykler, er girøret en utsatt del, som nevnt over. Det er vanligvis bare et spørsmål om tid før du bøyer eller knekker det. Bøyes girøret kan du alltids klare å tråkke deg forsiktig hjem. Men om girøret knekker, står du gjerne med et bakgir som soper i bakken, og en ganske kjip gåtur foran deg.
Derfor bør du alltid ha med deg et ekstra girøre på tur. Én metode er å ha det i din foretrukne sekk eller lomme. Men hva om du skal sykle uten sekk eller tar feil sekk eller trøye?
Et bra tips er å ha det ekstra girøret på sykkelen, på et eller annet vis. Det er flere måter å gjøre dette på. Du kan enten ha det i en seteveske eller rammebag, eller så kan du teipe/stripse fast girøret til enten setet eller noen vaierstrømper. På den måten er du sikker på at du aldri drar på tur uten denne lille, men viktige komponenten.
Og her kommer vi inn på hvorfor du bør ha to. Når du står der på tur med knekt girøre, og stolt og fornøyd har reparert, er du plutselig uten ekstra girøre... med mindre du har vært smart og kjøpt to. Da har du et ekstra hjemme, i tilfelle det tar tid å bestille nytt for å komplettere samlingen.
...for det er ikke nemlig alltid slik at absolutt alle butikker har girører inne til syklene de selger, selv om det hadde vært ønskelig.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.