Da vi tidligere i vår, som først i verden(!), kunne presentere det mange hadde venta på, nemlig den nye XTR-gruppa, var ikke alt helt klart fra Shimano sin side.
Derfor har bl.a. krank og framgiret latt vente litt på seg, men nå er også disse blitt sluppet fra "den store S-en".
Vi er selvsagt - som vanlig - kjapt ute med offisielle bilder.
Shimano XTR har av mange blitt regna som selveste målestokken for XC-komponenter med lav vekt og høy presisjon helt siden serien blei introdusert i 1991.
Shimano er ikke beskjedne selv heller, og kaller dette for "the ultimate weapons for hard core mountainbike racing".
Shimano FC-M970 krank
Den nye kranken har Hollowtech II-standard med integrert kranklager og oppgis å veie totalt 776 g med lager.
Et vesentlig poeng ved denne nye kranken er at midtklinga er i titan med karbonskall og påstås å ha doblaslitestyrke med samme vekt som den inntil nå siste midtklinga av aluminium.
Den ytre klinga er også stivere (50% ifølge Shimano) for bedre giring, og et nytt nikkelbelegg skal sørge for økt motstand mot slitasje. Hyperdrive-patenten meed ramper skal sikre høy presisjon i giringa.
Krankarmene er laget av eloksert aluminium med lasergravert XTR-logo.
Høyrearmen kommer med en firearma spindel med to ulike klingekombinasjoner: 24-32-44 tenner og 22-32-44 tenner (ja, det er faktisk dette vi har fått oppgitt!). Krankarmene blir tilgjengelig i hele sju forskjellige lengder: 165-167,5-170-172,5-175-177,5 og 180 mm.
Venstre krankarm monteres på en ny måte som skal være enklere og spare vekt.
Frontgir
Det nye frontgiret kommer i tre forskjellige utgaver. Alle tre har ny og videre link enn tidligere for bedre stivhet, og ikke minst har de fått ny plassering av justeringsskruene for lettere tilgjengelighet på giret.
FD-M970 er frontgir med toppsving som oppgis å veie så lite som 125 g.
FD-M970-E er et E-type toppsving-gir for montering på kranken. Dette skal veie 142 g.
FD-M971 er et bunnsving-gir med såkalt multi clamp. Det nye XTR-symbolet, den store "X"-en framtrer som tydelig visuelt blikkfang på dette. Vekta på dette er oppgitt til 148 g.
Fullstendig ny XTR-gruppe
Med disse komponentene er hele XTR-gruppa blitt fornya, fire år etter at den forrige XTR-en blei lansert. Alt dette skal være tilgjengelig på markedet i oktober. Regn med at vi i terrengsykkel.no spisser albuene og stiller oss i kø for å få deler på lån. Vi gleder oss!
Resten av XTR-gruppa er presentert her. De nye LX- og XT-gruppene har vi også presentert - klikk her.
Et poeng er hvordan forbrukerne stiller seg til de nye Shimano-komponentene i forhold til den stadig hvassere konkurransen som Shimano har fått fra en annen stor "S", nemlig SRAM, med sine X.O- og X.9-gir.
Alle illustrasjoner: Shimano.