De nye X.0-komponentene har ikke engang rukket å bli lunkne før SRAM nå introduserer en ny og forbedret utgave av lillebrorgruppa X.9, hvor arven fra nettopp X.0-gruppa er svært tydelig.
Her er det mye å glede seg til for de som er både kvalitets- og prisbevisste.
Raskt ute!
SRAM viser seg å være svært raske med å la X.O-teknologien bevege seg nedover i rekken av komponenter.
Først ut er X.9. Det er altså ikke bare Shimano som kommer med nye godsaker i løpet av 2006-sesongen, med en ny Alfine-gruppe, nye innslag i XT- og LX-seriene og ikke minst en ny XTR-gruppe som lanseres seinere i vår...
Nye triggerskiftere
Teknologien som ble utviklet for SRAMs top of the line-gruppe X.0, blir nå også å finne på SRAMs rimeligere X.9-gruppe.
Komponentene har arvet svært mye av både X.0-komponentenes eksklusive utseende og funksjon. Mer konkret får nå også X.9 det SRAM kaller "zero loss"-funksjon på triggerskifterne, noe som gir mer presis og raskere giring.
I tillegg kommer girhendler i aluminium, avtagbart lokk for enklere service og wireskifte, samt justerbart styrefeste. X.0-triggerne vil imidlertid fortsatt være alene om å ha justerbare girhendler.
Du kan for øvrig lese mer om X.0-hendlene og se terrengsykkel.nos egne detaljbilder ved å klikke her.
Nytt bakgir
Det nye X.9-bakgiret er også oppgradert og ligner nå veldig på X.0-bakgiret, både i utseende og funksjon.
Girarmen på X.9 vil være i aluminium, istedenfor karbon som på X.0 Black Box-versjonen, men vil ligge svært nær X.0 når det gjelder vekt. Vi har ikke fått oppgitt endelig vekt på bakgiret, men det skal bli vesentlig lettere enn dagens X.9-bakgir som veier ca 260 gram.
Et testeksemplar av både triggere og bakgir skal være oss i hende i løpet av våren. Stay tuned!