Mer Shimano XTR-nytt

Endelig slippes resten av den nye XTR-gruppa fra Shimano. Som vanlig får du de rykende ferske, offisielle bildene her på terrengsykkel.no.

Av: gauter
Sist oppdatert: 2. juni 2006 kl 09.01
shimano xtr
Den nye XTR-kranken skal veie 776 g komplett. Den har Hollowtech II med integrert lager og kommer med midtklinge av titan med karbonskall. Hørte vi noen si "bling"?
Lesetid: 3 minutter

Da vi tidligere i vår, som først i verden(!), kunne presentere det mange hadde venta på, nemlig den nye XTR-gruppa, var ikke alt helt klart fra Shimano sin side.

Derfor har bl.a. krank og framgiret latt vente litt på seg, men nå er også disse blitt sluppet fra "den store S-en".

Vi er selvsagt - som vanlig - kjapt ute med offisielle bilder.

Shimano XTR har av mange blitt regna som selveste målestokken for XC-komponenter med lav vekt og høy presisjon helt siden serien blei introdusert i 1991.

Shimano er ikke beskjedne selv heller, og kaller dette for "the ultimate weapons for hard core mountainbike racing".

Shimano FC-M970 krank

Den nye kranken har Hollowtech II-standard med integrert kranklager og oppgis å veie totalt 776 g med lager.

Et vesentlig poeng ved denne nye kranken er at midtklinga er i titan med karbonskall og påstås å ha doblaslitestyrke med samme vekt som den inntil nå siste midtklinga av aluminium.

Den ytre klinga er også stivere (50% ifølge Shimano) for bedre giring, og et nytt nikkelbelegg skal sørge for økt motstand mot slitasje. Hyperdrive-patenten meed ramper skal sikre høy presisjon i giringa.

Krankarmene er laget av eloksert aluminium med lasergravert XTR-logo.

Høyrearmen kommer med en firearma spindel med to ulike klingekombinasjoner: 24-32-44 tenner og 22-32-44 tenner (ja, det er faktisk dette vi har fått oppgitt!). Krankarmene blir tilgjengelig i hele sju forskjellige lengder: 165-167,5-170-172,5-175-177,5 og 180 mm.

Venstre krankarm monteres på en ny måte som skal være enklere og spare vekt.

Frontgir

Det nye frontgiret kommer i tre forskjellige utgaver. Alle tre har ny og videre link enn tidligere for bedre stivhet, og ikke minst har de fått ny plassering av justeringsskruene for lettere tilgjengelighet på giret.

  • FD-M970 er frontgir med toppsving som oppgis å veie så lite som 125 g.

  • FD-M970-E er et E-type toppsving-gir for montering på kranken. Dette skal veie 142 g.

  • FD-M971 er et bunnsving-gir med såkalt multi clamp. Det nye XTR-symbolet, den store "X"-en framtrer som tydelig visuelt blikkfang på dette. Vekta på dette er oppgitt til 148 g.

Fullstendig ny XTR-gruppe

Med disse komponentene er hele XTR-gruppa blitt fornya, fire år etter at den forrige XTR-en blei lansert. Alt dette skal være tilgjengelig på markedet i oktober. Regn med at vi i terrengsykkel.no spisser albuene og stiller oss i kø for å få deler på lån. Vi gleder oss!

Resten av XTR-gruppa er presentert her. De nye LX- og XT-gruppene har vi også presentert - klikk her.

Et poeng er hvordan forbrukerne stiller seg til de nye Shimano-komponentene i forhold til den stadig hvassere konkurransen som Shimano har fått fra en annen stor "S", nemlig SRAM, med sine X.O- og X.9-gir.

Alle illustrasjoner: Shimano.

Publisert 1. juni 2006 kl 00.00
Sist oppdatert 2. juni 2006 kl 09.01

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen